فهرست:

شرایط انتقال بیمه شخص ثالث به پلاک جدید
شرایط انتقال بیمه شخص ثالث به خریدار خودرو
شرایط انتقال بیمه شخص ثالث از خودروی فرسوده به خودروی صفرکیلومتر 
مدارک مورد نیاز برای انتقال بیمه شخص ثالث به پلاک جدید 
نحوه انتقال بیمه شخص ثالث به پلاک جدید 
شرایط انتقال بیمه شخص ثالث 
تبصره‌های قانونی بیمه شخص ثالث ۱۴۰۲ 
چند نکته کاربردی 
سخن پایانی

یکی از ارکان مهم در خرید ماشین گرفتن بیمه است که امروزه بیمه شخص ثالث به‌صورت اجباری برای تمام ماشین‌ها و وسایل نقلیه ارائه می‌شود. طبق این بیمه هرگونه آسیب به شخص ثالث حین رانندگی مشمول پرداخت هزینه از سوی بیمه قرار می‌گیرد. همچنین بیمه شخص ثالث خسارت جانی راننده را پرداخت می‌کند که این امر موجب کمک به شخص مقصر در سانحه رانندگی است. اگر از این بیمه اجباری استفاده نشود تخفیفاتی به بیمه‌گذاران بر اساس اصلاحیه قانون بیمه شخص ثالث ارائه می‌شود. در صورت تعویض پلاک برای استفاده بیمه‌شدگان از تخفیفات و پوشش‌های قرارداد، باید بیمه‌شدگان اقدام به انتقال بیمه شخص ثالث به پلاک جدید خود کنند. انتقال بیمه شامل افراد قانونمندی است که تخفیفاتی را دارا هستند. بیمه‌گذار در هنگام تمدید اعتبار بیمه‌نامه می‌تواند از مزایا و تخفیفات دیگر شرکت‌های بیمه نیز استفاده کند. در صورت انتقال بیمه باید موارد خاصی رعایت شود؛ اما خوشبختانه این کار بسیار راحت است، و برای این امر بیمه‌گذار با ارائه مدارک بیمه‌نامه قبلی و مدارک خودرو، اعتبار بیمه‌نامه را تمدید می‌کند. تا انتهای این مقاله از سایت برترین ها همراه ما باشید.


بیشتر بخوانید : آشنایی با نکاتی از بیمه شخص ثالث که شما نمی دانید !!!


 شرایط انتقال بیمه را نام ببرید

شرایط انتقال بیمه شخص ثالث به پلاک جدید

برای انتقال بیمه شخص ثالث به پلاک جدید باید مواردی رعایت شود. برای این امر قبل از اتمام تخفیفات بیمه، بیمه‌شونده می‌تواند تخفیفات خودرو خود را منتقل به بیمه خود یا اطرافیان خود کند. به همین ترتیب انتقال بیمه‌نامه با کم‌کردن مدت اعتبار بیمه از ماشین اول به ماشین دوم منتقل می‌شود.  برای این امر در مدت خرید بیمه شخص و بررسی قانونمندی او تخفیفاتی در نظر می‌گیرند. این بخش شامل مواردی است که باید رعایت شود، همچنین برای انتقال بیمه به‌وسیله نقلیه جدید باید هر دو وسیله در یک رده قرار بگیرند و شامل کاربرد و نوع یکسانی باشند.
انتقال بیمه از خودرو قبلی به جدید: افراد قانونمندی که بیمه شخص ثالث آن‌ها بدون استفاده باقی‌مانده، شرکت بیمه برای آنها تخفیف‌هایی در نظر می‌گیرد و فرد می‌تواند آن را به خودرو جدید خود انتقال دهد. این امر تنها در صورتی است که فرد مالکیت خودرو قبلی خود را ازدست‌داده باشد و تنها خودرو جدید برای او باشد. درصورتی‌که مالک بیمه پلاک‌های دیگری نیز به نام خود داشته باشد هرگز این بیمه به آن‌ها تعلق نمی‌گیرد و تنها برای همان یک خودرو به کار می‌رود. طبق قانون تخفیف بیمه شخص ثالث ۱۴۰۲ امکان انتقال بیمه به خودروی صفرکیلومتر وجود ندارد و خودروهای جدید بر اساس قانون از بیمه شخص ثالث برخوردار هستند. در این مورد تنها بلافاصله یک سال پس از خودرو صفر می‌توان به انتقال تخفیفات بیمه شخص ثالث اقدام کرد. 
انتقال بیمه به افراد خانواده و درجه یک: در این بند بیمه‌گذار می‌تواند تخفیفات بیمه را به خانواده درجه یک مثل همسر، پدر، مادر و فرزندان خود انتقال دهد، این امر برای مالکی که قصد فروش خودرو را دارد بهترین گزینه برای انتقال تخفیفات بیمه خود به افراد درجه یک است. انتقال بیمه شخص ثالث به پلاک جدید تنها با مراجعه به نمایندگی بیمه یا شعب مرکزی شرکت بیمه‌گر با داشتن مدارک مربوط به بیمه و مدارک خودروی فرد جدید می‌توان انتقال را انجام داد. در صورت انتقال تخفیفات بیمه به فردی به‌غیراز موارد ذکر شده، این کار جرم محسوب می‌شود و مجازاتی به همراه دارد.
انتقال بیمه خودرو شرکت حقوقی به خودروی دیگر همان شرکت: در این مورد خودروها یک کاربرد مشابه دارند و هر دو جزو اموال شرکت هستند. افراد شرکت دار باتوجه‌به تشابه کاربرد خودروها می‌توانند انتقال خود را انجام دهند. این امر به دلیل مالکیت خودروها به یک شخص حقوقی است و مالک هر دو خودرو همان یک شرکت است و این سبب ایجاد مشکل برای انتقال نمی‌شود، درست مثل مواردی که فرد سعی در انتقال تخفیفات بیمه خود به خودروی جدید دارد. برای انتقال فرد می‌تواند با مراجعه به نمایندگی بیمه یا شعبه مرکزی بیمه موردنظر و ارائه مدارک هر دو خودرو اقدام نماید.


بیشتر بخوانید : بیمه عمر چیست؛ آشنایی با انواع آن


شرایط انتقال بیمه شخص ثالث به خریدار خودرو

انتقال بیمه شخص ثالث به پلاک جدید به خریدار این مورد در بیمه‌نامه ۱۴۰۲ حذف شده که درگذشته انتقال بیمه‌نامه به خریدار خودرو یک امر قانونی و ضروری بود. اما انتقال تنها باید در دفاتر اسناد رسمی نقل‌وانتقال خودرو صورت می‌گرفت. در صورت انتقال هرگز از قولنامه و وکالت‌نامه نباید استفاده می‌شد و بعد از مدتی افراد می‌توانستند به جایگزین برگ سبز خودرو به جای اسناد رسمی اقدام کنند. برای استفاده از تخفیفات خودرو با انتقال بیمه شخص ثالث به خریدار خودرو جدید ابتدا باید به شعب شرکت بیمه موردنظر درخواست می‌دادند که دریافت تخفیفات توسط شرکت انتقال بیمه از فردی به فرد جدیدتر صورت می‌گرفت. امروزه این بند به دلیل حق‌وحقوق راننده قانونمند حذف شده است و تنها ملزم به انجام انتقال بیمه شخص ثالث به پلاک جدید خواهید بود.

شرایط انتقال بیمه شخص ثالث از خودروی فرسوده به خودروی صفرکیلومتر 

طبق قانون انتقال بیمه شخص ثالث ۱۴۰۲ این مورد بنا بر بیمه شدن تمام ماشین‌ها صفر در کارخانه حذف گردیده. برای انتقال بیمه‌نامه از خودروهای فرسوده به خودروی جدید ابتدا باید اصل قرارداد بیمه‌نامه شخص ثالث، مدارک شناسایی شخص، مدارک خودرو جدید و مدارک خودرو فرسوده را به همراه داشت. در صورت انتقال بیمه حتماً باید ابطال بیمه‌نامه قبلی را همراه مدارک مربوطه به شرکت بیمه ارائه کرد که شرکت بیمه باتوجه‌به فرسوده بودن خودرو بیمه قبلی را باطل می‌کنند. همچنین این انتقال سبب ایجاد تخفیفات خودرو سابق به خودرو جدید نیز می‌شود.

مدارک مورد نیاز برای انتقال بیمه شخص ثالث به پلاک جدید 

برای ثبت بیمه ابتدا باید مدارکی را در دست داشت و بدون این مدارک امکان این فرایند میسر نیست

  • کپی مدارک و بیمه‌نامه شخص ثالث قبلی
  • بیمه‌نامه شخص ثالث جدید
  • اصل کارت خودرو جدید
  • کپی کارت خودرو جدید
  • کپی کارت ماشین قبلی
  • کپی و اصل گواهی اسقاط (در صورت فرسودگی خودرو متقاضی)

 قانون جدید انتقال تخفیف بیمه شخص ثالث

نحوه انتقال بیمه شخص ثالث به پلاک جدید 

برای انتقال بیمه شخص ثالث به پلاک جدید باید فرایندی را طی کرد که از نظر قانونی انتقال بیمه شخص ثالث صورت‌گیرد. در قدم اول باید در نظر داشت که انتقال اصل بیمه تنها درسال دوم میسر می‌شود و انتقال تخفیفات به خودرو جدید تنها به روش حضوری صورت می‌گیرد. در این امر انتقال تخفیفات بیمه تنها در صورت استفاده‌نکردن از مزایای بیمه در سال اول صورت می‌گیرد و به همین دلیل سال دوم مشمول انتقال می‌شود. در قدم دوم باید با مراجعه به نمایندگی قرارداد بیمه قبلی یا مراجعه به شعب مرکزی شرکت بیمه درخواست انتقال بیمه را انجام داد.‌ 
تخفیفات بیمه خسارت، به افرادی تعلق می‌گیرد که از قوانین راهنمایی و رانندگی پیروی کرده و نیاز به دریافت خسارت از شرکت‌های بیمه نداشتند. این افراد با داشتن درصد‌ بالایی از تخفیفات برای دریافت بیمه‌‌نامه شخص ثالث قرار می‌گیرند.  همچنین رانندگان باید با خرید بیمه در زمان دریافت از تخفیفات استفاده نمایند و هزینه‌ی کمتری را برای بیمه پرداخت کنند. 

شرایط انتقال بیمه شخص ثالث 

  • انتقال بیمه شخص ثالث از خودرو فرسوده به خودرو جدید 
  • انتقال بیمه شخص ثالث به شرکت‌های بیمه 
  • انتقال بیمه شخص ثالث به خودرو نو 
  • انتقال بیمه شخص ثالث به ماشین جدید بیمه‌گذار 
  • انتقال بیمه شخص ثالث

تبصره‌های قانونی بیمه شخص ثالث ۱۴۰۲ 

 

  • در انتقال بیمه شخص ثالث به پلاک جدید، بیمه‌گذار حق بیمه‌ای دریافت نخواهد کرد. 
  • سوابق عدم خسارت بیمه ثالث را نمی‌توان به خریدار انتقال داد.
  • برای خودرو‌های قدیمی و فرسوده انتقال تخفیفات فقط برای افراد درجه یک مالک است. 
  • در صورت خرید پلاک ماشین کلیه تخفیف‌های عدم خسارت بیمه ثالث حذف خواهند شد.
  • گرفتن حق بیمه مدت زمان باقی‌مانده از بیمه شخص ثالث، برای انتقال تخفیفات بیمه شخص ثالث قانونی نیست.

بیشتر بخوانید : استعلام بیمه با کد ملی چگونه است؟ راهکار برای مشاهده سوابق بیمه


چند نکته کاربردی 

انتقال بیمه شخص ثالث به پلاک جدید با مراجعه حضوری به شعب شرکت بیمه و نمایندگی بیمه شخص ثالث قبلی صورت می‌گیرد.
شرط انتقال بیمه شخص ثالث به پلاک جدید، بعد از اتمام اعتبار بیمه شخص ثالث قبلی است، برای تمدید می‌توان از خدمات بیمه شرکت بیمه دیگری بهره گرفت.
انتقال بیمه شخص ثالث به پلاک جدید تنها در صورت تمدید خودروی جدید است و این امر می‌تواند در مدت اعتبار بیمه شخص ثالث خودروی قبلی نیز باشد.
درصورتی‌که مالک بیشتر از یک پلاک به نام خود داشته باشد این تخفیفات با هم جمع نمی‌شوند و فقط با الحاقیه انتقال می‌شود همه تخفیف را روی یک پلاک اعمال کرد.

تخفیف بیمه شخص ثالث بعد از تعویض پلاک

سخن پایانی

امروزه برای خرید بیمه باید اقدام به خرید بهترین بیمه را کرد که یک امر اجباری است. خرید بیمه شخص ثالث با درنظرگرفتن پرداخت هزینه سانحه‌ای می‌تواند یک کمک‌هزینه برای مقصرهای تصادفات باشد. انتقال بیمه شخص ثالث به پلاک جدید شرایطی دارد از جمله عدم انتقال آن به خریدار ماشین که این کار در سال ۱۴۰۲ موجب مجرم بودن افراد می‌شود و این انتقال تنها در شرایطی ممکن است که فرد انتقال‌گیرنده از خانواده درجه یک باشد. همچنین این انتقال مالکیت می‌تواند به خودروی جدید همین بیمه‌گذار تعلق گیرد، چرا که این تخفیفات به علت قانونمندی همین فرد پدیدآمده است. با داشتن مدارک مربوط به بیمه می‌توان با مراجعه به نمایندگی بیمه و شعب مرکزی بیمه اقدام به خرید بیمه کرد و برای صرفه‌جویی در زمان می‌توان با ثبت‌نام در سایت‌های معتبر کشور اقدام نمود.