فهرست:

آیا زنجبیل می تواند مضر باشد؟
معرفی 11 مورد از مهمترین مضرات زنجبیل
عوارض مصرف زنجبیل برای لاغری چیست؟
چه کسی نباید زنجبیل مصرف کند
مصرف زنجبیل در بارداری مجاز است یا ممنوع
استفاده از زنجبیل در قاعدگی؛ آری یا نه
دیگر مضرات زنجبیل چیست؟
چای و دمنوش زنجبیل چه مضراتی دارد؟
مضرات استفاده زنجبیل برای مردان چیست؟
فواید و خواص زنجبیل چیست؟
سوالات رایج

 

زنجبیل یک گیاه خوراکی و دارویی است که از زمان‌های دور در سرتاسر جهان به ویژه طب سنتی هند، ایران و چین از مهم‌ترین گیاهان دارویی شناخته شده است که جنبه درمانی داشته که برای مغز و بدن انسان مزایای فراوانی به همراه دارد. اما به تازگی شناخت مضرات و عوارض زنجبیل موضوع مهمی است که برای حفظ سلامت بدن نیاز است به دقت به آن توجه ویژه داشته باشید و آگاهی لازم را کسب نمایید. اگر چه زنجبیل یا همان زنجفیل (شنگویز) خواص دارویی و درمانی بسیاری دارد اما مصرف بیش از حد آن یا تداخل دارویی، باعث عوارض جانبی شده و مضراتی خواهد داشت.
در این مطلب سایت برتربن ها تلاش شده است شما را با عوارض و مضرات زنجبیل، فواید زنجبیل و اینکه مصرف زنجبیل برای چه کسانی خطرناک است، آشنا کنیم، پس تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

عوارض مصرف زیاد زنجبیل برای مردان

آیا زنجبیل می تواند مضر باشد؟

برخی افراد ممکن است نسبت به عطر و طعم زنجبیل حساس باشند و برخی دیگر دچار درد معده، اسهال، سوزش سر دل و…. شوند، اگرچه این موارد بسیار نادر هستند اما باید به آنها به درستی توجه کنید شاید شما نیز جزو آن دسته از افرادی باشید که نباید زنجبیل مصرف کنید. پس نیاز است به دقت مزایا و مضرات زنجبیل را در نظر داشته باشید.

برخی مزایای زنجبیل برای سلامتی:

تسکین سردرد
درمان استفراغ و حالت تهوع
تنظیم متابولیسم و کمک به کاهش وزن
تسکین مشکلات معده
مبارزه با احتقان
مبارزه با آسم
مبارزه با آنفولانزا
تسکین سرماخوردگی
برطرف کننده سرگیجه
کاهش درد مفاصل
باید بدانید هر چیزی که بیش از حد مصرف شود عوارض جانبی بدی خواهد داشت پس همیشه در مصرف مواد مختلف حتی اگر جنبه درمانی دارند اعتدال را رعایت کنید و با پزشک خود مشورت کنید.


بیشتر بخوانید : با این دمنوش دیگر بی‌خواب نمی‌شوید


معرفی 11 مورد از مهمترین مضرات زنجبیل

همانطور که گفته شد مصرف زنجبیل، پودر زنجبیل و مکمل‌های زنجبیل ممکن است برای برخی از افراد خطرهایی را به دنبال داشته باشد. در این‌جا شما را با 11 مورد از مهم‌ترین مضرات زنجبیل آشنا خواهیم کرد:

مضرات زنجبیل برای سنگ کلیه

در مورد مضرات زنجبیل برای سنگ کلیه باید بدانید که اگر درست و به اندازه مصرف شود مشکلی برای سنگ کلیه شما ایجاد نمی‌کند مگر با زیاده‌روی و افراط همراه باشد. تحقیقات نشان داده است که خاصیت آنتی‌اکسیدانی زنجبیل باعث تقویت مجاری ادرار می‌شود، همچنین زنجبیل حاوی ویتامین ث، ب3، آهن، کلسیم، فولیک اسید و پروتئین است و به همین دلیل می‌تواند به دفع سنگ کلیه کمک کند.

مضرات زنجبیل برای کبد

رژیم غذایی ضعیف، کمبود ویتامین یا املاح معدنی بدن، مصرف نوشیدنی‌های الکلی، رژیم غذایی پرکربوهیدرات( مواد غذایی تهیه شده از آرد سفید) همچون نان، ماکارونی، شیرینی، کیک و فست‌فودهاو …… باعث ایجاد مشکلات کبدی از جمله کبد چرب می‌شوند. یکی از روش‌های سنتی و تاثیرگذار در کاهش جذب چربی در گردش خون و اندام‌های داخلی بدن، گنجاندن زنجبیل در برنامه غذایی هفتگی است.
نوشیدن دمنوش زنجبیل به کاهش جذب چربی در اطراف کبد کمک می‌کند و مانع از ابتلای افراد مستعد به بیماری کبد چرب می‌شود. دمنوش زنجبیل تازه یا ماست کم‌چرب حاوی زنجبیل مخصوصا در وعده‌های غذایی چرب بسیار اهمیت دارد. همواره به یاد داشته باشید که قبل از مصرف هرگونه دمنوشی حتی دمنوش‌های گیاهی مثل زنجبیل با پزشک مشورت کنید.

زنجبیل محرک معده

ممکن است چای زنجبیل موجب اثرات جانبی گوارشی و تحریک معده، هرچند اندک شود. بر اساس گزارش مرکز مکمل و جایگزین، زنجبیل می‌تواند اثرات جانبی خفیفی مانند گاز معده داشته باشد. مطابق تحقیقات علمی صورت گرفته، مصرف زنجبیل حتی اگر با دوز عادی مصرف شود و یا نوشابه زنجبیل برای معده مبتلا به گاز خوب نیست و می‌تواند باعث نفخ شود پس اگر از مشکلات معده به خصوص گاز و نفخ معده رنج می‌برید از مصرف زنجبیل خودداری کنید.

تشدید مشکلات قلبی با زنجبیل

دوز بالای زنجبیل ناراحتی‌ها و مشکلات قلبی را تشدید می‌کند. اگر داروی فشار خون مصرف می‌کنید ممکن است با مصرف زیاد زنجبیل یک افت ناخوشایند را در فشارخون خود تجربه کنید که ممکن است این تغییر به بی‌نظمی در ضربان قلب شما منجر شود. گاهی نیز زنجبیل با درمان فشار خون تداخل پیدا می‌کند و نهایتا به بدتر شدن و وخامت ناراحتی قلبی می‌انجامد.

مشکلات فشار خون از عوارض زنجبیل

تحقیقات به مصرف بیش از حد زنجبیل هنگامی که داروهای کاهش فشار خون استفاده می‌کنید هشدار می‌دهند زیرا زنجبیل تا حدود بسیار زیادی می‌تواند فشار خون را پایین آورد. از طرف دیگر دوز بالای زنجبیل می‌تواند بعضی از ناراحتی و بیماری‌ها را وخیم‌تر کند از این‌رو اگر فشار خون بالا دارید بهتر است از مصرف زنجبیل خودداری کنید.

اثرات جانبی زنجبیل بر قند خون

معمولا گفته می‌شود که زنجبیل به درمان دیابت کمک می‌کند، بله این تحقیقات درست است اما مشکل هنگامی به وجود می‌آید که این دارو همزمان با دارو‌های دیابت مصرف شود. زنجبیل اثرات دارو را افزایش داده و باعث کم شدن بیش از حد قند خون یا همان هیپوگلیسمی می‌شود، که در برخی موارد ممکن است خطرناک باشد و بهتر است بیماران دیابتی برای مصرف زنجبیل با پزشک خود مشورت کنند.

خواص و مضرات زنجبیل و دارچین

عوارض مصرف زنجبیل برای لاغری چیست؟

استفاده از پودر زنجبیل، آب زنجبیل، قرص یا کپسول‌های زنجبیل و در کل مصرف زنجبیل به بهبود عملکرد بدن کمک می‌کند اما به یاد داشته باشید که زنجبیل به خودی خود تاثیری بر کاهش وزن ندارد اما می‌تواند عوارض جانبی چاقی و آسیب‌های ناشی از اضافه وزن به بدن را کنترل کند.
استفاده از زنجبیل برای لاغری در اکثر افراد بی‌ضرر خواهد بود اما ممکن است بعضی از افراد دچار یبوست و نفخ معده یا افزایش میزان زرد‌آب در کیسه صفرا شوند. قبل از استفاده از زنجبیل با پزشک خود مشورت کنید و برای مصرف زنجبیل از پزشک خود تایید استفاده زنجبیل را دریافت کنید.

چه کسی نباید زنجبیل مصرف کند

همانطور که در مطالب بالاتر توضیح داده شد زنجفیل (زنجبیل) دارای خواص درمانی و دارویی زیادی است اما تداخلات دارویی با مصرف زنجبیل، عوارض جانبی به دنبال خواهد داشت. 6 دسته از افرادی را که نباید زنجبیل مصرف کنند را به شما همراهان همیشگی معرفی می‌کنیم، اگر جزء این افراد هستید از مصرف زنجبیل خودداری کرده و با پزشک متخصص مشورت کنید. این افراد عبارتند از:

1ـ افراد مبتلا به هموفیلی ( هموفیلی نوعی اختلال است که مانع لخته شدن خون می‌شود و زنجبیل هم این نوع بیماری را وخیم و بدتر می‌کند.)

2ـ افراد مبتلا به بیماری قلبی

3ـ افرادی که در طول دوران قاعدگی، خونریزی بیش از حد دارند.

4ـ افرادی که نیاز به افزایش وزن دارند.

5ـ افرادی که دارو مصرف می‌کنند ( ترکیبات فعالی در زنجبیل وجود دارد که تاثیر برخی داروهای خاص را کاهش داده یا باعث بروز برخی عوارض جانبی می‌شود، به خصوص اگر مبتلا به فشار خون، دیابت یا مشکلات هورمونی هستید و دارو مصرف می‌کنید.)

6ـ زنان باردار و شیرده


بیشتر بخوانید : تاثیر چای ترش بر دیابت


مصرف زنجبیل در بارداری مجاز است یا ممنوع

در ریشه زنجبیل محرک‌هایی وجود دارد که باعث انقباضات زودرس می‌شود وبر هورمون‌های جنسی جنین تاثیر می‌گذارد، بنابراین از مصرف زنجبیل ومکمل‌های زنجبیل در دوران بارداری به خصوص در هفته‌های آخر بارداری پرهیز کنید. مطابق نظر بعضی متخصصان مصرف زنجبیل خطر سقط جنین را افزایش می‌دهد. اگر در هنگام زایمان خون زیادی از دست داده‌اید باید در دوران اولیه بعد از زایمان از خوردن زنجبیل خودداری کنید.
 نظرات و عقاید در مورد مصرف زنجبیل در دوران شیردهی به دو دسته تقسیم می‌شوند: افرادی که معتقدند مصرف زنجبیل در دوران شیردهی بر روی سیستم گوارش کودک تاثیر می‌گذارد و عده‌ای دیگر عقیده‌ای بر اثرجانبی زنجبیل ندارند و بر این باورند که مصرف زنجبیل ومکمل‌های زنجبیل در دوران شیردهی کاملا امن است. اگر شک دارید بهتر است که در دوران شیردهی زنجبیل مصرف نکنید و با پزشکی که در مورد آخرین تحقیقات مطلع باشد مشورت کنید.

آیا زنجبیل فشار چشم را بالا میبرد

استفاده از زنجبیل در قاعدگی؛ آری یا نه

در برخی از زنان مصرف زنجبیل باعث خونریزی قاعدگی بیش از حد می‌شود، متخصصان معتقدند که زنجبیل به خاطر خواص ضد انسدادی( رقیق‌کنندگی خون) می‌تواند باعث خونریزی شود پس استفاده از زنجبیل هنگامی که خونریزی دارید توصیه نمی‌شود این نه‌ تنها در مورد این گیاه بلکه در مورد گیاهانی مانند میخک، سیر، شبدر قرمز، جنسینگ که می‌تواند خطر خونریزی بیشتر را افزایش دهد نیز صدق می‌کند.

دیگر مضرات زنجبیل چیست؟

هر چیزی که بیش از حد مصرف شود عوارض جانبی بدی خواهد داشت. مصرف بیش از حد زنجبیل هم عوارض نامطلوبی در پی دارد و خطرناک است از دیگر مضرات زنجبیل مشکلات فشار خون، اسهال، مشکلات بارداری و شیردهی، خونریزی، کاهش قند خون، تشدید ناراحتی قلبی، ایجاد گاز و نفخ معده، سوزش سردل، خارش و آماس دهان، خارش پوست و چشم، در صورت استعمال موضعی زنجبیل ممکن است تحریکات پوستی، کهیر و ورم ایجاد شود. اگر داروهای رقیق کننده خون مانند وارفارین و آسپرین مصرف می‌کنید، زنجبیل نخورید.

چای و دمنوش زنجبیل چه مضراتی دارد؟

زنجبیل به شکل چای و دمنوش نیز مضراتی به دنبال دارد مثلا چای زنجبیل زردچوبه که به طرز خارق‌العاده‌ای سالم است اما اگر سابقه سنگ صفرا و سنگ کلیه دارید نباید چای زنجبیل زردچوبه مصرف کنید زیرا این چای زنجبیل با افزایش سطح اسید اوریک در خون، ناراحتی شما را افزایش می‌دهد. برای چای لیمو زنجبیل هم تنها عارضه جانبی ذکر شده، تکرر ادرار است.
مضرات و عوارض جانبی آب زنجبیل که در برخی مناطق به نام چای زنجبیل معروف است، مشابه عوارض زنجبیل می‌باشد که شامل معده‌ درد، گاز معده، سوزش سردل و حس سوزش در معده است. از عوارض دیگر چای زنجبیل برهم زدن خواب است یعنی اگر قبل از خواب چای زنجبیل مصرف کنید شما را تا نیمه‌های شب بیدار نگه می‌دارد.
از مضرات و اثرات جانبی کپسول‌های زنجبیل پایین آوردن بیش از حد قند خون و تداخل با داروهای قلب است. اگر از ابتدای مطلب با ما همراه بوده باشید متوجه شده‌اید که زنجبیل گیاه سالمی است به شرط آن که درست و مناسب مصرف شود و اگر بیش از حد مجاز زنجبیل مصرف کنید، بی‌شک دچار عوارض جانبی جدی خواهید شد.

مضرات استفاده زنجبیل برای مردان چیست؟

متخصصان طب سنتی اعتقاد دارند که زنجبیل هم می‌تواند تقویت‌کننده نیروی جنسی باشد و هم تضعیف کننده قوای جنسی. اگر زنجبیل همراه با زرده تخم‌مرغ عسلی مصرف کنید باعث افزایش و تقویت قوای جنسی شما شده و مایع منی هم غلیظ‌‌‌تر و زیاد می‌شود اما اگر مزاج گرمی دارید و در مصرف آن زیاده‌روی کنید، نیروی جنسی شما تضعیف می‌شود.
به طور کلی از نظر طب سنتی زنجبیل مقوی حافظه، آرام‌کننده درد کبد سرد، تحلیل‌برنده باد معده و روده، بازکننده انسداد کبد و طحال، تقویت کننده معده، مثانه و قلب است اما به شرطی که در مصرف زنجبیل و فراورده‌های زنجبیل زیاده‌روی نکنید و به تداخلات دارویی توجه کرده و حتما از پزشک خود مشورت بگیرید.


 بیشتر بخوانید : عرق گیاهی برای کبد چرب


فواید و خواص زنجبیل چیست؟

هزاران سال است که در سراسر جهان، زنجبیل به عنوان یک داروی طبیعی مورد استفاده قرار می‎‌گیرد و خواص زنجبیل  برای سلامتی بر کسی پوشیده نیست. در کتب طب سنتی چینی، ایرانی، یونانی، سانسکریت و عربی استفاده از ریشه زنجبیل برای کمک به بهبود سلامت و درمان بیماری‌ها نام برده شده است که برخی خواص و فواید زنجبیل عبارتند از:

زنجبیل یک ضد التهاب طبیعی است.
محافظت از دی ان ای با زنجبیل
تسکین میگرن با زنجبیل
درمان کبد چرب با زنجبیل
زنجبیل یک ضدقارچ موثر
پیشگیری از سرطان با زنجبیل
موثر بر پیشگیری از سکته مغزی
درمان سنگ کلیه با زنجبیل
تقویت کننده رشد موها
درمان شوره سر
زنجبیل موثر بر سلامت قلب، معده
درمان چاقی، سرماخوردگی، آنفلوآنزا با زنجبیل
درمان درد قاعدگی با زنجبیل
درمان اگزما و از بین برنده جای زخم و لک با زنجبیل
جوان‌سازی پوست
درمان کمر درد
درمان حالت تهوع و استفراغ با زنجبیل
در همه این موارد باید زنجبیل را به اندازه، اعتدال و با مشورت پزشک مصرف نمایید.

عوارض زنجبیل برای قلب

سوالات رایج

آیا زنجبیل چربی شکمی را می سوزاند؟

یکی از معضلات رایج در بین افراد چربی دور شکم است که یکی از روش‌های آب کردن چربی دور شکم استفاده از زنجبیل است. زنجفیل به خاطر خواص ترموژنی که دارد به سوزاندن چربی‌ها کمک کرده و سوخت وساز بدن را افزایش می‌دهد و سموم بدن را دفع می‌کند.
در یک قابلمه مقداری آب و زنجبیل رنده شده یا پودر زنجبیل بریزید و بجوشانید، سپس در یک توری مانند چای کیسه ای مقداری زنجبیل ریخته و بدوزید و به مدت 5 دقیقه در مخلوط قابلمه قرار دهید تا خیس بخورد. مرهم داغ را بعد از 5 دقیقه بر روی بدن( شکم ) قرار دهید. می‌توانید این شیوه را سه بار در هفته انجام دهید تا نتیجه بهتری به دست آورید.
علاوه بر این روش می‌توانید چای سبز زنجبیلی یا چای زنجبیلی و لیمو ترش استفاده کنید، یادتان باشد که در کنار این شیوه‌ها دور فست فود و غذاهای چرب را خط قرمز کشیده و در برنامه خود ورزش و تحرک، میوه و سبزیجات را بگنجانید.
هشدار: اگر بدنتان تحمل آن را نداشت و یا کهیر زده یا خارش و سوزش داشتید فورا این شیوه را متوقف کنید.

آیا مصرف روزانه زنجبیل خطرناک است؟

دوز ایده‌آل زنجبیل بین 250 میلی‌گرم تا 1 گرم و3 تا 4 مرتبه در روز است. (یعنی روزانه حداکثر 3 تا 4 گرم) مصرف بیشتر از این دوزها منجر به عوارض جانبی زنجبیل می‌شود که بالاتر این عوارض را مفصل توضیح دادیم.
برای کودکان 2 تا 6 سال، حداکثر 2 میلی‌گرم ریشه زنجبیل در روز
برای بزرگسالان، حداکثر 4 گرم در روز
برای زنان باردار باید با نظر پزشک باشد و حداکثر 1 گرم در روز

آیا زنجبیل باعث تشدید خونریزی میشود؟

زنجبیل دارای خواص ضدالتهابی است و می‌تواند مانند ایبوپروفن عمل کند اما با این حال زنجبیل دارای خاصیت رقیق‌کنندگی خون است و اگر از داروهای ضدانعقاد خون یا رقیق‌کننده خون مانند آسپرین استفاده می‌کنید بدانید که مصرف زنجبیل خونریزی شما را شدیدتر می‌کند. در خانم‌هایی که دارای اختلالات خونریزی هستند نیز مصرف زنجبیل در قاعدگی برای آن‌ها مشکل ایجاد می‌کند، به گفته برخی محققان اگر زخم و بریدگی داشتید نیز از مصرف زنجبیل و فراورده‌های  زنجبیل و حتی دمنوش‌ و چای زنجبیل هم خودداری کنید.