دوره‌های آمادگی برای زایمان کم‌درد، مادران را برای خطرات احتمالی آماده کرده و به آن‌ها و همسران‌شان چگونگی رویارویی با آن را می‌آموزند. ورزش‌ها و تمرینات کششی‌ که در این دوره‌ها آموزش می‌دهند، در کاهش استرس و داشتن زایمانی آسان و سریع بسیار موثر هستند. اضطراب مادران توسط هورمون‌ها به جنین منتقل می‌گردد؛ اما با شرکت در این دوره‌ها می‌توانید این عوارض ناخواسته را به حداقل برسانید. همچنین مراقبت صحیح و اصولی از نوزاد نیز در این دوره‌ها آموزش داده می‌شود. 

هدف کلاس های زایمان کم درد

هدف کلاس های زایمان کم درد کارشناس مامایی مهدیه علوی

اساسی‌ترین و مهم‌ترین هدف دوره‌های آموزش زایمان کم‌درد افزایش آگاهی و اطلاعات مادران باردار است. تمامی مادران مخصوصاً اگر بارداری اول آن‌ها باشد، ترس‌ها و استرس‌هایی دارند که ناشی از ناآگاهی آن‌ها است. با شرکت در این دوره‌ها و اصلاح تفکرات نادرست و کاهش استرس خود، فرا می‌گیرند که چگونه با خطرات احتمالی روبه‌رو شوند و آن‌ها را مدیریت نمایند. این کلاس‌ها اعتمادبه‌نفس آن‌ها را افزایش داده و بدون استفاده از درمان‌های دارویی، اکثر دردهای بارداری را کاهش می‌دهند. اضطراب و هورمون‌هایی که در پی آن در بدن آزاد می‌گردند، نقش زیادی در احتمال وقوع زایمان زودرس و به دنیا آمدن نوزاد با وزن کم دارند. 

محتوای دوره های آموزشی

در جلسه اول دوره‌های آموزشی زایمان کم‌درد با مامای مربوطه آشنا می‌شوید. این کارشناس در مورد اهداف و سرفصل‌هایی که قرار است در کلاس‌ها آموزش داده شوند صحبت می‌کند و اطلاعاتی را ارائه می‌دهد. آموزش ورزش‌های مخصوص برای کاهش استرس و بهبود سلامتی مادران و تنفس صحیح در این دوره‌ها ارائه می‌گردند. همچنین برای کاهش استرس و افزایش آرامش نیز روش‌های ریلیکسیشن بسیار مفید هستند. علاوه‌بر این در رابطه با رژیم غذایی دوران بارداری نیز اطلاعاتی ارائه می‌شوند. به‌عنوان مثال مادران را از مصرف برخی از داروها و مواد غذایی و پرخوری منع می‌کنند و استفاده از پروتئن‌ها و مکمل‌ها را توصیه می‌نمایند.
در رابطه با تاثیر استراحت کافی بر سلامت نوزاد و مادر و توجه به نشانه‌‌‌های خطرات احتمالی نیز آموزش‌هایی ارائه می‌شوند. در برخی از جلسات لازم است تا همسر زنان باردار نیز حضور یابند تا در مورد بهداشت روان و شرایط همسرشان اطلاعاتی را دریافت نمایند. در این دوره‌ها در اربطه با روند رشد جنین و نیازهای وی نیز اطلاعاتی بیان می‌گردند. آشنایی با دردهای زایمان، روش‌هایی برای تسکین آن، مراحل خروج نوزاد و مداخلات ضروری هنگام زایمان نیز از جمله دیگر مباحث آموزشی این کلاس‌ها هستند. 

مزایای ورزش ‌های دوره ‌های زایمان کم ‌درد

مزایای ورزش ‌های دوره ‌های زایمان کم ‌درد

ورزش‌ها و تمرینات مخصوصی که برای تجربه زایمان کم‌درد در نظر گرفته می‌شوند، سبب می‌گردند تا زایمان آسان‌تر و سریع‌تری داشته باشید. به‌عنوان مثال در تمرین حالت جنینی که باعث تقویت ماهیچه‌‌های لگن می‌شود، باید زانو زده و روی پاشنه‌های خود بنشینید. پس از آن باید خود را به جلو متمایل کرده و بازوهای خود را بکشید. با بزرگ‌تر شدن شکم باید زانوهای خود را بیشتر باز کنید. این تمرین، باز شدن عضلات لگن شده و کاهش درد را به‌دنبال دارد. 
اسکات بسیار نشسته نیز از دیگر تمرینات ورزشی است که باعث کشش پرینه می‌شود. در این ورزش باید پاهای خود را بیشتر از عرض لگن باز کنید و چمباتمه بزنید. سپس دست‌های خود را در برابر بدن خود فشار دهید و تعادل خود را حفظ نمایید. حرکت گربه نیز تکنیک دیگری است که در کاهش کمردرد تاثیر بسزایی دارد. باید چهار دست و پا نشسته و چانه خود را به سینه‌تان بچسبانید و پشت خود را قوز کنید. 

پس از چند دقیقه در این حالت ماندن می‌توانید نفس عمیقی کشیده و به کمر خو قوس دهید و به بالا نگاه کنید. تورم پرینه نیز تکنیک مفیدی برای زور زدن هنگام زایمان است. با استفاده از این روش بدون حبس نفس هنگام زور زدن که والسوا نامیده می‌شود، می‌توانید زایمان کنید. این روش از کاهش اکسیژن خون مادر و سرعت برگشت خون به قلب جلوگیری می‌کند. این ورزش برای سه هفته آخر بارداری مناسب است و اگر قبل از آن انجام گیرد، باعث خونریزی واژینال خواهد شد. همچنین سبب می‌گردد پس از بارادری سریع‌تر به وزن قبلی خود بازگردید. برخی از مزایای این تمرینات عبارتند از:
•    یادگیری زور زدن هنگام زایمان
•    نرم کردن ماهیچه‌های لگن برای باز شدن هنگام زایمان
•    تمرین ورود به موقعیت زایمان
•    تمرین حفظ آرامش و خونسردی
•    جلوگیری و درمان بی‌اختیاری ادرار
•    کاهش کمردرد
•    کاهش درد هنگام مقاربت

سخن پایانی

در دوره‌های آموزش زایمان کم‌درد روش‌های موثری برای کاهش استرس مادران ارائه داده می‌شوند که به‌کار بردن آن‌ها، زایمانی آسان را به ارمغان می‌آورد. تمام مادران باردار علاقه‌مند هستند از فرزند خود حتی قبل از به دنیا آمدن نیز مراقبت کنند. یادگیری سرفصل‌هایی که در این دوره‌ها ارائه می‌گردند و توجه به تغذیه و استراحت کافی، به دنیا آوردن نوزادی سالم را به‌دنبال خواهد داشت. کارشناس مامایی مهدیه علوی این دوره‌های پربار را برای آسان‌تر کردن روند زایمان برای مادران ارائه می‌دهد. برای دریافت مشاوره می‌توانید از راه‌های ارتباطی زیر اقدام نمایید.
آدرس: اشرفی اصفهانی، بالاتر از چهارراه پونک، نبش کوچه یازدهم، داروخانه دکتر حجازی، پلاک 321، واحد 2
شماره تماس: ۰۲۱-۴۴۴۷۷۵۲۳

 ۰۹۳۸۰۶۵۶۵۸۲

اینستاگرام: golenarges_mama