روکش دندان، یکی از روش‌های پرکاربرد در حیطه دندانپزشکی برای ترمیم دندان‌های آسیب دیده، شکسته، پوسیده یا دندان‌هایی است که نیاز به ترمیم دارند. روکش، به عنوان یک پوشش برای دندان‌ها عمل می‌کند و موجب بازسازی شکل و عملکرد دندان می‌شود. این روش، از قابلیت پوشش‌دهی خوبی برخوردار بوده و به کمک آن، دندان‌هایی که با آسیب‌های شدید مواجه شده‌اند، بهبود می‌یابند‌‌.

روکش دندان در شریعتی

انواع روکش های دندان در مطب دکتر فرخ شهبد

انواع مختلفی از روکش‌های دندان وجود دارند که هر یک از آن‌ها، از مزایا و معایب به‌خصوصی برخوردار هستند. در این بخش، سه نوع از معمول‌ترین روکش‌های دندان یعنی روکش‌های سرامیکی، کامپوزیتی و پرسلین را شرح می‌دهیم. 

  • روکش های سرامیکی

روکش‌های سرامیکی از دو نوع مختلف هستند. روکش‌های سرامیکی تمام سرامیک و فلز-سرامیک، دونمونه از انواع روکش‌های سرامیکی به شمار ‌می‌روند. روکش‌های تمام سرامیک، بیشتر برای دندان‌های جلویی استفاده می‌شوند و بسیار زیبا هستند. فرآیند ساخت این نوع روکش‌ها، معمولاً طولانی و پیچیده بوده؛ به همین دلیل، هزینه بالایی را می‌طلبند. روکش‌های سرامیکی فلز-سرامیک، بیشتر برای دندان‌های پشتی استفاده می‌شوند و مزیت آن‌ها این است که قیمت کمتری نسبت به روکش‌های تمام سرامیک دارند.

  • روکش های کامپوزیت

روکش‌های کامپوزیت، نوع دیگری از روکش‌های دندان هستند که از مواد پلیمری تشکیل شده‌اند. این روکش‌ها، برای ترمیم دندان‌های کوچک استفاده می‌شوند. مزیت روکش‌های کامپوزیت این است که قیمت مناسبی دارند و فرایند ساخت آن‌ها نیز ساده است. این روکش‌ها، برای ترمیم دندان‌های قابل مشاهده مانند دندان‌های جلویی مناسب نیستند.

  • روکش های پرسلین

روکش‌های پرسلین، از مخلوطی از مواد سرامیکی و فلزی تشکیل شده‌اند. این روکش‌ها، برای ترمیم دندان‌هایی که بیشتر از نیمی از آن‌ها از بین رفته‌اند، مناسب به نظر می‌رسند. روکش‌های پرسلین به دلیل ویژگی‌هایی مانند مقاومت در برابر لکه‌ها، مقاومت در برابر سایش و خوردگی، شفافیت و ظاهر طبیعی، بیش‌ترین محبوبیت را در میان افراد دارند.

فرآیند نصب روکش دندان

نصب روکش دندان، یک فرآیند دو مرحله‌ای است. در مراحل اولیه، دندانپزشک باید دندان را برای نصب روکش آماده سازد. برای آماده کردن دندان، قسمت بیرونی آن تراش داده می‌شود تا بتوان روکش را روی آن قرار داد. برای نصب روکش، باید قالبی از دندان گرفته شود. پس از گرفتن قالب، روکش موقتی روی دندان قرار می‌گیرد تا مرحله بعدی انجام شود. در مرحله نهایی، دندانپزشک باید روکش نهایی را روی دندان بچسباند. برای این کار، روکش باید با دقت بالا و به صورت دائمی روی دندان قرار گیرد. در این مرحله، دندانپزشک از مناسب بودن رنگ و شکل روکش برای دندان بیمار اطمینان حاصل می‌کند.
بعد از نصب روکش دندان، باید به مراقبت و نگهداری آن توجه کرد. برای این کار، باید دندان‌های خود را به صورت منظم و با مراجعه به دندانپزشک، چکاپ کرد و از هرگونه آسیب و خطراتی که ممکن است برای دندان‌های روکش‌دار به وجود آید، جلوگیری نمود.

مراقبت های پس از روکش دندان در مطب دکتر فرخ شهبد

تمیز کردن روکش دندان بسیار مهم است. برای پاکسازی روکش، از مسواک نرم و خمیده استفاده کنید. این کار، باعث می‌شود که روکش دندان شما آسیب‌پذیر نشود. همچنین، استفاده زیاد از مسواک، خراشیدگی روکش دندان را به دنبال دارد. مراقبت‌های روزانه بسیار مهم هستند تا روکش دندان شما در حالت خوبی نگه داشته شود. برای این کار، از دندانپزشک خود بپرسید که چگونه مراقبت کنید. از جمله نکات مراقبتی روزانه، می‌توان به مصرف غذاهای سالم و اجتناب از غذاهای شیرین و چسبنده اشاره کرد. 

مزایا روکش دندان در مطب دکتر فرخ شهبد

روکش دندان، یکی از راه‌های معمول برای ترمیم دندان‌های آسیب دیده است. این روش، مزایای زیادی دارد که مهم‌ترین آن‌ها، شامل موارد زیر می‌شوند:

  • محافظت از دندان: روکش به دندان آسیب دیده پوشش می‌دهد و از خرابی بیشتر آن جلوگیری می‌کند.
  • بهبود ظاهر دندان: شکل و ظاهر طبیعی دندان آسیب دیده را بازمی‌گرداند.
  • قابلیت برداشت: در صورت نیاز، روکش قابلیت برداشت دارد و می‌تواند برای تعویض دندان‌های قدیمی یا درمان دندان‌های جدید استفاده شود.
  • دوام بالا: روکش دندان، معمولا از مواد مرغوب ساخته شده و دارای دوام بالایی است.
  • ترمیم دندان‌های شکسته: روکش دندان می‌تواند برای ترمیم دندان‌های شکسته یا ضعیف استفاده شود.

هزینه روکش دندان در مطب دکتر فرخ شهبد

هزینه روکش دندان، براساس تعداد دندان‌هایی که نیاز به روکش دارند، متفاوت است. برای مثال، هزینه روکش دندان برای یک دندان معمولاً از هزینه روکش برای چند دندان بیشتر به نظر می‌رسد. در برخی موارد، بیماران می‌توانند از تخفیف‌هایی که برای روکش دندان ارائه می‌شوند، بهره‌مند شوند. در کل، هزینه روکش دندان بستگی به چندین عامل دارد و برای هر بیمار، متفاوت است. برای اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره، به کلینیک دکتر فرخ شهبد متخصص دندانپزشکی مراجعه نمایید.

بهترین دکتر برای روکش دندان در شریعتی

سخن پایانی

دکتر فرخ شهبد، یک دندانپزشک مجرب با بیش از ۲۴ سال سابقه کاری در زمینه کاشت ایمپلنت در کانادا و ایران بوده و دارای گواهی‌نامه ایمپلنت از آمریکا و کانادا است. در کلینیک دکتر فرخ شهبد، روکش دندان تنها یکی از خدمات ارائه شده به حساب می‌آید. در این مطب، انواع مختلفی از روکش دندان از جمله روکش‌های پرسلین، زیرکونیا و متالوکسیدی ارائه می‌شوند. هر کدام از این روکش‌ها، دارای ویژگی‌ها و مزایای خاصی هستند. با انجام مشاوره با دندانپزشک، می‌توانید مناسب‌ترین روکش را انتخاب نمایید.
آدرس :
خیابان شریعتی، بالاتر از میرداماد، روبه‌روی مترو شریعتی، کوچه زیبا، پلاک ۵۴، طبقه ۴، واحد ۱۲
شماره تماس :
02122863415
09123876356
آیدی اینستاگرام: takasa.ir