زمانی که برخی از دندان های خود را روکش کرده اید، شاید این سوال برای شما پیش بیاید که آیا بر روی روکش دندان می توان کامپوزیت انجام داد؟
اگر قصد دارید، ونیر کامپوزیت را برای اصلاح و زیبایی دندان خود انجام دهید، اما برخی از دندان های شما روکش دارد. شاید این نگرانی برای شما پیش بیاید که آیا بر روی روکش دندان می توان کامپوزیت انجام داد؟ نگرانی شما در این باره درست است، نمی توان بر روی دندان های روکش شده کامپوزیت انجام داد. زیرا چسبی وجود ندارد، که مواد کامپوزیت را بر روی روکش دندان محکم بچسباند. برخی از دندان پزشکان به طور موقتی کامپوزیت را بر روی روکش دندان نصب می کنند. اما همانطور که گفته شد، این کامپوزیت ها موقتی هستند، و حداکثر یک تا دو هفته بیشتر دوام نمی آورند، و از روی روکش دندان کنده خواهند شد. در ادامه این مقاله از سایت برترین ها همراه ما باشید.

علت تفاوت قیمت کامپوزیت دندان


بیشتر بخوانید : افرادی که نباید کامپوزیت دندان انجام دهند!


راه حلی برای کامپوزیت دندان های روکش شده

کامپوزیت به دلیل تطبیق پذیری آسان برای ترمیم های دندان ها بیشتر استفاده می شوند. آن ها را می توان برای رسیدگی به مسائل مختلف ناشی از پوسیدگی دندان، مانند حفره ها و آسیب به ساختار دندان استفاده کرد. همچنین می توان از رزین های کامپوزیت برای رفع شکستگی، بریدگی و شکستگی دندان استفاده کرد. اما افرادی که دندان های روکش شده دارند، به طور معمول نمی توانند، بر روی روکش دندان کامپوزیت انجام دهند. اما راه حلی برای اینکه آیا بر روی روکش دندان می توان کامپوزیت انجام داد؟ وجود دارد. اگر پزشک ماهر و متخصصی داشته باشید، می توانید رنگ کامپوزیت را همرنگ روکش های خود انتخاب کنید، تا بعد از فرم دهی و چسباندن به دندان فرقی بین کامپوزیت و روکش ها وجود نداشته باشد. اینگونه می توانید، دندان ها و لبخند خود را به طور یکدست اصلاح کنید.

نحوه استفاده از کامپوزیت برای اصلاح دندان

کامپوزیت یکی از ساده ترین روش هایی است، که دندانپزشکان زیبایی برای اصلاح ظاهر دندان ها از آن استفاده می کنند. این یک نوع رزین رنگی و مصنوعی است که برای رفع مشکلاتی مانند بدشکل یا تغییر رنگ دندان ها، شکستگی یا بریدگی دندان ها یا برای پرکردن نواحی پوسیده یا سایش استفاده می شود. کامپوزیت ها در طول سال ها بسیار قوی شده اند، بنابراین این روش برای دندان های جلو و عقب مفید است. استفاده از کامپوزیت یک روش غیر تهاجمی است، که نیازی به حذف مینای دندان ندارد. معمولاً هنگام استفاده از کامپوزیت از داروهای بی حس کننده استفاده نمی شود. مگر اینکه دندانپزشک بخواهد، مواد پوسیده دندان را بردارد. در این صورت از دارو های بی حس کننده استفاده می شود. 

  • فرآیند

قبل از اعمال کامپوزیت، دندانپزشک دندان های بیمار را با محلولی آماده می کند. با این کار سطوح دندان را زبر می کند، تا کامپوزیت بهتر به سطح دندان بچسبد. از نمودار رنگی دندانپزشک رنگی مناسب با دندان های بیمار انتخاب می کند. در صورت استفاده از روکش های دندان بهتر است، رنگ کامپوزیت را هم رنگ روکش ها انتخاب کنید. کامپوزیت مستقیم بر روی دندان ها گذاشته می شود. در نتیجه در پاسخ به این سوال که آیا بر روی روکش دندان می توان کامپوزیت انجام داد؟ متوجه می شویم که این امکان وجود ندارد، زیرا چسب کامپوزیت ها فقط به سطح دندان محکم می چسبند، با وجود روکش ها نمی توان به سطح دندان بچسبند. بعد از قرارگیری کامپوزیت ها دندانپزشک نور کیورینگ آن را با سخت و محکم می کند. این کار چندین باید بار تکرار شود، تا زمانی که کامپوزیت به خوبی محکم و مقاوم بشود. به طور معمول این فرآیند ممکن است، 45 دقیقه طول بکشد. برای ترمیم دندان با رزین کامپوزیت کافی است، یک بار به دندانپزشک مراجعه کنید. دقت داشته باشید که حتما به دندانپزشکی که تخصص کافی دارد مراجعه نمایید اگر ساکن شمال تهران هستید برای پیدا کردن بهترین دندانپزشکان به صفحه دندانپزشک در شمال تهران سر بزنید.

مراقبت های بعد از کامپوزیت

پس از ترمیم دندان ها با کامپوزیت دوره نقاهتی وجود ندارد، و اکثر بیماران پس از آن هیچ درد یا ناراحتی را تجربه نمی کنند. دندان‌هایی که با کامپوزیت ترمیم شده‌اند، بیشتر مستعد ایجاد لکه و تغییر رنگ هستند، بنابراین بیماران باید از مصرف موادی که می‌توانند آن‌ها را لکه‌دار کنند، خودداری کنند.

برای مواردی می توان کامپوزیت را انجام داد؟

  • تغییر رنگ

دندان‌های هر فرد متفاوت است و سیستم‌های سفیدکننده همیشه روی افرادی که تغییر رنگ یا خاکستری در دندان‌هایشان دارند، کار نمی‌کند. اگر در گذشته سفید کردن را امتحان کرده‌اید، اما جواب نداده است، کامپوزیت بهترین راه حل است.

  • لکه ها

اگر با روش سفید کردن دندان ها باز هم لکه های آن باقی ماند، می تواند از کامپوزیت برای از بین بردن لکه ها استفاده کرد.

  • دندان های بریده شده

اکثر مردم نمی توانند، ظاهر دندان شکسته را از بین ببرند. اگر تصادف کرده اید و اخیراً دندانی را تراشیده اید، می توانیم از کامپوزیت برای رفع آن استفاده کنید.

  • اندازه و شکل

برخی از افراد به سادگی از اندازه یا شکل دندان های خود ناراضی هستند. اگر فکر می‌کنید، دندان‌هایتان برای دهانتان خیلی کوچک هستند، یا شاید خیلی گرد یا کمی بیش از حد مربع هستند، می‌توانید از کامپوزیت برای ایجاد لبخندی زیبا و طبیعی استفاده کنید.

  • دندان های کج

بیشتر بزرگسالان نمی‌خواهند، تا چندین سال از ارتودنسی برای اصلاح دندان‌های کج استفاده کنند. البته، بیشتر مردم دندان‌های کج را هم نمی‌خواهند. خوشبختانه، برای اصلاح دندان‌های کج یا نامرتب به راحتی می توان از کامپوزیت ها استفاده کرد. بسته به سبک زندگی شما می تواند تا 10 سال عمر داشته باشید.

قیمت کامپوزیت دندان جلو


بیشتر بخوانید : هزینه کامپوزیت دندان در سال 1401


تفاوت بین کامپوزیت و روکش چیست؟

کامپوزیت یک روش دندانپزشکی زیبایی است، که نسبت به روکش ها برای ترمیم براده‌ها و دندان‌های تغییر رنگ راحت‌تر و کم‌تهاجمی‌تر است.

  • کامپوزیت دندانی: یک رزین کامپوزیت بر روی دندان ها اعمال می شود، تا دندان های شکسته را ترمیم کند، دندان ها را تغییر شکل دهد، سطح را دوباره رنگ کند یا شکاف های دندان را پر کند. انجام این فرآیند معمولاً 30 دقیقه تا 1 ساعت طول می کشد.
  • روکش دندان: دندانپزشک سطح مینای دندان های شما را می خراشد، روکش موقتی قرار می دهد، سپس روکش های چینی سفارشی نصب می شود. انجام این فرآیند معمولاً نیاز به زمان بیشتری نسبت به کامپوزیت ها دارد.

مزایای کامپوزیت دندان چیست؟

  • گزینه ای ایده آل برای کسانی که عیوب دندان های کوچکتری دارند
  • گزینه ارزان تر از روکش های چینی
  • ساختار دندان کمتر نیاز به تغییر دارد
  • معمولاً با یک بار مراجعه به دندانپزشک می توان یک یا چند دندان را تکمیل کرد
  • بهبود ظاهر دندان های تغییر رنگ و لکه دار
  • به محافظت از ریشه هایی که با عقب نشینی لثه ها در معرض قرار گرفته اند، کمک می کند
  • بهترین راه برای اصلاح فشار گاز گرفتن دندان های جلویی
  • به شما این امکان را می دهد که شکل دندان های خود را تغییر دهید
  • دندان های پوسیده، ترک خورده یا ترک خورده را ترمیم می کند

قیمت کامپوزیت دندان ۱۴۰۱


بیشتر بخوانید : روکش تمام سرامیک دندان


سخن پایانی

در پاسخ به سوال آیا بر روی روکش دندان می توان کامپوزیت انجام داد؟ متوجه شدیم، که بر دندان هایی که روکش شده اند نمی توان کامپوزیت انجام داد. اما می توان برای یک لبخند زیبا و اصلاح دندان هایی که روکش ندارند، کامپوزیت هم رنگ روکش انتخاب کرد، اینگونه همه دندان ها به یک رنگ در می آیند که فرقی بین دندان های روکش شده و کامپوزیت مشخص نمی باشد.