فهرست مطالب :

 

انواع کاغذ دیواری
ویژگی ‌های کاغذ دیواری با کیفیت
کلام پایانی

 

 

یکی از بهترین و ساده‌ترین روش‌ها برای تغییر دکوراسیون داخلی استفاده از کاغذ دیواری است. کاغذ دیواری می‌تواند برای قسمت‌های مختلفی به کار برده شود و بر همین اساس بررسی انواع مختلف و تمیز کردن کاغذ دیواری باید مورد توجه قرار بگیرد. این محصول در طرح‌ها و رنگ‌های مختلفی در بازار وجود دارد، برخی از آن‌ها قابلیت شست‌وشو دارند و دارای عمر بالاتری هستند. با ما در این مقاله در سایت برترین ها همراه باشید تا اطلاعات مفیدی را دز زمینه کاغذ دیواری به شما ارائه نماییم.

انواع کاغذ دیواری

کاغذ‌های دیواری دارای انواع مختلفی هستند که با توجه به نوع دکوراسیون و شرایط استفاده باید انتخاب شوند. به همین دلیل داشتن اطلاعات کافی در رابطه با انواع جنس موجود در کاغذ‌های دیواری، موارد استفاده آن‌ها و همچنین نحوه تمیز کردن هر یک  بسیار حائز اهمیت است.


کاغذ دیواری کاغذی

یکی از انواع کاغذ‌های دیواری که بسیار نازک و غیر قابل شست‌وشو هستند به نام کاغذ دیواری کاغذی شناخته می‌شوند. این کاغذ‌های دیواری با یک چسب مخصوص به دیوار مورد نظر می‌چسبند و نهایتاً یک تا دو سال دوام دارند. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌ها و مزیت‌های این محصول ارزان‌تر بودن آن در مقایسه با سایر کاغذ دیواری‌های موجود در بازار است. قیمت مقرون به صرفه آن‌ها باعث شده تا بسیاری از افراد از این محصول استفاده کنند. همچنین این نوع از کاغذ‌های دیواری قابلیت نصب راحت و کنده شدن آسان را دارند. البته دیوارپوش کاغذی قابل شست‌وشو نیز در بازار وجود دارد که در طرح‌ها و جنس‌های مختلفی عرضه می‌شود.

کاغذ دیواری کاغذی

کاغذ دیواری pvc با روکش وینیل

این نوع از کاغذ‌های دیواری دارای استحکام و دوام بیشتری هستند و علاوه بر این، قابلیت شست‌وشو نیز دارند. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این مدل از کاغذ‌های دیواری ضد خش بودن آن‌ها است. شایان ذکر است کاغذ دیواری با روکش وینیل به سختی پاره می‌شود و حداقل تا پنج سال دوام دارد. این نوع از کاغذ‌های دیواری در ابعاد کوچک ۵ متر مربع و در ابعاد بزرگ‌تر تا ۱۶ متر مربع در بازار یافت می‌شود. نحوه تمیز کردن کاغذ دیواری وینیل بسیار راحت است چرا که قابلیت شست‌وشو دارند و برای فضا‌هایی مانند اتاق کودک بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرند. 
این کاغذ‌های دیواری نیازمند مراقبت کمتری در مقایسه با سایر کاغذ‌های دیواری هستند. برای تمیز کردن آن در ابتدا باید گرد و غبار موجود بر روی آن‌ها را به وسیله یک دستمال خشک گرفت، سپس با یک سطل آب گرم و چندین قطره مایع تمیز‌کننده چند منظوره می‌توان اقدام به تمیز کردن کرد. توجه داشته باشید در زمان تمیز کردن کاغذ‌های دیواری باید اسفنج را به طور مرتب بشویید تا از به جای ماندن کثیفی بر روی دیوار جلوگیری نمایید. با استفاده از اسفنج باید به آرامی از بالا به پایین بر روی آن بکشید و حتماً پیش از اینکه به صورت کلی اقدام به تمیز کردن کنید بر روی یک قسمت کوچک امتحان نمایید و در صورت بروز مشکل از ادامه دادن و تمیز کردن کلی دیوار بپرهیزید.


بیشتر بخوانید : بهترین راه برای تمیز کردن کاغذ دیواری


کاغذ دیواری نانو

یکی دیگر از انواع کاغذ‌های دیواری که بسیار رایج و پرکاربرد است کاغذ‌های دیواری نانو هستند. این کاغذ‌های دیواری با تکنولوژی‌های جدید و به‌روز نانو تولید می‌شوند و ویژگی‌های کاغذ دیواری pvc را دارند. با توجه به اینکه تکنولوژی خاصی در زمان ساخت این مدل استفاده می‌شود، اغلب ضد دوده و کثیفی هستند. 
این نوع کاغذ‌های دیواری در برابر تابش آفتاب بسیار مقاومند و عایق بسیار مناسب به صدا و گرما به شمار می‌آیند. علاوه بر این، از این، از آن‌ها به عنوان کاغذ‌های دیواری ضد حساسیت نیز نام برده می‌شود. شایان ذکر است به دلیل نوع تکنولوژی به کار رفته در این مدل از محصولات، اغلب دارای قیمت بالاتری در مقایسه با سایر کاغذ‌های دیواری هستند.

کاغذ دیواری بافت دار یا مخملی

کاغذ دیواری بافت دار یا مخملی

یکی از ویژگی‌ها و مشخصه‌های کاغذ‌های دیواری بافت دار یا معمولی استفاده از تکه‌های نقش‌نگار از جنس مخمل یا مخمل پلاستیکی است. به طور کلی زمینه این نوع از کاغذ‌های دیواری معمولاً از جنس پارچه و در برخی موارد از کاغذ دیواری پی وی سی است. ذکر این نکته ضروری است که به دلیل استفاده از تکه‌های مخمل در این مدل قابلیت شست‌وشو با مواد شوینده را ندارند. استفاده از کاغذ دیواری‌های مخملی باعث به وجود آمدن زیبایی خاصی بر روی دیوار خواهد شد. 
قیمت این نوع از کاغذ‌های دیواری در مقایسه با انواع معمولی آن اغلب بالاتر است. طرح‌ها و مدل‌های گوناگونی مانند مدل کلاسیک با رنگ‌های تیره بیشترین کاربرد را در این نوع از کاغذ‌های دیواری دارند. در صورتی که دکوراسیون مورد نظر شما دارای سبک کلاسیک و لوکس است، می‌توانید از کاغذ دیواری مخملی استفاده کنید. این گزینه یکی از بهترین گزینه‌ها برای دکوراسیون‌ کلاسیک به شمار می‌آید چرا که به دلیل بافت پارچه و مخمل می‌توان آن‌ها را با سایر اجزای موجود در محیط و همچنین مبلمان هماهنگ کرد.

کاغذ دیواری سه بعدی

مطمئناً تمام افرادی که به دنبال تغییر دکوراسیون و زیبا‌سازی محیط هستند به دنبال کاغذ دیواری‌های جدید با طرح روز می‌گردند. یکی از این کاغذ‌های دیواری به نام کاغذ دیواری سه بعدی شناخته می‌شود که قابلیت شست‌وشو دارد. معمولاً کاغذ دیواری سه بعدی در فاصله ۳ تا ۴ متری به صورت کاملاً برجسته مشاهده می‌شود. به دلیل نوع طراحی و استفاده از سایه‌های خاصی  است که در طرح‌های مختلف آن استفاده شده است؛ این ویژگی به وجود می‌آید. 
یکی از خصوصیات و مشخصه‌های کاغذ‌های دیواری سه بعدی این است که در صورتی که برای دکوراسیون خود از این نوع کاغذ دیواری استفاده می‌کنید و از طرح‌هایی مانند تکه سنگ یا آجر و همچنین چوب بهره می‌برید کاملاً طبیعی به نظر خواهد رسید. این مدل برای مواقعی استفاده می‌شود که می‌خواهید یک بعد جدید و یک فضایی منحصربه‌فرد به محیط خود اضافه کنید.
این نوع از کاغذ‌های دیواری در کنار یک نورپردازی مناسب و زاویه دار سه بعدی می‌توانند بسیار جذاب به نظر بیایند. از این کاغذ دیواری می‌توان در بسیاری از مواقع و در فضا‌هایی که با دکوراسیون هماهنگی دارند، استفاده کرد. در حال حاضر استفاده از کاغذ‌های دیواری سه بعدی افزایش پیدا کرده است چرا که طرح‌های جدید و به‌روز زیادی به آن افزوده شده و همین موضوع باعث شده تا قابلیت هماهنگ شدن آن‌ها با محیط بیشتر شود. از این نوع کاغذ دیواری در محیط‌های کار نیز استفاده می‌شود.

کاغذ دیواری سه بعدی

کاغذ دیواری الیاف طبیعی

یکی از کاغذ‌های دیواری بسیار کمیاب و منحصر‌به‌فرد، کاغذ‌های دیواری الیاف طبیعی هستند که اغلب قیمت بالایی دارند. برای ساخت این کاغذ‌های دیواری از چوب طبیعی فنلاندی استفاده می‌شود و به همین ویژگی‌های یک کاغذ دیواری قابل شست‌شو را دارند. به دلیل نوع جنس و متریال استفاده شده در ساخت این مدل، اغلب ضد حساسیت بوده و با طبیعت سازگار است. 
نکته بسیار مهم و حائز اهمیت در رابطه با این کاغذ‌های دیواری این است که برای ساخت و تولید آن‌ها از تکه‌های برگ و چوب‌های بسیار نازک در الیاف آن‌ها استفاده می‌شود. همین موضوع باعث سازگاری این نوع از کاغذ‌های دیواری با انواع دکوراسیون‌های موجود می‌شود و زیبایی چندین برابری را به آن‌ها می‌بخشد. به بیان دیگر زمانی که از این مدل از کاغذ‌های دیواری استفاده می‌کنید طبیعت را به وضوح احساس خواهید کرد و هر گوشه‌ای از آن شما را به یاد طبیعت خواهد انداخت. 
بیشتر در فضا‌های بسیار دلنشین و طبیعی از این مدل استفاده می‌شود، همچنین به دلیل جنس بسیار مرغوب آن معمولاً دوام بسیار بالایی نیز دارند. تمیز کردن کاغذ دیواری با الیاف طبیعی کمی دشوار‌تر از سایر کاغذ دیواری‌ها است چرا که بعضی از آن‌ها به دلیل داشتن پوشش محافظ فرآیند سخت‌تری برای شست‌وشو دارند. 
توجه کنید مواد طبیعی و موجود در این کاغذ‌های دیواری در صورت تماس زیاد با آب از بین خواهند رفت. به همین منظور بهترین روش برای تمیز کردن آن‌ها دیواری این است که بلافاصله پس از به وجود آمدن لکه و پیش از تصویب شدن آن بر روی کاغذ دیواری به واسطه یک گوش پاک کن و یک محلول تمیز‌کننده ملایم و رقیق شده لکه را از بین ببرید.

کاغذ دیواری ناوون

در صورتی که طرفدار طبیعت هستید و به دنبال یک فضای بسیار طبیعی می‌گردید استفاده از این نوع کاغذ دیواری به شما پیشنهاد می‌شود. جنس این کاغذ دیواری ترکیبی از پارچه و کاغذ است و در حال حاضر یکی از رایج‌ترین و پرکاربردترین کاغذ‌های دیواری موجود در بازار شناخته می‌شود. شایان ذکر است این مدل به کاغذ دیواری قابل تنفس نیز معروف است. از مهم‌ترین ویژگی‌های این نوع از کاغذ دیواری می‌توان به ضد حساسیت و آلرژی و سازگار بودن آن با محیط زیست اشاره کرد. این نوع از کاغذ‌های دیواری معمولاً دارای قیمت بالایی هستند.

کاغذ دیواری

کاغذ دیواری پارچه ‌ای

برخی دیگر از انواع کاغذ‌های دیواری به کاغذ‌های دیواری پارچه‌ای معروف هستند. معمولاً کاغذ دیواری پارچه پلی استر یکی از پرکاربردترین کاغذ‌های دیواری موجود به شمار می‌آید. لایه اصلی این مدل از جنس پارچه بوده و به همین دلیل دارای مقاومت بسیار خوبی در برابر پارگی است. علاوه بر این، عایق صدای مناسبی نیز به شمار می‌آید. 
نکته مهم و حائز اهمیت این است که اغلب کاغذ‌های دیواری پارچه‌ای مقاومت کمتری در مقایسه با کاغذ‌های دیواری وین لی دارند و در برابر لکه‌ها مقاومت کمتری از خود نشان می‌دهند. برای تمیز کردن این کاغذ‌های دیواری می‌توان از یک حوله تمیز و یک اسفنج نرم استفاده کرد. برای این کار پارچه نرم را در درون یک سطل حاوی مواد تمیز‌کننده فرو ببرید، سپس به آرامی و به صورت حرکت دورانی بر روی ناحیه مورد نظر بکشید. پیشنهاد می‌شود تا پس از تمیز کردن کاغذ دیواری آن را با آب بشویید.

ویژگی ‌های کاغذ دیواری با کیفیت

کاغذ دیواری با کیفیت دارای ویژگی‌ها و مزیت‌های مهمی است که در زمان تهیه و خرید آن‌ها باید به این موارد توجه داشته باشید. به عنوان مثال یکی از بارزترین ویژگی‌های یک کاغذ دیواری با کیفیت قابل شست‌وشو بودن آن است. قابل شست‌وشو بودن یا ضد آب بودن کاغذ دیواری باعث می‌شود تا امکان شست‌وشو و از بین بردن لکه‌های احتمالی بر روی آن امکان‌پذیر باشد. 
این ویژگی باعث می‌شود تا بتوان از کاغذ دیواری برای اتاق کودک نیز استفاده کرد. یکی دیگر از ویژگی‌های بسیار مهم برای خرید یک کاغذ دیواری با کیفیت توجه به ضد خط و خش بودن آن است. برخی دیگر از کاغذ‌های دیواری مقاومت بسیار مناسبی در برابر آفتاب دارند و به مرور زمان کیفیت خود را از دست نمی‌دهند. همچنین به دلیل قرار گرفتن در معرض مستقیم نور خورشید کدر نخواهند شد که این موضوع یکی دیگر از مهم‌ترین ویژگی‌های یک کاغذ دیواری مرغوب به شمار می‌آید. 
دوام و طول عمر بالا رابطه مستقیمی با ضخامت کاغذ دیواری دارد برخی از کاغذ‌های دیواری به دلیل نازک بودن دارای طول عمر کمتری هستند و به همین دلیل از کیفیت پایین‌تری برخوردارند. این موضوع یکی دیگر از موارد بسیار مهم برای انتخاب یک کاغذ دیواری باکیفیت است. یکی دیگر از مهم‌ترین ویژگی‌های کاغذ دیواری با کیفیت قابل ترمیم بودن آن است چرا که بسیاری از کاغذ‌های دیواری پس از مدتی احتیاج به تعمیر پیدا خواهند کرد. این ویژگی یکی از فاکتور‌های مهم به شمار می‌آید. 
قابلیت نصب آسان و قیمت کاغذ دیواری از دیگر موارد حائز اهمیت در انتخاب آن است. برخی از کاغذ‌های دیواری در هنگام نصب کشیده می‌شوند که این موضوع به دلیل عدم کیفیت مناسب آن‌ها است. اغلب کاغذهای دیواری مرغوب و با کیفیت در هنگام نصب کش نمی‌آیند و پس از نصب خط و درز آن‌ها مشخص خواهد شد. استفاده از کاغذ دیواری مناسب، باعث زیبایی محیط و پوشش یک‌دست دیوار خواهد شد.

قابل شست‌وشو بودن یا ضد آب بودن کاغذ دیواری


بیشتر بخوانید : راهنمای خرید کاغذ دیواری شیک برای اتاق خواب


کلام پایانی

در حال حاضر میزان استفاده از کاغذ‌های دیواری به علت قابلیت هماهنگ شدن با محیط بسیار افزایش یافته است. علاوه بر این جنس‌ها و مدل‌های بسیاری نیز در بازار وجود دارند که با توجه به نوع دکوراسیون و شرایط استفاده هر یک، می‌توان اقدام به انتخاب کرد. یکی از سوالات بسیار مهم افراد در خصوص نحوه تمیز کردن کاغذ دیواری است. بر همین اساس بررسی انواع مختلف و الزامات تمیز کردن منحصربه‌فرد آن‌ها بیش از پیش مورد توجه قرار می‌گیرد. توجه به ویژگی‌ها و قابلیت‌های انواع مختلف کاغذ دیواری بسیار مهم است و همین موضوع در زمان انتخاب بسیار کمک‌کننده خواهد بود.