ارتودنسی جزء روش‌های مرسوم برای درمان و مشکلات دهان، دندان و فک شناخته می‌شود. با کمک این روش درمانی می‌توانید سلامت و زیبایی دهان و دندان خود را بازیابید. ارتودنسی در دو روش مختلف، ثابت و متحرک در مجموعه کلینیک دکتر سمانه حسینی انجام می‌گیرد. این دو روش درمانی هر کدام ویژگی مختص به خود را دارند که باتوجه به وضعیت دهان و دندان و فک بیمار بهترین گزینه به او معرفی خواهد شد.

بهترین دندانپزشکی برای ارتودنسی درالهیه

انجام ارتودنسی ثابت در کلینیک دکتر سمانه حسینی

یکی از بهترین روش‌ها برای درمان به‌هم ریختگی دندان‌ها، ارتودنسی ثابت نام دارد. این نوع ارتودنسی با کمک براکت و چسب‌های مخصوص روی دندان قرار گرفته و توسط سیم‌های مخصوص ارتودنسی براکت‌ها را به یکدیگر متصل می‌سازند. در ارتودنسی ثابت باید تا انتهای دوره درمان این دستگاه داخل دهان شما نگه داشته شود. در کلینیک دکتر سمانه حسینی، با نظارت کامل تا پایان دوره درمانی تمامی اختلالات و مشکلات ناشی از ارتودنسی ثابت کنترل خواهند شد.
ارتودنسی ثابت برای منظم کردن دندان‌هایی با پیچیدگی زیاد و از بین بردن اثر حرکت ریشه دندان مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این روش به‌دلیل باتوجه به این‌که متخصص امکان فعالیت‌های بیشتری را قرار دادن ارتودنسی داشته، نتیجه بهتری از انتهای کار حاصل خواهد شد. اگر داوطلب انجام ارتودنسی ثابت هستید، لازم است تا بهداشت دهان و دندان خود را در طی دوره درمان رعایت نمایید. 

انجام ارتودنسی متحرک در کلینیک دکتر سمانه حسینی

ارتودنسی متحرک نیز یکی دیگر از گزینه‌های درمان جابه‌جایی و به‌هم ریختگی ترتیب دندان‌ها در علم دندانپزشکی محسوب می‌شود. دامنه حرکت در این نوع ارتودنسی محدود بوده و به همین دلیل بیشتر برای کودکان کاربرد دارد. در کلینیک دکتر سمانه حسینی، ارتودنسی توسط دکتر ندا حسینی بهترین متخصص این رشته انجام می‌گیرد. برای ارتودنسی متحرک یک قالب را برای دو فک بالا و پایین طراحی کرده و جایگذاری می‌کنند و سپس پلاک مناسب دندان بیمار را می‌سازند.
یکی از بهترین مزایای ارتودنسی متحرک، خارج کردن آن از دهان در زمان صرف غذا و حتی مسواک زدن است. در ارتودنسی متحرک نیز رعایت بهداشت دهان و دندان برای پیشبرد بهتر روند درمان بسیار حائز اهمیت خواهد بود. همچنین به علت متحرک بودن این نوع ارتودنسی، روند رعایت بهداشت در آن ساده‌تر بوده و میزان پوسیدگی دندان‌ها نیز کمتر خواهد بود. به توصیه متخصصین کلینیک دکتر سمانه حسینی اگر میزان نامرتبی دندان‌ها شدید باشد، نباید از ارتودنسی متحرک استفاده کنید. 

تفاوت ارتودنسی متحرک و ثابت

ارتودنسی متحرک برای درمان نامنظمی دندان‌های کودکان و افراد کم سن بسیار مناسب است؛ چراکه در سنین پایین فک قابلیت انعطاف‌پذیری بیشتری دارد. استخوان فک با بالا رفتن سن تثبیت شده و درمان ناهنجاری‌های آن با ارتودنسی متحرک بسیار سخت خواهد بود. بزرگسالان در زمان درمان مشکلات فک و دندان، باید از ارتودنسی ثابت استفاده کنند.
هر کدام از انواع ارتودسنی‌های ثابت و متحرک ویژگی‌های مربوط به خود را دارند و در جایگاه خود برطرف‌کننده مشکلات افراد هستند. در برخی از موارد زمانی که سن رشد فرد متوقف شده، برای دست یافتن به نتیجه بهتر از درمان اصلاح فک و دهان، از جراحی نیز استفاده می‌شود. اگر کودک شما دچار مشکل ناهنجاری در دهان، فک و دندان بوده، حتماً به کلینیک دکتر سمانه حسینی مراجعه کرده و وی را تحت درمان بهترین متخصصین این مرکز قرار دهید.

چه مراقبت هایی بعد از ارتودنسی لازم است؟

بعد از انجام ارتودنسی باید یک‌سری مراقبت‌ها را رعایت کرده تا دوره درمان شما به‌درستی طی شود و در مدت زمان کمتری به بهبودی کامل دست یابید. این مراقبت‌ها عبارتند از:

  • آن دسته از بیمارنی که ارتودنسی انجام می‌دهند، می‌بایست در زمان تعیین شده به کلینیک مراجعه کرده و تحت معاینات ماهانه قرار بگیرند. در این صورت روند درمانی بهتر طی خواهد شد.
  • زمانی که تحت درمان هستید و دستگاه ارتودنسی در دهان شما قرار دارد، از استعمال هرگونه دخانیت پرهیز کنید.
  • در این دوران به هیچ عنوان ورزش‌های سنگین انجام ندهید. در طی درمان نباید به فک و دهان شما هیچ فشاری وارد شود.
  • به هیچ وجه براکت‌ها و ارتودنسی‌های خود را دستکاری نکنید.
  • اگر سیم اردتودنسی یا براکت‌های شما دچار شکستگی یا مشکل شدند، سریعاً به دندانپزشک معالج مراجعه نمایید.

بعد از انجام ارتودنسی چه مواد غذایی باید مصرف کرد؟

در زمانی که سیم ارتودنسی و براکت در دهان شما قرار دارند، می‌بایست برخی از مواد غذایی را از سبد خوراکی‌های خود حذف کنید. اگر در این زمان به رژیم غذایی دقت نکرده و آن را رعایت نکنید و هر ماده غذایی را بدون در نظر گرفتن وجود سیم ارتودنسی و براکت مصرف نمایید، دچار مشکلات جدی خواهید شد. در این زمان از گاز زدن سیب بپرهیزید و از جویدن هویج، بادام، فندق و هر ماده غذایی سفت اجتناب ورزید؛ چراکه مصرف آن‌ها سبب شکسته شدن مواد به کار رفته در دهان شما می‌گردد.

دکتر خوب برای ارتودنسی در الهیه

سخن پایانی

برای تشخیص این‌که کدام نوع ارتودنسی برای دندان‌های شما بهتر است، نیاز به انجام مشاوره حرفه‌ای پیش از درمان خواهید داشت. بهترین گزینه برای انجام مشاوره پیش از انجام ارتودنسی، تماس با کلینیک دکتر سمانه حسینی است. برای آگاهی از دندانپزشکان مجموعه و رزرو نوبت مشاوره با شماره‌های 22280301-021، 22280307-021 و 09103902378 تماس حاصل نمایید. همچنین می‌توانید به آدرس الهیه، خیابان مریم غربی، مجتمع کویین سنتر، طبقه ۴، واحد ۴۰۷ مراجعه فرمایید.