تفاوت ونیر های پرسلن با ونیر های کامپوزیتی اولین سوالی که برای افرادی که می خواهند، روکش انجام دهند، پیش می آید. روکش ها اغلب گزینه عالی برای اصلاح دندان ها هستند. در درجه اول دو نوع روکش دندان وینر پرسلن و وینر کامپوزیت وجود دارد. تعیین اینکه کدام نوع روکش برای شما مناسب است، به عوامل مختلفی بستگی دارد. به طور کلی می توانید با دانستن تفاوت ونیر های پرسلن با ونیر های کامپوزیتی روشی را انتخاب کنید، که به آنچه که انتظار دارید، نزدیک تر باشد. در ادامه این مقاله از سایت برترین ها شما را با همه تفاوت ونیر های پرسلن با ونیر های کامپوزیتی آشنا می کنیم.

کامپوزیت ونیر سرامیکی


بیشتر بخوانید : افرادی که نباید کامپوزیت دندان انجام دهند!


تفاوت ونیر های پرسلن با ونیر های کامپوزیتی

وینر کامپوزیت و پرسلن پرکاربردترین مواد در فرآیند ساخت روکش هستند. در دستان یک دندانپزشک زیبایی مجرب، هر دو ماده می توانند به زیبایی لبخند شما را متحول کنند. لازم است برای انجام اینکار به یک پزشک متخصص مراجعه نمایید به همین منظور به شما پیشنهاد میکنیم تا حتما از صفحه کامپوزیت دندان در تهران دیدن نمایید.اما چگونه می توان فهمید که کدام نوع برای شما مناسب است؟ این به نیازهای خاص شما بستگی دارد و اینکه کدام عامل هزینه، زمان درمان و غیره برای شما مهم هستند. به طور کلی ونیرهای پرسلن و ونیرهای کامپوزیت به سطح خارجی دندان چسبانده می شوند. هر دو برای اصلاح دندان های شما یا سفید کردن و بهبود کلی لبخند شما ساخته شده اند. اما تفاوت ونیر های پرسلن با ونیر های کامپوزیتی در چیست؟

  • زمان

ونیرهای کامپوزیت از بین دو روکش دندانی سریعتر روی دندان ها اعمال می شوند. این به این دلیل است، که می توان آنها را در یک بازدید برای شما انجام داد. دندانپزشک شما برای طبیعی ترین ظاهر، رزین را با سایه دندان های اطراف شما مطابقت می دهد. رزین به دندان های شما اضافه می شود، درمان می شود و سپس جلا می شود. شما می توانید در همان روز با دندان های اصلاح شده و سفید بیرون بیایید.
اما برای روکش های پرسلن معمولاً حداقل دو بار ویزیت می شوید. دندانپزشک شما یک لایه بسیار نازک از دندان‌های شما را برمی‌دارد، از دندان‌هایی که روکش‌ها را دریافت می‌کنند اثری می‌گیرد و قالب را به آزمایشگاه می‌فرستد. در حالی که منتظر ساخت روکش خود هستید، می توانید روکش موقت بگذارید. هنگامی که برای دومین ویزیت خود مراجعه می کنید، روکش های پرسلن به دندان های شما چسبانده می شوند.

  • ماندگاری

یکی از تفاوت ونیر های پرسلن با ونیر های کامپوزیتی در ماندگاری آن ها است. با مراقبت مناسب، روکش های پرسلن باید 10 تا 15 سال عمر کنند. از طرف دیگر ونیرهای کامپوزیت معمولاً 4 تا 8 سال عمر می کنند. در حالی که پرسلن شکننده است، پس از چسباندن به دندان سالم بسیار بادوام است. کامپوزیت نیز بادوام است، اما به اندازه پرسلن قوی نیست و بیشتر مستعد تراشه است. با این حال، اگر آسیبی به روکش پرسلن وارد شود، باید تعویض شود، قابل تعمیر نیست. اما اگر روکش کامپوزیت آسیب ببیند، می توانید آن را تعمیر کنید.

  • زیبایی شناسی

خواص شفاف پرسلن به روکش اجازه می دهد، تا نور را بسیار شبیه به روشی که یک دندان طبیعی انجام می دهد، جذب کند. یکی از مزایای باورنکردنی روکش های پرسلن این است که آنها در برابر لکه مقاوم هستند. اگر این نوع روکش را روی بیشتر دندان‌های بالا و پایین خود دریافت می‌کنید، این بدان معناست که دیگر نیازی به سفید کردن دندان‌های طبیعی خود ندارید. اما کامپوزیت مانند دندان های طبیعی ممکن است، لکه دار شود.

  • هزینه

هزینه یکی دیگر از تفاوت ونیر های پرسلن با ونیر های کامپوزیتی است. روکش های پرسلن به طور کلی گران تر از روکش های کامپوزیت هستند. قرار دادن روکش پرسلن به زمان، تخصص و منابع بیشتری نیاز دارد. دندانپزشکان، آزمایشگاه دندانپزشکی با دقت زیادی انتخاب می شوند و برای ساخت و ترمیم هزینه می کنند. اگر هزینه ها را بر اساس تعداد دفعاتی که مجبور به تعویض یا تعمیر روکش پرسلن هستید تقسیم کنید، هزینه ممکن است حتی در طول زمان افزایش یابد.

تفاوت ونیر پرسلن با ونیر کامپوزیتی


بیشتر بخوانید : هزینه کامپوزیت دندان در سال 1401


مزایای ونیرهای کامپوزیت

  • هزینه کمتر

یکی از مهمترین تفاوت ونیر های پرسلن با ونیر های کامپوزیتی هزینه کمتر کامپوزیت است. به طور متوسط، روکش های پرسلن دو برابر گران تر از کامپوزیت ها هستند، که برای برخی از افراد بسیار مهم است. زیرا اکثر درمان ها تحت پوشش بیمه نیستند، به این معنی که شما احتمالاً هزینه درمان را از جیب خود پرداخت می کنید. هزینه ونیرها بر اساس عوامل مختلفی متفاوت است، اما هزینه کامپوزیت ها فقط به مواد و حق پزشک بستگی دارد. هم چنین در صورتی که ساکن غرب تهران هستید می توانید برای دیدن دنداپزشکان متخصص برای انجام کامپوزیت به صفحه دندانپزشک در غرب تهران سر بزنید.

  • روش انجام

مزیت دیگری که ونیرهای کامپوزیت نسبت به پرسلن دارند، این است که معمولاً کامپوزیت ها را می توان در حالی که منتظر هستید بسازند، و آن را به درمان یک روزه تبدیل کرد. ونیرهای کامپوزیت در واقع به جای اینکه در آزمایشگاه خارج از محل قرار گیرند، روی دندان‌های شما حجاری می‌شوند. یعنی روی دندان ها به طور مستقیم اعمال می شود، جایی که می تواند توسط دندانپزشک شکل داده و مجسمه سازی شود. رزین شکل‌دار با استفاده از نور با شدت بالا سخت می‌شود، پس از آن می‌توان لایه‌های بیشتری از رزین را اعمال کرد و در صورت نیاز برای ایجاد نتیجه زیبایی‌شناختی مورد نظر، و اصلاح شود. پس از اتمام کار، کامپوزیت باید پولیش داده شود، تا ظاهری طبیعی تر و شبیه به دندان ایجاد کند. در نتیجه می توان گفت روش کامپوزیت بسیار کم تهاجمی تر و خیلی سریعتر از روش پرسلن است.

تفاوت کامپوزیت و ونیر


بیشتر بخوانید : روکش تمام سرامیک دندان


مزایای روکش های پرسلن

  • طول عمر

اگرچه ونیر کامپوزیت دارای تعدادی مزیت هستند، اما یکی از تفاوت ونیر های پرسلن با ونیر های کامپوزیتی که کامپوزیت نمی توانند با پرسلن رقابت کنند دوام آن است. در واقع مواد پرسلن به مراتب قوی تر از مواد کامپوزیت است. روکش های پرسلن که به خوبی نگهداری می شوند، می توانند 10 تا 15 سال دوام بیاورند، در مقایسه با میانگین عمر 5 تا 8 ساله کامپوزیت ها. در حالی که قیمت کامپوزیت ها ممکن است نصف پرسلن باشد، عمر آنها نیز نصف است.
بیشتر دندان پزشکان بر این باورند که روکش های پرسلن خیلی طبیعی تر و بهتر زیبایی دندان را ارائه می دهند. این نوع روکش ها کیفیت شفافی دارند، که کاملاً شبیه مینای دندان است. همچنین به دلیل استحکام مواد و لعابی که پس از درمان اعمال می شود، در برابر هر نوع لکه و بریدگی بسیار مقاوم تر هستند. از طرف دیگر، ونیرهای کامپوزیت آسیب پذیر تر هستند و در نتیجه مستعد لک هستند. به این معنی که ممکن است، نیاز به یک رژیم غذایی داشته باشید، تا از برخی مواد غذایی لکه‌زا اجتناب کنید. اما یک روش آسان برای نوشیدنی هایی مانند قهوه که باعث ایجاد لکه می شوند، نوشیدن با کمک نی است. در این صورت خیلی کمتر امکان جا ماندن لکه بر روی دندان ها می باشد.

  • مناسب برای همه آسیب دیدگی ها

روکش‌های پرسلن راه‌حل درمانی مناسبی برای تمام موارد ساییدگی مینای دندان، ساییدگی و پارگی، نقص‌های ژنتیکی، دندان‌های ناهموار و غیره ارائه می‌دهند. کامپوزیت‌ها ممکن است، گزینه مناسبی برای این موارد شدید نباشد. به عنوان مثال، تغییر رنگ یا مسائل مربوط به فاصله ممکن است به اندازه کافی با ونیرهای کامپوزیت قابل درمان نباشد و پرسلن تنها گزینه درمان باشد.