معرفی بهترین نژاد سگ‌ های گارد و نگهبان و نحوه آموزش و تربیت هر کدام موضوع مهمی است که در خصوص پرورش آن‌ ها باید مورد توجه قرار بگیرد. سگ‌ های گارد و نگهبان در واقع جزء صمیمی‌ ترین دوستان انسان‌ ها محسوب می‌ شوند، البته سگ‌ های گارد با سگ‌ های نگهبان تفاوت‌ های زیادی دارند. سگ گارد به حیوانی گفته می‌ شود که مسئولیت آن حفاظت از یک شخص است و برخلاف سگ نگهبان، محافظت از قلمرو را انجام نمی‌ دهد. به‌ علت اهمیت این‌ موضوع ما در این مقاله به معرفی بهترین نژاد سگ‌ های گارد و نگهبان و نحوه آموزش و تربیت آن‌ ها می‌ پردازیم و نکات مهمی را در این خصوص عنوان می‌ کنیم. پس لطفاً تا آخر این متن از سایت برترین ها را با دقت بخوانید.

بهترین نژاد های سگ نگهبان


بیشتر بخوانید : 10 تا از بهترین سگ های خانواده


تفاوت و ویژگی‌ های سگ نگهبان و سگ گارد

سگ نگهبان در واقع به سگ هشدار دهنده‌ ای گفته می‌ شود که نسبت به قلمرو خودش بسیار حساس است. این نوع از سگ‌ ها در مواجهه با افراد غریبه رفتار تهاجمی و خشنی را از خودشان نشان می‌ دهند و مانند بسیاری از سگ‌ های دیگر احساسات صاحب خود را متوجه می‌ شوند، اما همان‌ طور که در بالا نیز اشاره کردیم، سگ‌ های گارد با این نوع از سگ‌ ها تفاوت‌ های بسیار زیادی دارند. این نوع سگ‌ ها که محافظت از یک شخص را بر عهده دارند و محافظ قلمرو خاصی نیستند.نژاد سگ‌ های گارد اهداف متفاوتی را دنبال می‌ کنند و به‌ دنبال مراقبت و تامین امنیت افراد مورد نظر می‌ باشند. گاهی ممکن است این سگ‌ ها نیز وظیفه حفاظت از قلمرو شخص خاصی را بر عهده داشته باشند، اما معمولاً همراه با صاحبان خود هستند و تا زمانی‌ که احساس خطر نکنند، رفتار غیرعادی از خودشان نشان نمی‌ دهند. البته به‌ علت هوش بالای شان همواره حواس شان به محیط اطراف شان است. تفاوت دو نوع سگ گارد و سگ نگهبان علاوه‌ بر نژاد آن‌ ها، به روش تربیت آن‌ ها نیز بستگی دارد.

 تربیت سگ‌ های گارد نگهبان اهمیت بسیار زیادی دارد. مثلاً سگ‌ هایی از نژاد ژرمن شپرد می‌ توانند هم به‌ عنوان سگ نگهبان و هم سگ گارد تربیت شوند، اما برخی از سگ‌ ها بیش تر مناسب نگهبانی هستند و برخی دیگر برای گارد و محافظت شخصی مناسب می‌ باشند. به‌ طور کلی تفاوت میان سگ‌ های گارد و نگهبان عبارت‌ اند از: هوش بالا نسبت‌ به سایر سگ‌ ها، جثه قوی، جنگجو و وفاداری.

بهترین نژاد سگ‌ ها برای گارد و نگهبانی

سگ‌ های نگهبان دارای نژادهای متفاوتی هستند و البته نگه داری و تربیت آن‌ ها نیازمند به شناخت خلق‌ و خوی این نژادها می‌ باشد و صاحبان آن باید بدانند چگونه با آن‌ ها رفتار کند. در زیر به معرفی چند نژاد معروف این سگ‌ های گارد نگهبان می‌ پردازیم.

سگ دوبرمن پینچر

 سگ دوبرمن از محبوب‌ ترین سگ های نگهبان در تمام دنیا است. این نژاد یکی از نژادهای اصلی برای نگهبانی معرفی می‌ شود. این سگ هوش و سرعت بالایی دارد که می‌ تواند به‌ راحتی از عهده تامین امنیت مکان برآید. ظاهر مخوف و جدی این سگ، آن را به سگی وفادار، شجاع، باهوش، قوی، مناسب نگهبانی و هوشیار معرفی می‌ کند.

عکس سگ دوبرمن پینچر

سگ روتوایلر

 به‌ طور کلی روتوایلر را سگ نگهبان گله می‌ نامند که برای این کار تربیت‌ شده است. روتوایلر از نژادهای اصلی و ایده‌ آل برای نگهبانی دادن به شمار می‌ رود و سگ‌ های این نژاد به نترس بودن و شجاعت زیاد شهرت دارند. این نژاد از سگ‌ ها نسبت‌ به کلیه افراد غریبه حساس و شکاک هستند، اما اگر توسط صاحبان شان به آن‌ ها اطمینان داده شود که خطری در پی آنان نیست، با غریبه ها نیز خو می گیرند. این سگ با مهربانی، اعتماد به‌ نفس بالا وفاداری در واقع یکی از بهترین گزینه‌ ها برای نگهبانی محسوب می‌ شود.

عکس سگ روتوایلر

سگ ژرمن شپرد

سگ ژرمن شپرد از محبوب‌ ترین نژاد سگ‌ ها در بین انسان‌ ها می‌ باشد. ژرمن دارای قوه فوق‌ العاده ای برای یادگیری می‌ باشد. آموزش‌ پذیری، هوش بالا و قدرت جسمانی زیاد و جذابیت بصری آن موجب محبوبیت آن در بین مردم شده‌ است. از دیگر ویژگی‌ های این سگ باوفا، اعتماد به نفس بالا، شجاعت، واکنش سریع در مواقع خطر و تربیت آن برای هم نگهبانی و گارد می‌ باشد.

عکس سگ ژرمن شپرد


بیشتر بخوانید : علت و دلایل ریزش موی سگ و راه جلوگیری از ریزش موی سگ


سگ سرابی

سگ سرابی یا پرشین ماستیف یکی از سگ های معروف ایرانی و بسیار محبوب است که در بین عشایر و روستاهایی که شغل آن‌ ها دامداری است، به‌ وفور دیده می‌ شود. این سگ سخت‌ جان، درشت هیکل، باهوش و قدرتمند است و سالیان درازی را به نگهبان در کنار گله‌ ها در کنار ما ایرانی‌ ها بوده‌ است. وزن آن نزدیک به ۹۰ کیلوگرم می‌ باشد و ظاهری ترسناک دارد. علاوه‌ بر آن تحمل شرایط بسیار سخت را دارد و غریزه او برای نگهبانی همواره مورد توجه انسان‌ ها بوده‌ است.

عکس سگ سرابی

سگ بول ماستیف

این نژاد از سگ‌ جثه‌ ای نیرومند و بزرگ دارد و افراد زیادی این سگ را با سگی با ابهت و ظاهر ترسناک می‌ شناسند که به‌ تنهایی می‌ تواند برای نگهبانی یک مکان کافی باشد. بول ماستیف حساسیت بالایی نسبت‌ به فعالیت‌ های مشکوک دارد و با ایجاد کوچک‌ ترین سروصدایی شروع به پارس کردن می‌ کند. این نژاد از سگ‌ ها دارای ماهیچه‌ های بزرگ و قفسی سینه عریضی می‌ باشند و اگر به‌ خوبی آموزش داده شوند، می‌ توان از آن‌ ها برای محافظت شخصی افراد و نگهبانی استفاده کرد.

عکس سگ بول ماستیف

سگ گریت دین

گریت دین یکی از نژادهای سگ برای انواع نگهبانی‌ ها می‌ باشد که به غول مهربان و با ابهت معروف است. این نژاد یکی از نوادگان سگ‌ های ماستیف به حساب می‌ آید و برای نگهبانی نیاز به فضای زیاد و هزینه‌ های بالایی دارد.

البته اصول نگه داری این نوع از سگ‌ ها نیز سلسله‌ مراتبی دارد، مثلاً اگر قصد تبدیل کردن این نژاد از سگ به سگ‌ های گارد نگهبان را دارید باید آن را از تولگی مورد تعلیم و تربیت و آموزش قرار دهید تا بتوانید رفتارهای پرخاشگرانه و خجالتی بودن آن را اصلاح کنید. از ویژگی‌ های این نوع سگ مطیع و آرام بودن، تربیت‌ پذیری، مهربان و دوست‌ داشتنی بودن، پرانرژی و بازیگوش بودن و قوی و سرسخت بودن است.

عکس سگ گریت دین


مطلب پیشنهادی سایت برترین ها : روش های جلوگیری از استرس + معرفی بهترین درمانگرها در تهران


سگ آکیتا

آکیتا سگ با نژاد ژاپنی است که به شجاعت، وفاداری و داشتن وقار معروف است. در ژاپن از این سگ به‌ عنوان نماد سلامتی، زندگی طولانی، خوشبختی و محافظ خانواده نام می‌ برند. آکیتا بسیار وفادار و باهوش می‌ باشد، اما روحیه آن‌ ها مستقل و سرسخت است. بزرگ و قدرتمند بودن آن‌ ها نیز بسیار مورد توجه می‌ باشد. برای این‌ که بتوانیم از سگ‌ های نژاد آکیتا به‌ عنوان سگ نگهبان بسیار توانمند استفاده کنیم، باید آن‌ ها را در دوران تولگی مورد تربیت قرار دهیم و آن‌ ها یاد بگیرند که غریبه‌ ها را نیز بپذیرند و این‌ که هر غریبه‌ ای تهدید محسوب نمی‌ شود. البته از ویژگی‌ های این نوع سگ‌ ها این است که نسبت‌ به همجنس‌ های خودشان پرخاشگر می‌ باشند.

عکس سگ آکیتا

سگ باکسر

سگ باکسر نیز به وفاداری، هوش بالا، اخلاق، محبت و ظاهر خوب معروف است و البته بسیار بازیگوش و پرانرژی است. این نژاد از سگ‌ ها به‌ طور ذاتی صبور و شکیبا هستند و می‌ توانند یکی از بهترین نوع سگ ها جهت نگهبانی باشند. چون کار نگهبانی و مراقبت کردن از خانواده‌ ها را بسیار جدی می‌ گیرند و بدون هیچ ترسی با تهدیدها مقابله می‌ کنند. این سگ‌ ها علاوه‌ بر نگهبانی می‌ توانند برای گله‌ داری، سگ درمانی، سگ‌ های کشف مواد مخدر، سگ همراه و کمکی و سگ جستجو نجات نیز مورد استفاده قرار بگیرند.

عکس سگ باکسر

سگ کن کورسو یا ماستیف ایتالیایی

سگ‌ های نژاد کن کورسو به آموزش‌ پذیری، نجیب بودن، باهوش بودن، قاطع، محافظی بی‌ نظیر و اعتماد به‌ نفس بالا معروف هستند. نژاد آن‌ ها به روم باستان برمی‌ گردد و اسم آن‌ ها از کلمه لاتین سگ محافظ گرفته‌ شده است. این نوع سگ‌ ها وزنی حدود ۴۵ کیلوگرم دارند و جثه  آن ها بزرگ،  وزن شان زیاد و ظاهر عضلانی دارند.

این سگ‌ ها ظاهر باشکوهی دارند که برای تبدیل شدن به یک سگ نگهبان حرفه ای نیاز به آموزش صحیح و اجتماعی شدن و در کنار مردم بودن دارند.

سگ کن کورسو یا ماستیف ایتالیایی


بیشتر بخوانید : قبل از خرید توله سگ به چه وسایلی نیاز داریم


قوی‌ ترین نژاد سگ‌ های گارد و نگهبان

قوی‌ ترین سگ‌ های جنگجو و محافظ سگ‌ هایی هستند که در هنگام محافظت بتوانند کارایی بهتر و بالاتری داشته باشد. هر چند به طور قطع نمی‌ توان یک نژاد را به‌ عنوان قوی‌ ترین نژاد سگ‌ ها معرفی کرد، زیرا هر کدام از این سگ‌ ها رفتارها و ویژگی‌ های مختص به خود را دارند. بنابراین باید برای انتخاب یک سگ قوی، نژاد موردنظر ویژگی‌ های زیادی داشته باشد. از طرفی قوی بودن به این معنا نیست که سگ مورد نظر بتواند با یک سگ دیگر بجنگد، چون در این‌ صورت نه‌ تنها نتوانستید جواب خودتان را دریافت کنید، بلکه نژاد سگ دیگر را نیز به خطر انداخته‌ اید. البته هر کدام از سگ‌ های معرفی شده در بالا می‌ توانند به‌ عنوان قوی‌ ترین باشند. علاوه‌ بر آن سگ‌ های نیوفاندلند، سگ گریت دانمارکی، هاسکی سیبرین، سگ ‌های پیت بول، سگ مالاموت آلاسکایی، سگ کانگال، سگ داگو یا داگو آرژانتینو و سگ بولداگ را نیز می‌ توان به‌ عنوان قوی‌ ترین سگ‌ ها معرفی کرد.

اصول مهم تربیت نژاد سگ‌ های گارد و نگهبان

اصول مهم تربیت سگ‌ های گارد نگهبان را می‌ توان در ۴ اصل اساسی و مهم دسته‌ بندی کرد که در زیر به این ۴ مورد اشاره می‌ کنیم.

قدم اول؛ اجتماعی کردن توله‌ سگ

در قدم اول اجتماعی کردن توله‌ سگ را باید مدنظر داشته باشید. چون سگی که اجتماعی نشده باشد و نتواند آدم‌ ها و موقعیت‌ های جدید را بشناسد، ممکن است ترس از انسان‌ ها داشته باشد یا حتی در مواجهه با خطر فرار کند.

قدم دوم؛ آموزش فرمان‌ برداری و اطاعت کردن

 پس‌ از آشنایی توله سگ با انسان‌ ها باید آن‌ ها را جهت فرمان‌ برداری و اطاعت کردن آموزش داد، چون اطاعت بی‌ چون‌ و چرا و فرمان‌ برداری در واقع اساس و پایه تربیت توله سگ‌ ها محسوب می‌ شود، علاوه‌ بر آن باید فرامین اولیه را نیز به سگ‌ ها آموزش داد. آموزش‌ هایی مانند بمان، بشین، پاشو، ساکت، پارس کن و غیره.

قدم سوم؛ ساکت شدن و پارس کردن به فرمان

سگ‌ ها به‌ طور غریزی با شنیدن هر صدایی ممکن است پارس کنند، اما اگر آن‌ ها را به‌ درستی آموزش دهند و تربیت کنند، این سگ ها به فرمان ما آدم‌ ها پارس می‌ کنند و به فرمان ما نیز ساکت می‌ شوند. بنابراین در مرحله بعدی باید به آن‌ ها یاد دهیم که چه زمانی پاس کنند و چه زمانی ساکت شوند.

قدم چهارم؛ همیشه از تأیید مثبت استفاده کنید

 برخی از افراد تصور می‌ کنند هر چه با سگ با خشونت بیش تری رفتار کنند، سگ به نگهبان قابل تری تبدیل می‌ شود، اما این دیدگاهی اشتباه است و بهترین روش برای تربیت سگ‌ های گارد نگهبان تشویق کردن و تأیید مثبت آن است. چون تنبیه و خشونت تأثیری بر فرمان‌ برداری سگ‌ ها نخواهد داشت، بلکه آن‌ ها را خشن‌ تر و خطرناک‌ تر می‌ کند. چون سگ‌ ها به‌ صورت غریزی بسیاری از رفتارها را یاد می‌ گیرند و اگر تشویق شوند و برای کارهای شان جایزه بگیرند، به تکرار آن رفتارها ترغیب می‌ شوند.

نژاد بزرگ‌ ترین سگ‌ های جهان کدام است؟

چند مورد از سگ‌ هایی که در بالا با عنوان ماستیف، گریت و غیره معرفی کردیم، به‌ عنوان قوی‌ ترین سگ‌ ها در دنیا شناخته شده‌ اند که می‌ توانند همانند حیوانات وحشی و درنده به افراد حمله کنند. با این‌ حال اگر تحت تربیت خوب قرار بگیرند، می‌ توان از آن‌ ها موجوداتی آرام ساخت. شکل و جثه، اندازه و ابعاد، شخصیت، عملکرد و رنگ سگ‌ ها برای تمایز نژاد آن‌ ها به کار می‌ رود. با توجه به این ویژگی‌ ها سگ‌ های مختلفی از نژادهای مختلف در دنیا وجود دارند که دارای تاریخچه بسیار طولانی هستند و می‌ توان از آن‌ ها به‌ عنوان نژاد بزرگ‌ ترین سگ‌ های جهان چیست؟ نام برد.

علاوه‌ بر این‌ ها نژاد سگ‌ ها با توجه به موقعیت جغرافیایی، ژنتیک آب‌ و هوا می‌ توانند دارای خصوصیات متفاوتی باشند. یکی از انواع بزرگ‌ ترین این سگ‌ ها سگ گریت دین است که سگ غول‌ پیکر نیز لقب گرفته‌ است. این سگ آلمانی است به همین جهت اسم آن نیز از لغتی آلمانی گرفته شده‌ است. در رابطه با جنگی ترین سگ‌ های دنیا اختلاف‌ نظرهای زیادی وجود دارد. یکی از دلایل این اختلاف‌ ها به نوع تربیت و جهش ژنتیکی نژادهای مختلف سگ مربوط می‌ شود. حال می‌ توان با توجه به این ویژگی‌ ها در واقع سگ‌ هایی را جزء نژاد بزرگ‌ ترین سگ‌ های جهان چیست، دانست که به‌ درستی مورد تربیت قرار گرفته و آموزش‌ دیده باشند. چون حتی وحشی‌ ترین سگ‌ های جهان با تربیت می‌ توانند به سگ‌ های آرام و با وفا تبدیل شوند. آموزش سگ نگهبان در واقع تبدیل کردن همین وحشی‌ ترین سگ‌ های جهان به آرام‌ ترین آن‌ ها می‌ باشد. در این مقاله با تلاش کردیم شما را با بهترین نژاد سگ‌ های گارد و نگهبان کنیم. امیدواریم از خواندن این مقاله لذت برده باشید و در انتخاب بهترین پرورش سگ نگهبان در تهران دقت کافی را به عمل آورید.