یکی از بهترین تمرینات ورزشی برای اصلاح فرم بدن، حرکات اصلاحی هستند. این تمرینات می‌توانند ضعف عضلات یا استخوان‌ها را از بین برده یا مشکلات جسمانی را برطرف کنند. برخی افراد به دلایل ژنتیکی یا عادات نادرست، مشکلاتی مثل گودی کمر، درد شدید در ناحیه گردن و مسائلی مثل این را تجربه می‌کنند.
 اگر یکی از میلیون‌ها نفری هستید که از درد شدید کمر، گردن یا سایر نقاط بدن رنج می‌برند، پیشنهاد می‌کنیم ابتدا سراغ تمرینات اصلاحی بروید و مشکل جسمانی خود را برطرف کنید. این ورزش می‌تواند بر بهبود مکانیک بدن و الگوهای حرکتی یا حتی عملکرد مفاصل تاثیرگذار باشد. توجه داشته باشید که حرکات اصلاحی، با تمرینات ورزشی سنتی که برای بهبود سلامت قلب عروق یا کاهش وزن انجام می‌شوند متفاوت است.
 قبل از انجام تمرینات ورزشی اصلاحی، مشکلات جسمانی بدن شما مورد بررسی قرار می‌گیرد. سپس بهترین حرکات برای رفع درد و درمان آن پیشنهاد خواهد شد. در ادامه این مطلب از وبسایت باشگاه ورزشی درمانی ملورین قصد داریم به طور کامل در رابطه با حرکات اصلاحی و ویژگی‌های آن توضیح دهیم. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

حرکات اصلاحی چیست؟

حرکات اصلاحی، شامل مجموعه حرکاتی است که با هدف آموزش، پیشگیری، بهبود و اصلاح ناهنجاری‌های وضعیتی بدن و عادات حرکتی افراد انجام می‌شود. برخی مردم به اشتباه تصور می‌کنند که اشخاص مبتلا به ناهنجاری‌های عضلانی بیمار هستند. این دسته از افراد، صرفاً در عضلات یا مفاصل خود ضعف دارند و اصولاً به عنوان بیمار شناخته نمی‌شوند. در افرادی با ناهنجاری‌های عضلانی، تعادل عضلات از طریق طول، قدرت و اکتیویشن بهم می‌ریزد. حرکات اصلاحی می‌توانند تعادل را به عضلات بازگردانند و مشکلات مفاصل و عضلات را برطرف کنند. 

عوامل موثربر بروز ناهنجاری های بدنی

عوامل مختلفی بر بروز ناهنجاری‌های بدنی تاثیرگذار هستند. 
•    برخی عوامل  ژنتیکی و مادرزادی 
•    برخی دیگر، به دلیل آسیب‌ها و صدمات فیزیکی 
•    یکی دیگر از عوامل موثر بر بروز ناهنجاری‌های عضلانی، انجام مداوم حرکات اشتباه است. زمانی که شما یک حرکت اشتباه را برای مدت طولانی انجام دهید، شرایط را برای بروز ناهنجاری‌های عضلانی فراهم خواهید کرد. به عنوان مثال افرادی که عادت دارند هنگام نشستن پشت سیستم قوز کنند، ممکن است در آینده درد شدیدی را در ناحیه گردن احساس کنند که صرفاً با کمک حرکات اصلاحی برطرف می‌شود.

حرکات اصلاحی در چه مواردی کاربرد دارد؟

•    افرادی که قطع عضو می‌شوند یا معلولیت جسمی دارند، می‌توانند از حرکات اصلاحی برای بهبود برخی از مشکلات جسمانی خود استفاده کنند. 
•    حرکات اصلاحی برای تقویت و ارتقاء عضلاتی مناسب است که در آینده دچار عدم تعادل عضلانی می‌شوند.
•    این حرکات برای رفع مشکلاتی مثل کف پای صاف، سر به جلو، قوز و ناهنجاری‌هایی مانند این مورد استفاده قرار می‌گیرند.

چرا حرکات اصلاحی مهم است؟

سبک زندگی نادرست بسیاری از مردم، اهمیت حرکات اصلاحی را افزایش داده است. مهم‌ترین دلایل ضعف عضلانی و بروز درد در نواحی مختلف بدن، انجام حرکات اشتباه است. بسیاری از مردم عادت دارند چندین ساعت از روز را پشت میز بنشینند. حتی راه رفتن به شکل نادرست، ایستادن به شکل نادرست یا افزایش وزن نیز بر بروز این ناهنجاری‌ها تاثیرگذار است. همین مسئله بر ضعف عضلات نواحی مختلف بدن از جمله گردن و کمر موثر است. درد ناشی از ضعف عضلات نه تنها به راحتی بهبود پیدا نمی‌کند، بلکه به مرور زمان و با تکرار حرکات بیشتر خواهد شد. 
علاوه بر این، پژوهش‌ها نشان می‌دهد بسیاری از مردم به صورت روزانه تحرک کافی ندارند. همه این مسائل، دست به دست یکدیگر می‌دهند و منجر به بروز ناهنجاری‌های عضلانی می‌شوند. بعضی از اشخاص برای رفع مشکلات عضلانی، به تمرینات ورزشی روی می‌آورند. به عنوان مثال، برخی از تمرینات ورزشی قدرتی یا هوازی را در فضای خانه انجام می‌دهند. این تمرینات نه تنها درد شما را کاهش نمی‌دهند، بلکه منجر به بروز مشکلات زیر خواهند شد:
•    وضعیت بدنی ضعیف
•    سردردهای تنشی
•    گردن درد
•    کمر درد
•    درد شانه
•    درد لگن
•    زانو درد 

تاثیر حرکات ورزشی بر بروز ناهنجاری‌ های عضلانی 

ناهنجاری‌های عضلانی فقط به سراغ افرادی با سبک زندگی کم تحرک نمی‌روند. ورزشکاران نیز از این مسئله آسیب می‌بینند. بروز درد در مفاصل و عضلات یا اختلالات حرکتی، در ورزشکاران شایع است. انجام تمرینات ورزشی به صورت مداوم، باعث عدم تعادل عضلات خواهد شد. این مسئله کاملاً با فرآیند چربی سوزی و عضله‌سازی متفاوت است. 
به عنوان مثال فرض کنید شما یک دونده هستید که روزانه چند صد متر می‌دود. بعد از دویدن، ممکن است در عضلات لگن احساس سفتی و در عضلات باسن احساس ضعف و درد داشته باشید. متخصصان ورزش اصلاحی می‌توانند با توجه به شرایط شما، یک برنامه ورزشی منحصر به فرد شامل مجموعه‌ای از تمرینات حرکتی کششی و تقویتی پیشنهاد دهند.

انواع تمرینات اصلاحی

 حرکات اصلاحی، یک اصطلاح کاملاً گسترده است که انواعی از تمرینات ورزشی مختلف را پوشش می‌دهد. متخصص ورزش اصلاحی، می‌تواند از تمرینات مختلف برای رفع ضعف عضلات و درد استفاده کند. قبل از اینکه در رابطه با انواع تمرینات اصلاحی توضیح دهیم، ابتدا باید مطالبی درباره نحوه ضعف عضلات بیان کنیم. همانطور که گفته شد، برخی حرکات یا عادات نادرست باعث عدم تعادل عضلانی می‌شوند.
 در چنین حالتی، عضلات اکتیویشن می‌شوند. یعنی پیامی که از عصب به عضلات مخابره می‌شود، در برخی عضلات که دچار عدم تعادل هستند افزایش می‌یابد. در مقابل، ارسال پیام از عصب به عضلات در برخی عضلات دیگر بدن کاهش پیدا می‌کند. در چنین حالتی، بعضی از عضلات تحت فشار شدیدی قرار دارند (که اصطلاحا با نام سفتی عضلاتی یا stiffness)) شناخته می‌شود) و برخی دیگر در حال ضعف هستند. 
حرکات اصلاحی به گونه‌ای طراحی می‌شوند که ابتدا فشار را از روی برخی عضلات بردارند و سپس، عضلاتی که دچار ضعف شده‌اند را تقویت کنند. انواع تمرینات اصلاحی که برای انجام این کار مورد استفاده قرار می‌گیرند، شامل موارد زیر هستند: 

1.تحرک
برخی از حرکات اصلاحی، برای بهبود دامنه حرکتی و انعطاف پذیری بدن انجام می‌شوند. هدف از انجام این تمرینات، رفع درد یا اختلال حرکتی در نواحی خاص بدن است. همانطور که می‌دانید، بعضی افراد برای حرکت کردن با مشکل مواجه هستند. عواملی مثل تصادف کردن یا کوهنوردی و ورزش‌های هوازی شدید، می‌توانند باعث بروز این مسئله شوند و فرآیند حرکت را با اختلال مواجه کنند. 

2.ثبات
برخی دیگر از حرکات اصلاحی، برای بهبود کنترل بدن و افزایش چابکی انجام می‌شوند. این تمرینات برای رفع عدم تعادل در عضلاتی که مفاصل را حرکت می‌دهند، مورد استفاده قرار می‌گیرند.

3.استحکام و قدرت
می‌توان با استفاده از حرکات اصلاحی، نیرو و تراکم استخوان را افزایش داد. برخی از این حرکات به گونه‌ای طراحی می‌شوند که استحکام و قدرت عضلات یا حتی استخوان‌ها را تقویت کنند. می‌توان از این تمرین‌ها، برای کاهش وزن یا افزایش انرژی بدن نیز استفاده کرد.

4.تسکین درد
همانطور که گفته شد، ناهنجاری‌های عضلانی باعث بروز درد شدید در برخی از مفاصل یا عضلات می‌شوند. حرکات اصلاحی می‌توانند برای کاهش درد مورد استفاده قرار بگیرند. این حرکات به آزادسازی آندورفین در بدن کمک می‌کنند و از این طریق، درد را کاهش خواهند داد.

مراحل حرکات اصلاحی

حرکات اصلاحی در چند مرحله مختلف انجام می‌شوند. در ادامه برخی از این مراحل را برای شما بیان می‌کنیم. 
1.مهار کردن 
یکی از مهم‌ترین مراحل حرکات اصلاحی، مهار کردن است. این مرحله با هدف به تعادل رساندن فعالیت سیستم عصبی انجام می‌شود. سیستم عصبی پیام‌هایی را به سمت عضلات مخابره می‌کند. ارسال پیام‌ها به برخی عضلات بدن، تا حدی افزایش می‌یابد که باعث بروز ناهنجاری‌های عضلانی می‌شود. حرکات اصلاحی از طریق دو روش مختلف یعنی اثرگذاری بر سیستم عصبی خودمختار و بهبود عملکرد بافت، می‌توانند فعالیت سیستم عصبی و فشار شدید روی برخی عضلات را کاهش دهند. 

2.حرکات کششی
مرحله دوم در حرکات اصلاحی، حرکات کششی است. نیروهای کششی بر افزایش طول عضلات تاثیرگذار هستند. هنگامی که حرکات کششی را انجام می‌دهید، عضله و بافت پیوندی تا حد زیادی درگیر خواهند شد. افزایش طول عضلات، می‌تواند به حرکت کردن کمک کند و بر رفع ناهنجاری‌های عضلانی موثر باشد. البته تمرینات کششی صرفاً روی عضلاتی انجام می‌شوند که فعالیت بیش از حدی دارند و کوتاه شده‌اند. 

3.فعال کردن عضلات بدن
یکی دیگر از مراحل حرکات اصلاحی، فعال کردن عضلات است. این مرحله برای تقویت عضلات کم کار مورد استفاده قرار می‌گیرد و برای افزایش هماهنگی عضلانی و بهبود نیروی برخی عضلات انجام می‌شود. تمریناتی که برای فعال کردن عضلات کم کار پیشنهاد شده‌اند، باید به درستی و با دقت بالا انجام شوند. به همین دلیل، پیشنهاد می‌کنیم تحت نظر یک متخصص ورزش اصلاحی قرار بگیرید. 

4.ادغام کردن
از دیگر مراحل حرکات اصلاحی، ادغام کردن است که برای ایجاد هماهنگی بین عضلات انجام می‌شود. در ابتدا یک سری حرکات آهسته و ساده به فرد ارائه می‌شود. به مرور زمان، می‌توان شدت حرکات را تغییر داد تا میزان هماهنگی بین عضلات افزایش یابد. 

فواید حرکات اصلاحی

تمرینات اصلاحی بهترین روش برای کاهش ضعف عضلات و ایجاد تعادل بین آن‌ها هستند. ناهنجاری‌های عضلانی، در اغلب موارد بر سبک زندگی افراد تاثیرگذار می‌گذارند. به عنوان مثال، فرآیند راه رفتن یا حرکت کردن را با مشکل مواجه می‌سازند. این ناهنجاری‌ها باعث بروز دردهای شدید شده و بسیار آزاردهنده هستند. 
بنابراین بهترین راه حل این است که از حرکات اصلاحی برای کاهش درد و بهبود عملکرد عضلات استفاده کنید. تمرینات اصلاحی به شما کمک می‌کنند تا فعالیت‌های روزمره را به راحتی انجام دهید و مشکلی برای حرکت کردن نداشته باشید. برخی از فواید حرکات اصلاحی شامل موارد زیر هستند: 
1.کاهش درد 
بدون شک یکی از مهم‌ترین مزایای تمرینات اصلاحی، کاهش درد است. برخی حرکات فوراً درد را کاهش می‌دهند و برخی دیگر به مرور زمان بر تسکین درد تاثیرگذار هستند. تمریناتی که برای کاهش درد مورد استفاده قرار می‌گیرند، انواع مختلفی دارند. برخی از این تمرینات باعث افزایش جریان خون در بافت‌ها و کاهش درد و التهاب می‌شوند.

2.درمان آسیب های فیزیکی
حرکات اصلاحی برای افرادی که دارای مشکلات جسمانی گوناگونی مثل پاهای پرانتزی، گودی کمر یا افتادگی شانه هستند، کاملاً مناسب است. برخی افراد برای درمان آسیب‌های فیزیکی، باید داروهای مختلف مصرف کنند یا جراحی انجام دهند. در صورتی که تمرینات اصلاحی به صورت مداوم و به شکل درست انجام شوند، ممکن است آسیب‌های فیزیکی بدون نیاز به جراحی درمان شوند.

3.بهبود عملکرد ورزشی 
از دیگر مزایای حرکات اصلاحی، بهبود عملکرد ورزشی است. اگر برنامه ورزشی شما به دلیل بروز برخی ناهنجاری‌های جسمانی مثل درد کمر و گردن مختل شده است، می‌توانید از حرکات اصلاحی برای رفع این مشکلات استفاده کنید و فعالیت‌های ورزشی خود را از سر بگیرید. آسیب‌های جسمانی ناشی از ورزش بسیار متعدد هستند و در تمامی گروه‌های ورزشی مثل ورزش‌های رزمی، تمرینات بدنسازی و مواردی مانند این مشاهده می‌شوند. 

4.بهبود روحیه 
یکی دیگر از مهم‌ترین مزایای حرکات اصلاحی، بهبود روحیه و افزایش اعتماد به نفس است. ناهنجاری‌های عضلانی بر فعالیت‌های روزمره تاثیر می‌گذارند. به عنوان مثال فرآیند حرکت کردن را با مشکل مواجه می‌سازند. علاوه بر این، دردهای ناشی از ضعف عضلات در تمام طول روز با شخص همراه هستند. بنابراین فرد نمی‌تواند هنگام کار کردن یا استراحت، احساس آسودگی کند. به همین دلیل، استفاده از حرکات اصلاحی می‌تواند تاثیر بسیار زیادی بر روحیه فرد داشته باشد.

5.افزایش انعطاف‌ بدنی‌
از دیگر فواید حرکات اصلاحی، افزایش انعطاف بدنی است. این تمرینات می‌توانند عضلات و تاندون‌ها را تقویت کنند و از این طریق، بر بهبود انعطاف پذیری تاثیرگذار باشند. گاهی اوقات یکی از مهم‌ترین دلایل ضعف عضلات و مفاصل، انعطاف پذیری پایین بدن است.

6.افزایش قدرت و استقامت عضلانی
افزایش قدرت و استقامت عضلات، از دیگر فواید حرکات اصلاحی است. تمرینات اصلاحی می‌توانند بر رشد و تقویت عضلات تاثیرگذار باشند. هر چقدر قدرت و استقامت بدن افزایش یابد، انجام کارهای روزمره آسان‌تر خواهد بود. به عنوان مثال برداشتن اشیاء سنگین، بالا رفتن از پله‌ها و پیاده‌روی، با کمک تمرینات اصلاحی راحت‌تر انجام می‌شود.

سخن پایانی

در این مطلب به طور کامل درباره حرکات اصلاحی نکاتی بیان شد. تمرینات اصلاحی مجموعه‌ای از حرکات هستند که توسط فیزیوتراپیست‌ها، متخصصان ارتوپد و مربیان ورزشی مورد استفاده قرار می‌گیرند. این تمرینات می‌توانند از بروز ناهنجاری‌های عضلانی جلوگیری کرده یا مشکلات ناشی از ناهنجاری‌های فیزیکی را درمان کنند. پژوهش‌ها نشان می‌دهد، این تمرینات بر بهبود زندگی انسان‌ها و فعالیت‌های روزمره تاثیرگذار هستند.
 مسائل مختلفی مثل مشکلات ژنتیکی، تصادف، عادات حرکتی نامناسب یا ورزش کردن، بر بروز ناهنجاری‌های عضلانی تاثیرگذار هستند. روش‌های مختلفی برای تسکین درد ناشی از این ناهنجاری‌ها و بهبود اختلالات حرکتی مورد استفاده قرار می‌گیرند. رایج‌ترین روش‌ها شامل دارو و جراحی هستند. اما کم هزینه‌ترین و ایده آل‌ترین روش، انجام حرکات اصلاحی است که باید تحت نظر متخصص ورزش اصلاحی انجام شود. 

باشگاه ورزشی ملورین  در باشگاه ملورین، شرکت‌کنندگان با پرداخت هزینه‌‌ای مناسب می‌توانند در یک محیط دوستانه و متناسب با سطح خود، به ورزش بپردازند.
آدرس: پاسداران، خیابان بوستان دوم، تقاطع شهید عراقی و گیلان، پلاک ۵۷، ساختمان ملورین، واحد ۵، طبقه اول، زنگ ۱۰۳
شماره تماس: ۰۲۱-۲۲۵۱۳۶۸۹

 ۰۹۹۰۰۲۳۴۰۰۳

اینستاگرام: Melorin.Gym