در فرهنگ ما ایرانیان، قالیچه و فرش جز جدانشدنی خانه‌های ماست. زیبایی و راحتی محل زندگی ما با این هنر ناب ایرانی گره خورده است. اما فرش و قالیچه‌ها نیز در اثر مرور زمان و قرار گرفتن در معرض عوامل محیطی نیاز به شستشو پیدا می‌کنند. در چنین مواقعی دو راه پیش روی ماست. یا خودمان دست‌به‌کار شویم و فرش‌ها را بشوییم یا شستشوی آن‌ها را به یک مرکز مطمئن شستشوی فرش بسپاریم که فرش ما بدون آسیب‌دیدگی و تغییر رنگ، تمیزی خود را به دست آورد. قیمت شست و شوی فرش در قالیشویی در مقایسه با هزینه‌هایی که باید در شستشوی دستی بپردازیم، مثل احتمال تغییر رنگ کل فرش و کم شدن زیبایی آن، ناچیز محسوب می‌شود. در ادامه مقاله از سایت برترین ها روش‌های مختلف شستشوی فرش و قالیچه، بهترین روش شستن فرش دستی و ماشینی و نیز بهترین مرکز شستشوی فرش را معرفی کرده‌ایم. با ما همراه باشید.
 

قیمت قالیشویی در تهران
 


بیشتر بخوانید : چرا باید شستن فرش دستباف را به قالیشویی سپرد؟



روش‌های شست و شوی قالی و فرش

از دیرباز مردم از بین دو روش شستشوی دستی یا شست و شوی فرش در قالیشویی  یکی را برای شستن فرش‌های خود انتخاب می‌کرده‌اند:

روش سنتی یا دستی شستشوی قالی و فرش

 در روش دستی یا سنتی، ابتدا لازم است گرد و غبار فرش گرفته شود. برای این کار می‌توان از جاروبرقی با مکش مناسب استفاده کرد یا اینکه فرش را با زدن ضربه‌های آرام و متوالی تکاند. می‌توان از جاروی دستی هم کمک گرفت اما استفاده از جاروبرقی روش سریع‌تر و بهتری است. در این مرحله لازم است سلامت فرش هم بررسی شود. اگر ریشه‌ها یا قسمت داخلی فرش دچار پارگی شده باشند ممکن است این مشکل یا پارگی در اثر شستشو بیشتر شود. بنابراین لازم است افراد قبل از شروع شستشو سلامت فیزیکی بافت فرش و ریشه‌های آن را بررسی کنند تا مطمئن شوند در حین شستشو آسیبی نمی‌بیند.

فرش‌های ماشینی و دستباف در اثر شستشوی دستی تغییراتی می‌کنند. شستشوی سنتی فرش‌های دستباف باعث تغییر رنگ و کاهش کیفیت الیاف آن می‌شود. در مورد فرش‌های ماشینی به دلیل اینکه جنس الیاف از مواد پلاستیکی است شاهد تغییر رنگ نیستیم اما همچنان شاهد افت کیفیت خواهیم بود. به‌همین‌دلیل استفاده از مواد شوینده مناسب اهمیت زیادی دارد.

بعد از زدودن گرد و غبار و تهیه شوینده مناسب، فرش را در مکانی که به آب دسترسی داشته باشند مثل حیاط پهن می‌کنند و با استفاده از شیلنگ آبی که فشار بالایی دارد آن را کاملاً خیس می‌کنند. پس از خیس شدن کامل فرش ماده شوینده مناسب که می‌تواند شامپو فرش برای نرم شدن الیاف، پودر شستشوی دستی برای پاک شدن فرش یا مواد دیگر باشد را روی فرش می‌ریزند و با فرچه مناسبی آن را روی به نرمی همه سطح فرش پخش می‌کنند. شستشوی ریشه‌های فرش نیز در این مرحله انجام می‌شود.

درنهایت مجدداً از شیلنگ آب برای پاک کردن ماده شوینده از روی فرش استفاده می‌کنند که لازم است آب، فشار بالا و دمای مناسبی داشته باشد. سپس با کشیدن پارو در جهت خاب فرش، آب اضافی را از آن خارج کرده و برای خشک شدن در جایی پهن می‌کنند یا به‌صورت لول شده قرار می‌دهند.

روش‌های شستشوی دستی یکی از پرطرفدارترین روش های شستن فرش ماشینی است زیرا همان‌طور که اشاره کردیم، فرش‌های ماشینی تغییر رنگ محسوسی نمی‌دهند و وزن خیلی کمتری دارند که حتی وقتی خیس شوند، جابجایی آن‌ها برای افراد چندان سخت نیست.

روش قالیشویی برای شستشوی فرش

شست و شوی فرش در قالیشویی به روش مکانیزه یا نیمه مکانیزه انجام می‌شود. در روش نیمه مکانیزه افراد با استفاده از تجهیزات مناسبی مثل فرچه‌های مناسب فرش را می‌شویند و درنهایت برای خشک کردن آن از دستگاه خشک‌کن استفاده می‌شود. در روش مکانیزه کلیه مراحل توسط دستگاه‌ها و بدون دخالت انسان انجام می‌شود.

در قالیشویی‌ها، قبل از شستشوی فرش، سلامت فیزیکی، تراکم بافت و نوع رنگ آن بررسی می‌شود. روش شستشو و مواد پاک‌کننده نیز براساس همین فاکتورها انتخاب می‌گردد. در قالیشویی فرش‌ها با استفاده از آب کمتر و پودر جاذب شسته می‌شوند.

در برخی روش‌های شستشو که به بخارشویی معروف است، فرش خیس نمی‌شود و تنها با استفاده از دستگاه بخارشور آن را تمیز می‌کنند. قیمت شست و شوی فرش در قالیشویی نیز براساس نوع فرش، ظرافت و حساسیت آن و نیز فرآیندی که برای شستشوی آن به کار گرفته شده است متفاوت است. 

 

قالیشویی با سرویس رایگان در تهران
 


بیشتر بخوانید : قالیشویی آنلاین در تهران


بهترین روش شست و شوی فرش ماشینی و دستی

با توسعه زندگی شهری و با توجه به تنوع بافت فرش‌ها نسبت به گذشته، بهترین روش ممکن، شست و شوی فرش در قالیشویی و استفاده از خدمات قالیشویی‌ها برای این کار است. بخصوص بهترین روش شستن فرش دستی استفاده از خدمات قالی‌شویی‌هاست. فرش‌های دستی به دلیل داشتن الیاف پشمی اگر به شکل درستی شسته نشوند به‌سرعت تغییر رنگ می‌دهند. علاوه بر آن وزن این فرش‌ها هنگامی‌که خیس شوند بالا رفته و جابجایی آن برای افراد سخت است. از سوی دیگر کشور ما به دلیل اقلیم گرم و خشک، با مسئله کم‌آبی روبه‌روست و شستشوی فرش به‌صورت دستی در منزل نیازمند مصرف آب زیادی است. همچنین احتمال آسیب رسیدن به بافت فرش و تغییر رنگ یا کاهش کیفیت الیاف نیز وجود دارد.

قالیشویی‌ها روش های شستن فرش ماشینی و دستی را براساس نوع الیاف و وضعیت سلامت فیزیکی آن‌ها تعیین می‌کنند. بعلاوه مصرف آب بسیار پایین است و استفاده از مواد شوینده مناسب برای الیاف مختلف مثل پشم یا الیاف مصنوعی باعث می‌شود کیفیت و لطافت فرش پس از شستشو نیز حفظ شود.

بسیاری از قالیشویی‌ها خدمات حمل‌ونقل نیز ارائه می‌کنند. به‌این‌ترتیب فرش‌ها را از محل تحویل گرفته و پس از شستشو در همان محل تحویل می‌دهند که این موجب راحتی بیشتر شهروندان می‌گردد.

 

قیمت شستشوی فرش در قالیشویی
 


بیشتر بخوانید : نحوه شستشوی فرش در قالیشویی


بهترین مرکز شست و شوی فرش در تهران

این روزها قالی‌شویی‌ متعدد با تجهیزات و روش کارهای مختلفی در حال فعالیت هستند. اما برای انتخاب بهترین قالیشویی باید به موارد متعددی توجه شود.

  • مهم‌ترین ویژگی یک قالیشویی تجهیزات آن است. قالی‌شویی‌هایی که تجهیزات مکانیزه و مدرن‌تر دارند، کیفیت کار بهتری خواهند داشت، نرمی و لطافت فرش حفظ شده و آسیبی به آن نمی‌رسد. در مقابل، استفاده از تجهیزات قدیمی یا روال شستشوی نیمه مکانیزه در قالیشویی‌ها می‌تواند آسیب جدی به تاروپود فرش وارد کند و عمر فرش کوتاه‌تر شود.
  • رعایت مسائل بهداشتی در شست و شوی فرش در قالیشویی نظیر استفاده از آب پاک و بهداشتی، تمیزی محیط قالیشویی و کارکنان آن‌ها، عدم وجود حیوانات اهلی نظیر سگ و گربه در فضای قالیشویی اهمیت زیادی دارد.
  • شاید شما هم این تجربه را داشته‌اید که فرش را به قالیشویی سپرده‌اید و پس از دریافت آن متوجه تغییر رنگ بافت‌های روشن‌تر فرش یا ریشه‌های آن شده‌اید. تجربه ناخوشایندی است. قالی‌شویی‌های ممتاز همواره از کارشناسان متبحر حوزه فرش برای بررسی فرش‌ها قبل از فرآیند شستشو کمک می‌گیرند. این افراد با بررسی جنس الیاف فرش، عمر آن و نوع آلودگی یا لکه‌های روی فرش، روش شستشو و مواد شوینده مناسب را تعیین می‌کنند.

بسیاری از قالی‌شویی‌های برتر در تهران و سایر نقاط کشور، پس از بررسی اولیه وضعیت فرش، شرایط آن را به مالک اطلاع می‌دهند تا در جریان وضعیت فرش‌ها قرار بگیرند.

  • گاهی پیش می‌آید که فرش با موادی آلوده می‌شود که پاک کردن آن‌ها کار ساده‌ای نیست. لکه‌های مواد خوراکی یا شیمیایی هرکدام نیازمند استفاده از شوینده و حلال‌های خاصی هستند که در کنار پاک شدن لکه باعث آسیب الیاف یا تغییر رنگ آن‌ها نشوند. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های یک قالیشویی خوب، استفاده از شوینده‌های مناسب با توجه به وضعیت و میزان آلودگی قالی و به‌کارگیری بهترین روش شستن فرش دستی  و ماشینی است.
  • بسیاری از فرش‌ها در مرحله خشک‌شویی که وارد دستگاه‌های بزرگی می‌شوند و با سرعت بالا می‌چرخند آسیب می‌بینند. در این شرایط الیاف فرش تحت فشار بالایی قرار می‌گیرد و ممکن است موجب پارگی قسمت‌های آسیب‌دیده فرش شود. بنابراین یکی دیگر از ویژگی‌های مورد نظر برای بررسی روش شست و شوی فرش در قالیشویی، این است که آن‌ها شیوه مناسبی برای خشک کردن فرش‌ها انتخاب کنند. به‌طوری‌که فرش‌ها سالم بمانند.
  • اکثر فرش‌هایی که در خانه‌های ایرانیان استفاده می‌شود فرش‌های دستباف با الیاف پشمی یا فرش‌های ماشینی با الیافت مصنوعی و پلاستیکی هستند. بااین‌حال گاهی فرش‌های خاص نظیر فرش‌های ابریشمی نیاز به شستن پیدا می‌کنند. قالی‌شویی‌های رده اول امکانات شستشوی فرش‌های خاص و گران‌قیمت را هم ارائه می‌کنند.
  • مشاغلی مثل قالیشویی‌ها با افرادی از اقشار مختلف جامعه روبرو هستند. در نظر گرفتن شرایط مشتریان و حسن برخورد با آن‌ها یکی از مهم‌ترین فاکتورهای انتخاب یک قالیشویی خوب است. در نظر گرفتن شرایط مشتری برای تحویل فرش‌ها، نظرات و حساسیت‌های او نسبت به فرش‌ها، مبلغ مورد توافق، رفتار کار کنان و تلاش برای جلب رضایت همه جانبه مشتری اهمیت بسیار زیادی دارند.
  • معمولاً قالیشویی‌ها در ایام آخر سال یا اواخر تابستان مشتریان بیشتری دارند و حجم کار آن‌ها افزایش می‌یابد. از طرفی فرش و قالیچه یکی از وسایل مهم هر خانه است که موجب زیبایی و گرمی فضا می‌شود. به‌همین‌دلیل خوش‌قولی  و نیز منصف بودن در قیمت شست و شوی فرش در قالیشویی اهمیت زیادی دارد.

بیشتر بخوانید : قالیشویی با سرویس رایگان



در اینجا لیستی از بهترین قالی‌شویی‌ در تهران با ویژگی‌های فوق را داریم که می‌توانید با خیال آسوده کار شستشوی قالیچه و فرش‌های خود را به آن‌ها بسپارید.