از آن جایی که سکته مغزی یکی از موارد اورژانسی خطرناک برای افراد میانسال و سالمندان عزیز است، در این فرصت می خواهیم در رابطه با مراحل تشخیص سریع سکته مغزی بیشتر صحبت کنیم.
در حقیقت سکته مغزی وضعیتی‌ است که‌ جریان‌ خون‌ یک‌ قسمت‌ از مغز در اثر یک‌ لخته‌ خونی‌ یا یک‌ رگ‌ خونی‌ پاره‌ شده‌، به ‌صورت ناگهانی‌ و جدی‌ مختل‌ می‌ شود. انتقال‌ سریع‌ بیمار به‌ بیمارستان‌ در مراحل تشخیص سریع سکته مغزی بسیار حیاتی‌ است‌. چرا که اگر سکته‌ مغزی‌ به‌ دلیل‌ لخته‌ خون ایجاد شده باشد، می‌ توان‌ با  دارو وسعت‌ صدمه‌ مغزی‌ را محدود کرد و روند درمان فرد را بهبود بخشید.
همان گونه که همگی استحضار دارید، سکته‌ مغزی‌ در سنین‌ بالا شایع تر است و نیز در افرادی‌ که‌ دچار فشار خون بالا یا برخی‌ اختلالات‌ گردش‌ خون‌ هستند، احتمال بیشتری دارد. اثرات مخرب پس از سکته‌ مغزی‌ بستگی به حجم‌ و بخشی‌ از مغز دارد‌ که‌ دچار آسیب‌ شده‌ است‌.

ایا سکته مغزی خوب میشود


بیشتر بخوانید : انسان چند بار سکته قلبی می کند؟


مراحل تشخیص سریع سکته مغزی به این شکل است که در فردی که دچار سکته مغزی شده است، موارد زیر دیده می شود:

  • مشکلاتی‌ در صحبت کردن و یا خوردن یا بلعیدن
  • ناتوانی در نشان دادن دندان ها به علت از کار افتادن بخشی از ماهیچه های صورت
  • از دست‌ دادن‌ قدرت‌ یا حرکت‌ در اندام‌ ها به خصوص ضعف دست ها
  • سر درد شدید و ناگهانی‌
  • وضعیت‌ ذهنی‌ منگی و گیجی یا هیجان ‌زدگی‌ که‌ ممکن است با حالت مستی‌ اشتباه‌ گرفته‌ شود.
  • از دست‌ دادن‌ هوشیاری‌ به ‌صورت ‌تدریجی‌ یا ناگهانی

بنابراین به فرد مشکوک بگویید که صحبت کند یا دندان های خود را نشان دهد و به حرکت عضلات صورت او دقت کنید. در صورتی که مورد غیر عادی مشاهده کردید، به احتمال قوی سکته مغزی رخ داده است. تا انتهای این مقاله از سایت برترین ها همراه ما باشید تا هر آنچه در رابطه با سکته مغزی لازم است بدانید به شما بگوییم.

اقدامات خانگی در موارد سکته مغزی

پس از مراحل تشخیص سریع سکته مغزی که در بالا ذکر شد، اولین اقدام فوری، تماس با مرکز اورژانس است. حالا در فاصله زمانی که اورژانس به محل بیمار می رسد، بهتر است اقدامات زیر را انجام دهید:

  1. اگر بیمار بیهوش‌ است‌، راه‌ تنفسی‌ او را باز کنید و تنفس‌ را کنترل‌ کنید. آماده‌ باشید تا در صورت‌ نیاز‌، احیای‌ تنفسی‌ بدهید و ماساژ قفسه‌ سینه‌ را انجام دهید.
  2. اگر بیمار نفس‌ می‌کشد، وی‌ را در وضعیت‌ بهبود قرار دهید. با اورژانس‌ تماس‌ بگیرید و درخواست ارسال آمبولانس‌ ‌کنید. تا زمان‌ رسیدن‌ نیرو های‌ امداد پزشکی‌، علایم‌ حیاتی‌ بیمار مانند سطح‌ پاسخ ‌دهی‌، نبض‌ و تنفس‌ او را کنترل‌ کنید.
  3. اگر بیمار هوشیار است‌، به‌ او کمک‌ کنید تا دراز بکشد. به‌ صورتی‌ که‌ سر و شانه ‌هایش‌ مختصری‌ بالاتر از تنه‌، روی‌ یک بالش‌ قرار بگیرد.
  4.  سر بیمار را به‌ سمت‌ مبتلا خم‌ کنید و یک‌ حوله‌ روی‌ شانه‌ او قرار دهید تا هرگونه‌ ترشحی‌ را جذب‌ کند.
  5.  هرگز نباید چیزی‌ برای‌ خوردن‌ یا نوشیدن‌ به‌ بیمار سکته مغزی داد. چرا که سکته‌ مغزی‌ می ‌تواند عمل‌ بلعیدن‌ را با مشکل‌ روبرو کند و ممکن است فرد بیمار دچار خفگی شود.
  6. هر لباسی‌ که‌ ممکن‌ است‌ تنفس‌ بیمار را دچار اختلال‌ کند، باید از تن او خارج کرده و یا دکمه های آن را باز کنید تا تنفس به راحتی انجام شود.
  7. در هر صورت در همان ابتدای مراحل تشخیص سریع سکته مغزی با اورژانس تماس گرفته تا بیمار به مراکز درمانی انتقال داده شود و ادامه درمان های تخصصی و ویژه در بیمارستان انجام شود.

علائم سکته مغزی خفیف


بیشتر بخوانید : 7 تاثیر ورزش بر فعالیت‌های مغزی


 با این همه خوشبختانه باید گفت که اکثر افراد پس‌ از سکته‌ مغزی‌، با دارو و درمان های فیزیوتراپی به مرور زمان کاملاً‌ بهبود پیدا می‌کنند و جای هیچ گونه نگرانی نیست. و این نیازمند این موضوع است که سریعا پس از سکته مغزی شخص توسط پزشک متخصص مغز و اعصاب در تهران معاینه و بهترین درمان برای او انتخاب شود.

مراحل تشخیص سریع سکته مغزی در زنان و مردان

با وجودی که مراحل تشخیص سریع سکته مغزی را به طور کلی در قسمت های بالاتر ذکر کردیم، با این وجود این علائم در زنان و مردان اندکی با هم تفاوت دارد. برای مثال علائم سکته در زنان علاوه بر تنفس های کوتاه یا مشکل در تنفس، با غش کردن یا از دست دادن هوشیاری نیز همراه است.
به علاوه زنان تهوع و استفراغ، درد یا توهم و تشنج را نیز در برخی موارد تجربه می کنند. ضمن آن که زنان گیجی، ناهوشیاری و یا ناتوانی در پاسخ دادن را نیز از خود نشان می دهند. ممکن است تغییرات خلقی ناگهانی مانند افزایش شدید پریشانی را نیز داشته باشند.

انواع سکته مغزی


بیشتر بخوانید : فیزیوتراپی در ونک با تجهیزات پیشرفته


احتمال بروز سکته مغزی در مردان در سنین جوانی بیشتر از زنان است. اما مراحل تشخیص سریع سکته مغزی در مردان، بیشتر به شکل های زیر خود را نشان می دهد:

  • افتادگی یک طرف صورت یا لبخند کج و ناقرینه
  • ضعف در دست ها یا یک سمت از نیمه بدن
  • کلام غیر واضح یا نا مفهوم، مشکل در صحبت کردن و فهمیدن صحبت دیگران

در نهایت باید بدانید که هم احتمال بروز سکته مغزی در زنان بیشتر از مردان است و هم متاسفانه آمار مرگ و میر در اثر سکته مغزی در زنان بالاتر از مردان است. بنابراین در صورتی که افراد سن بالا در خانواده شما دچار فشار خون بالا یا کلسترول بالا هستند و یا مشکلات قلبی و نقص دریچه قلب دارند یا دیابت، بیشتر مراقب آن ها باشید و به محض تشخیص این نشانه ها نسبت به اقدامات مقتضی مبادرت ورزید.