فهرست:

اختلال دخول دردناک یا واژینیسموس
علل ایجاد اختلال دخول دردناک یا واژینیسموس
نقش عضلات کف لگن در بروز واژینیسموس
علائم اختلال واژینیسموس
درجات اختلال واژینیسموس
روش ‌های درمان اختلال واژینیسموس
سخن پایانی

یکی از اختلالات شایع در زنان که بسیاری از افراد از این عارضه و جزئیات آن بی‌اطلاع هستند، واژینیسموس یا واژینیسم نام دارد. هنگام وقوع این عارضه فرد نسبت به هر گونه جسم خارجی واکنش نشان داده و بدن او به صورت غیرارادی منقبض خواهد شد. از آنجایی که این بیماری سبب می‌گردد دخول آلت تناسلی به واژن زن ممکن نباشد، احساس یاس و ناامیدی به وی القا می‌شود. لازم به ذکر است که این عارضه قابل درمان بوده و شما می‌توانید با انتخاب یکی از راه‌های درمان چون درمان واژینیسموس با ار اف، برای همیشه این عارضه را درمان کنید. تا پایان این مقاله از سایت برترین ها همراه ما باشید.

درمان واژینیسموس با ار اف

اختلال دخول دردناک یا واژینیسموس

تمامی افراد دارای تمایلات جنسی هستند که در صورت وقوع عوارضی چون واژینیسموس، امکان انجام رابطه جنسی توسط هر گونه جسم خارجی چون آلت، انگشت و... از این افراد سلب می‌شود. تا مادامی که این عارضه همراه بانوان باشد، آن‌ها علاوه بر ناتوانی در امور جنسی، دچار احساساتی همچون ترس، اضطراب و استرس خواهند شد. لازم به ذکر است که به دلیل محدودیت‌ها و تابو‌های موجود در کشور ایران، بانوان در این کشور بیشتر به این مشکل جنسی مبتلا می‌گردند. این بیماری به صورت عادی برطرف نشده و برای حل آن می‌بایست از درمان قطعی واژینیسموس استفاده نمود. همچنین این عارضه بدون انجام درمان‌های مختلف برطرف نمی‌گردد و حتی ممکن است این مشکل حادتر شود. شما می توانید برای دیدن متخصص زنان در تهرانپارس از صفحه لینک داده شده دیدن نمایید.

اختلال دخول دردناک


بیشتر بخوانید: 8 راهکار برای درمان واژینیسموس که خانم ها باید بدانند!


علل ایجاد اختلال دخول دردناک یا واژینیسموس

از آنجایی که تجربیات و اتفاقات زندگی برای افراد کاملاً متفاوت هستند، انتظار می‌رود شرایط جنسی نیز برای آن‌ها دارای اختلاف‌هایی باشند. عارضه واژینیسموس به دلایل مختلفی رخ می‌دهد که در بخش ذیل به تمامی این موارد اشاره خواهیم نمود.

  • تداخلات پزشکی
  • سوابق بیماری مشابه
  • وجود تفاوت‌های فرهنگی از بابت برقراری رابطه جنسی
  • اضطراب و ترس از وقوع اتفاقات حین نزدیکی
  • نداشتن اطلاعات کامل و صحیح پیرامون برقراری رابطه جنسی
  • وجود احساس گناه
  • دریافت اطلاعات نادرست از افراد مختلف چون خانواده، همسالان و...
  • سابقه خشونت جنسی
  • سابقه تعرض
  • ترس از بارداری
  • داشتن سابقه دخول ناموفق

علل ایجاد اختلال دخول دردناک

نقش عضلات کف لگن در بروز واژینیسموس

شاید شما هم با واژه PFM یا عضلات کف لگن در مباحث مربوط به اختلال واژینیسموس روبه‌رو شده باشید. این عضلات نقش بسیار مهم و مؤثری در بدن زنان از جمله برای بخش‌هایی چون سیستم تناسلی، روده‌ها، ثبات ستون فقرات و دستگاه ادراری ایفا می‌کنند. یکی از مهم‌ترین اقدامات آن، مربوط به رابطه جنسی بوده که سبب می‌شود زن به طور کامل رابطه زناشویی را تجربه نماید و به ارگاسم برسد. هر چه این عضله ضعیف‌تر باشد، میزان توانایی آن نسبت به برقراری رابطه جنسی کامل و مطلوب کاهش می‌یابد. در واقع هنگام وقوع این رویداد عضله به طور ناخودآگاه و غیرارادی منقبض شده و امکان برقراری رابطه‌ای کامل را از شما سلب می‌نماید. در برخی از مواقع ناحیه واژن کاملاً منقبض گردیده و امکان ورود هیچ‌گونه جسم خارجی وجود نخواهد داشت؛ که در آن زمان شما می‌توانید با مراجعه به پزشک و تشخیص میزان عارضه خود یکی از راه‌های درمانی را انتخاب نموده و به سرانجام برسانید. برای انتخاب بهترین پزشک میتوانید از صفحه بهترین دکتر زنان در مرزداران دیدن نمایید.

نقش عضلات کف لگن در بروز واژینیسموس

علائم اختلال واژینیسموس

بسیاری از بانوان حین برقراری رابطه جنسی به طور غیرارادی دچار قفل شدن واژن می‌شوند؛ یعنی بدون هیچ‌گونه دخول و وارد شدن آلت، آن‌ها دچار درد و سوزش خواهند شد. برای تمامی افراد علائم یکسانی وجود نداشته و تفاوت‌هایی میان بانوان به دلایل مختلفی همچون سن، وزن و... وجود دارد. براساس آمار‌های به دست آمده از متخصصان این حیطه، برخی از بانوان در اولین تجربه جنسی خود دخول ناموفق را تجربه می‌نمایند. علائم برای تعدادی دیگری از خانم‌ها بدین شکل بوده که امکان ورود هیچ‌گونه جسم خارجی چون انگشت، آلت و... وجود نخواهد داشت. از آنجایی که بسیاری از بانوان هنگام عادت ماهیانه از تامپون استفاده می‌نمایند، در برخی از افراد دیده شده که امکان دخول انگشت و تامپون وجود داشته و فقط از دخول آلت می‌هراسند. آخرین نشانه اختلال واژینیسموس نیز مربوط به نزدیکی و به هم فشردن ران‌ها حین نزدیکی بوده که انجام این کار از دخول آلت به واژن زن جلوگیری می‌کند. تفاوتی ندارد که شما به کدام یک از این علائم دچار هستید؛ چرا که می‌توان به شما این اطمینان خاطر را داد که با استفاده از درمان قطعی واژینیسموس می‌توانید رابطه مطلوبی را تجربه نمایید.

علائم اختلال واژینیسموس


بیشتر بخوانید: واژینیسموس چیست؟ اختلال درمان‌ پذیر بانوان


درجات اختلال واژینیسموس

براساس گزارشات به دست آمده از میان هر ۱۰۰۰ زن، ۲ نفر از این بانوان به عارضه واژینیسموس مبتلا هستند. اختلال دخول دردناک با توجه به میزان آن دارای علائم و درجات متعددی همچون خفیف، متوسط و شدید است. علت درجات مختلف آن نیز این‌طور بیان گردیده که بسیاری از افراد امکان دخول توسط هیچ‌گونه جسم خارجی را ندارند، همچنین برای برخی دیگر امکان دخول آلت وجود نخواهد داشت. این تفاوت‌ها سبب شده‌اند که میزان درجه واژینیسموس در هر فرد متفاوت باشد و به نسبت میزان درجه این عارضه، علائم و عوارض آن نیز متغیر باشد. به دلیل پیشرفت روزافزون علم پزشکی در حیطه‌های مختلف بیماری همچون این اختلال، درمان قطعی واژینیسموس نیز امکانپذیر بوده و شما می‌توانید بنابر تشخیص پزشک مربوطه یکی از درمان‌ها از جمله درمان واژینیسموس با ار اف، لیزر، تزریق بوتاکس و... را جهت درمان این مشکل انتخاب نمایید. پس از مراجعه بیمار به پزشک متخصص، وی براساس حالات و شرح حال بیمار یکی از ۵ دسته‌بندی ذیل را برای وی مشخص می‌سازد. اگر در به دنبال دکتر خوب برای درمان واژینیسنوس در نارمک هستید از صفحه متخصص زنان در نارمک دیدن کنید.

درجات اختلال واژینیسموس

گرید 1

در گرید ۱ شما شاهد وجود واژینیسموس خفیف هستید. در واقع در این مرحله امکان دخول به طور ناقص وجود داشته که بدن بانوان در این زمان دچار انقباض شده و ممکن است درد زیادی را متحمل شود. اگر چه بیمار در گرید یک به واژینیسموس خفیف مبتلا بوده؛ اما امکان هیچ‌گونه دخول کامل وجود نداشته و می‌بایست پس از بررسی‌های لازم، به درمان قطعی واژینیسموس بپردازد.

گرید 2 

در این گرید شما شاهد حضور واژینیسموس متوسط خواهید بود. در واقع اگر پزشک مربوطه با توجه به حالات موجود این گزینه را برای شما تشخیص دهد، امکان هیچ‌گونه دخول به وسیله هر نوع جسم خارجی وجود ندارد و در صورت انجام این کار فرد می‌تواند به درد، خونریزی و سوزش در ناحیه واژن دچار شود. لازم به ذکر است که حتی ورود سر آلت نیز به بدن بانوان امکان‌پذیر نبوده و باید برای رفع آن چاره‌ای ‌اندیشید.

گرید 3

از آنجایی که تشخیص این عارضه به وسیله معاینات مختلف از جمله معاینه لگن صورت می‌گیرد، به طور حتم هنگامی که پزشک قصد معاینه واژن را به جهت تشخیص گرید و نوع این بحران داشته باشد، فرد به طور غیرارادی حرکت می‌کند تا واژن وی لمس نشود. به دلیل حساسیت و میزان زیاد این بحران، به هیچ وجه امکان دخول وجود ندارد.

گرید 4

پیش از وجود گرید ۵، گرید ۴ یکی از شدیدترین دسته‌بندی‌های عارضه واژینیسموس محسوب می‌شد. علائم شایع در گرید چهار شامل بالا آوردن باسن، به هم چسباندن ران‌ها، به عقب کشیدن غیرارادی بدن برای این‌که اجازه لمس ندهد، عدم امکان دخول و... اشاره نمود.

گرید 5

در گرید ۵ علی‌رغم این‌که برای فرد به هیچ عنوان امکان دخول وجود ندارد، ممکن است وی به حالاتی چون تعریق، تپش قلب، حالت تهوع، استفراغ، لرزش، غش کردن، جیغ کشیدن و گریه کردن، فرار از تخت معاینه و حمله به پزشک دچار شود. در واقع این مرحله مربوط به حالات روانی فرد شده که با انجام درمان قطعی واژینیسموس برطرف شدنی خواهد بود.

درمان قطعی واژینیسموس

روش ‌های درمان اختلال واژینیسموس

همچنان برای بسیاری از عارضه‌ها با وجود پیشرفت علم پزشکی در حیطه‌های مختلف، درمان قطعی وجود ندارد؛ اما ما به شما این اطمینان را می‌دهیم که می‌توانید با انتخاب یکی از روش‌های درمانی همچون درمان واژینیسموس با ار اف، درمان قطعی واژینیسموس را تجربه نمایید. لازم به ذکر است که برخی از روش‌های درمانی همچون درمان واژینیسموس با دیلاتور و درمان واژینیسموس با انگشت به علت ناکارآمد بودن دیگر مورد استفاده قرار نگرفته و روش‌های مقرون به صرفه و با کیفیت جایگزین آن شده‌اند.

شما می‌توانید با انتخاب یکی از راه و روش‌های درمانی همانند درمان واژینیسموس به روش rf، درمان واژینیسموس به کمک جراحی، درمان واژینیسموس به کمک بوتاکس، درمان واژینیسموس به کمک ورزش کگل، درمان واژینیسموس به کمک وان آب گرم و… این بحران را برای همیشه کنار بگذارید. برای انتخاب بهترین دکتر زنان در تهران به صفحه لینک داده شده مراجعه کنید.

روش ‌های درمان اختلال واژینیسموس


بیشتر بخوانید: بهترین دکتر زنان در تهران کیست؟


درمان واژینیسموس به روش rf

از آنجایی که بسیاری از بانوان اغلب به دنبال سریع‌ترین و مؤثر‌ترین راه هستند، یکی از روش‌های درمانی اختلال واژینیسموس به وسیله دستگاه rf است. پزشک متخصص با استفاده از دستگاه rf و ایجاد تغییراتی در مولکول‌های موجود در ناحیه واژن، این عارضه را به طور دائم برطرف می‌کند. این دستگاه با ساطع نمودن گرما، به بافت‌های این ناحیه ورود یافته و باعث می‌شود عضلات واژن شل شوند. براساس نظرات پزشکان و بانوان، این روش دارای مزایای متعددی از جمله قیمت مناسب و مقرون به صرفه، تعداد جلسات کم، درمانی بدون درد، درمانی دائمی و همیشگی، عدم وجود هر گونه عارضه، بدون خونریزی، دوره نقاهت بسیار کم و... بوده که سبب شده در مدت زمان کم، این روش درمانی در میان این قشر از افراد مورد محبوب قرار گیرد. لازم به ذکر است که تعداد جلسات فرد متقاضی براساس میزان اختلال وی تعیین می‌شوند؛ اما نیاز به هیچ‌گونه نگرانی از بابت قیمت نخواهد بود. همان‌طور که پیش‌تر بیان شد هزینه درمان واژینیسموس با rf بسیار مقرون به صرفه بوده و به مراجعه‌کنندگان عزیز این امکان را می‌دهد که بدون هیچ‌گونه استرس و اضطراب ناشی از هزینه‌های بالا، فقط بر انجام کار خود تمرکز کنند. نکته لازم به ذکر در انجام این روش آن است که با انتخاب این راه درمانی شما هیچ‌گونه تغییری در ساختار واژن خود احساس نکرده و می‌توانید بدون هیچ‌گونه خراش و خونریزی این راه درمانی را به سرانجام برسانید. 

درمان واژینیسموس به روش rf

درمان واژینیسموس به کمک جراحی

یکی از روش‌های درمانی این عارضه که درمان قطعی واژینیسموس را به همراه خواهد داشت، جراحی نام دارد. در واقع پزشک مربوطه پس از انجام معاینات لگنی می‌تواند مشکلاتی چون کوچکی واژن یا وجود زائده‌های مختلف را برطرف کرده و اختلال واژینیسموس را رفع نماید. لازم به ذکر است که هزینه انجام این روش درمانی در مقایسه با هزینه درمان واژینیسموس با rf، کمی بیشتر بوده و شما می‌توانید در صورت تمایل پس از مشورت‌های لازم با پزشک خود این روش را عملی نمایید. برای آشنایی و انتخاب یکی از بهترین متخصصین زنان میتوانید به صفحه بهترین جراح زیبایی زنان در مرزداران مراجعه نمایید.

درمان واژینیسموس به کمک جراحی

درمان واژینیسموس به کمک بوتاکس

یکی از روش‌های درمانی موفقیت‌آمیز برای از بین بردن عارضه واژینیسموس، تزریق بوتاکس نام دارد. علت استفاده از این ماده و کاربرد در هنگام وقوع این اختلال بدین دلیل است که هنگام وقوع عارضه دخول دردناک، عضلات بانوان دچار انقباضات غیرارادی می‌شوند. بهترین راهکار برای از بین بردن این انقباض و آزادسازی همیشگی آن، تزریق بوتاکس بوده که باید توسط بهترین پزشک متخصص انجام شود. بسیاری از افراد در حیطه‌های گوناگون با کاربرد بوتاکس آشنا هستند. علت استفاده از این ماده این بوده که شما می‌توانید با تزریق بوتاکس علاوه بر رفع انقباضات لگنی، عصب یا عضلات آن ناحیه را نیز بی‌حس یا فلج نمایید. لازم به ذکر است که این روش موقتی بوده و جزء یکی از درمان‌های قطعی واژینیسموس محسوب می‌شود. همچنین اثرات آن تا مدت‌ها پس از تزریق بوتاکس قابل مشاهده خواهند بود.

درمان واژینیسموس به کمک بوتاکس

درمان واژینیسموس به کمک ورزش کگل

یکی از روش‌های درمانی که میزان محبوبیت آن در بین بانوان با روش درمان واژینیسموس با ار اف برابری می‌کند، انجام تمرینات ورزشی خاص همچون کِگِل است. این ورزش کاربرد‌های بسیار متنوعی داشته و شما می‌توانید برای درمان بی‌اختیاری ادرار، تکرر ادرار و... از آن بهره‌مند شوید. با انجام این ورزش در روز‌های معین و بنابر تشخیص پزشک، شما باید عضلات کف لگن را منقبض و شل کنید. قطعاً انجام این کار می‌تواند باعث تقویت عضلات لگن شما شده و به مرور زمان عارضه واژینیسموس نیز از بین خواهد رفت.

درمان واژینیسموس به کمک ورزش کگل

استفاده از وان آب گرم

از دیگر روش‌های مؤثر و مفید برای از بین بردن عارضه واژینیسموس، می‌توان به استفاده از وان آب گرم اشاره نمود. البته این راهکار برای گرید ۱ و گرید ۲ این عارضه مناسب است؛ چرا که در دیگر گرید‌های موجود عارضه بانوان حادتر بوده و امکان درمان آن تنها با وان آب گرم ممکن نیست. توصیه می‌کنیم قبل از برقراری رابطه به مدت ۱۵ الی ۲۰ دقیقه از وان آب گرم استفاده کنید تا عضلات لگن شما شل شده و امکان برقراری رابطه زناشویی مطلوب برای شما میسر شود.

از بین بردن عارضه واژینیسموس

سخن پایانی

اختلال واژینیسموس که در میان بانوان بسیار شایع است، عارضه‌ای بوده که افراد را از داشتن رابطه جنسی مطلوب دور کرده و باعث می‌شود این قشر از افراد رابطه دردناکی را تجربه کنند. بسیاری از بانوان به دلایل مختلفی از جمله ترس، خجالت و... از بیان این عارضه با پزشک متخصص خودداری می‌نمایند. با وقوع این عارضه بسیاری از افراد میل جنسی خود را از دست می‌دهند؛ اما برای شما عزیزان این امکان وجود دارد تا با انجام درمان واژینیسموس با ار اف، همانند سایر بانوان زندگی زناشویی طبیعی داشته و درمان قطعی واژینیسموس را نیز تجربه فرمایید.