در زمان‌های گذشته موضوع مراقبت‌های بارداری پیش از زایمان خیلی مطرح نبود به همین دلیل بسیاری از زایمان‌ها با درد همراه بود. در واقع در زمان‌های قدیم بسیاری از افراد آموزش‌های فعلی را نمی‌دانستند به همین دلیل در بعضی از مواقع خرافات و عقاید اشتباه باعث می‌شد تا بارداری و زایمان به سختی انجام شود. در حال حاضر برگزاری کلاس‌های آمادگی زایمان خانم‌های باردار این امکان را می‌دهد تا بتوانند به مرور زمان و با انجام تمرینات ورزشی و آموزش‌های لازم و حیاتی خود را برای یک زایمان آماده کنند. مهم‌ترین موضوع در این زمینه یادگیری مناسب است. در حقیقت یادگیری موجب می‌شود تا استرس بر زمان زایمان کم شود و به دلیل خود مراقبتی که خانم‌های باردار به علت داشتن اطلاعات کافی از خود دارند، تسهیل در زایمان را شاهد هستیمتا انتهای این مقاله از سایت برترین ها همراه ما باشید.

جلسه اول کلاس امادگی برای زایمان


بیشتر بخوانید : همه آزمایشات ضروری که در بارداری لازمه


هدف برگزاری کلاس ‌های آمادگی برای زایمان راحت

بسیاری از تفکرات و باور‌های نادرست باعث بروز استرس‌های مکرر قبل از زایمان می‌شود. برای از بین بردن این تفکرات نادرست لازم است تا اطلاعات کافی و مناسبی به مادران بیمار داده شود. مهم‌ترین دلیل برگزاری این کلاس‌ها نشر اطلاعات آگاهی مهم در این زمینه است. شرکت در این کلاس‌ها موجب می‌شود تا بسیاری از مشکلات احتمالی در زمان بارداری برطرف گردد و همچنین باعث افزایش اعتماد به نفس مادران می‌شود.

در این کلاس‌ها آموزش‌هایی داده می‌شود که توسط آن‌ها بسیاری از درد‌های دوران بارداری را می‌توان بدون دارو درمان کرد. یکی دیگر از موارد بسیار مهم و حائز اهمیت که باعث افزایش اضطراب مادران می‌شود ترس از اتفاقاتی است که احتمال وقوع آن‌ها بیشتر خواهد بود. توجه به این نکته که اضطراب و استرس باعث ترشح برخی از هورمون‌ها در بدن می‌شود که احتمال زایمان زودرس و همچنین پیشرفت نکردن زایمان و تولد کودکان کم وزن را به شدت افزایش می‌دهد، مهم خواهد بود. در حال حاضر بسیاری از کلاس‌های آمادگی زایمان مجازی نیز به وسیله برنامه‌ها و اپلیکیشن‌های موجود در دسترس است. اگر میخواهید زایمان راحتی داشته باشید و به دنبال پزشک متخصص هستید کافیست از صفحه بهترین دکتر زنان در غرب تهران دیدن نمایید. 

موارد مهم در کلاس‌های آمادگی برای زایمان

این کلاس‌ها معمولاً در هفته بیستم بارداری آغاز می‌شود. کلاس‌های آمادگی برای زایمان در بسیاری از مراکز مشاوره و همچنین خدمات مامایی و در بیمارستان‌های دوستدار مادر تشکیل خواهد شد. به طور کلی این کلاس‌ها حداقل در ۸ جلسه برگزار می‌شوند. موارد زیر از مهم‌ترین موضوعاتی است که به عنوان سرفصل کلاس‌های آمادگی زایمان مطرح می‌شوند:

جلسه اول:

جلسه اول برای آشنایی با مفاهیم پایه و همچنین برای بیان نحوه برگزاری و اهداف کلاس برگزار می‌شود. در این جلسه مادران در رابطه با تغییرات آناتومیک و فیزیولوژیکی بدن که در زمان بارداری رخ می‌دهد اطلاعات جامع و کلی را به دست خواهند آورد. ثبت نام کلاس‌های آمادگی زایمان این امکان را به مادران می‌دهد تا نحوه صحیح نفس کشیدن و همچنین روش‌های اکسیژن را آموزش ببینند. در این جلسه برخی از تمرینات ورزشی مناسب مخصوص دوران بارداری آشنا خواهید شد.

جلسه دوم:

این جلسه مختص به مسائل مربوط به تغذیه است. در این جلسه تمامی موارد مصرف و موارد منع مصرف را در رابطه با دوران بارداری بیان می‌شود. به عنوان مثال دوری از برخی از دارو‌ها و همچنین پرهیز پرخوری و نحوه دریافت مکمل‌ها آموزش داده خواهد شد. از مهم‌ترین موضوعاتی که در این جلسه شخص ماما به آموزش می‌پردازد، آموزش علائم خطر در بارداری است. در این جلسه نیز تمرینات کششی و تنفسی ارائه می‌شود.

جلسه سوم:

این جلسه به عنوان یکی از جلسات مهم در دوران بارداری به حساب می‌آید در واقع در جلسه سوم نکاتی را به همسر فرد باردار می‌گویند. در این جلسه به طور کلی وضعیت جسمانی شخص باردار را به همسر یادآوری می‌نمایند. یکی از موضوعات بسیار مهمی که در جلسه سوم آن پرداخته می‌شود رشد و تکامل جنین در بدن مادر است. آموزش‌های این جلسه می‌تواند با تصاویر برای درک بهتر موضوع همراه باشد.

جلسه چهارم:

جلسه چهارم برای شناخت انواع درد‌های زایمان و همچنین راه حل‌های موجود برای کاهش این درد‌ها در نظر گرفته شده است در این جلسه مربی در مورد تغذیه مناسب و صحیح نکات بسیار مهم ارزنده‌ای را بیان می‌کند. در این جلسه نیز مانند تمام جلسات دیگر حرکات مناسب ورزشی آموزش داده خواهد شد.

جلسه پنجم:

در این جلسه بسیاری از نگرانی‌های شما برطرف خواهد شد. در حقیقت در این جلسه مراحل مختلف زایمان مورد بررسی قرار می‌گیرد. همچنین مراحل از زمان آغاز درد تا تولد نوزاد مورد بررسی خواهد گرفت. کلاس‌های آمادگی زایمان بسیار می‌تواند مفید باشد.

جلسه ششم:

در جلسه ششم به اهمیت زایمان طبیعی پرداخته می‌شود. بسیاری از خانم‌های باردار روش سزارین را به روش طبیعی ترجیح می‌دهند. در این جلسه فواید زایمان طبیعی بیان می‌شود و روش‌های کاهش درد مانند زایمان در آب و بی‌حسی اپیدورال مطرح می‌شود. همان طور که می‌دانید همراه در بیمارستان نقش بسیار مهمی دارد لذا در این جلسه بر اهمیت نقش همراه پرداخته می‌شود همچنین به برنامه‌ریزی جهت زایمان اشاره خواهد شد.

جلسه هفتم:

در این جلسه به طور مفصل در رابطه با علائم خطر در دوران بارداری پرداخته می‌شود. همچنین این جلسه آموزش در رابطه با مناسب‌ترین واکنش‌ها در زمان رویارویی با علائم خطر در دوران بارداری می‌پردازند. از سرفصل‌های این جلسه می‌توان به مراقبت‌های لازم پس از زایمان اشاره کرد. در این جلسه معمولاً با نمایش یک فیلم تمامی موارد را توضیح می‌دهند. همچنین نحوه صحیح شیردهی به طور مفصل آموزش داده خواهد شد.

جلسه هشتم:

در این جلسه به برنامه‌ریزی صحیح و مدون برای بارداری پرداخته می‌شود. در این جلسه هم به شما و هم به سایر اعضای خانواده شما در رابطه با نحوه برخورد و مراقبت از نوزاد نکات بسیار مهم و ارزنده‌ای را بیان می‌کنند. همچنین در این جلسه علائم خطر را که در نحوه مراقبت از نوزاد لازم است بدانید را به شما آموزش می‌دهند.

هزینه کلاس های آمادگی زایمان


بیشتر بخوانید : ویتامین های مورد نیاز در بارداری


دلیل شرکت در کلاس های زایمان

کلاس‌های زایمان می‌تواند شما را برای مقابله با چالش‌های زایمان آماده نماید. موضوعات مهمی را که در این کلاس‌ها به شما آموزش می‌دهند در هیچکدام از دوره‌های زایمان و مراقبت‌های پس از زایمان گفته نمی‌شود. این کلاس‌ها باعث می‌شود تا ترس‌ها و اضطراب‌های مادر باردار برطرف گردد. در این کلاس‌ها در رابطه با زایمان اطلاعات کافی و جامعی را به دست خواهید آورد. با اعضای خانواده و همسر شما در رابطه با زایمان صحبت می‌شود تا بتوانند درک بهتری از شرایط فعلی شما داشته باشند.
روش‌هایی مانند طرز صحیح تنفس و همچنین تجسم برای مقابله با انقباضات احتمالی از مهم‌ترین موضوعات در این کلاس‌ها است. در این کلاس‌ها نکات مثبت و منفی مصرف دارو‌هایی مانند اپیدورال را مطرح می‌کنند. در کلاس‌های زایمان تمامی اصول مداخلات پزشکی تدریس می‌شود. در این کلاس‌ها می‌توانید آموزش‌هایی را در رابطه با مراقبت از نوزادان بیاموزید و نکات مهم و اولیه نگهداری از نوزاد راه آموزش ببینید. هزینه کلاس‌های آمادگی زایمان نیز با توجه به مکان برگزاری و امکانات ارائه شده آن متغیر خواهد بود.

کلام آخر

با توجه به اهمیت کلاس‌های آمادگی زایمان لازم است تا در دوران بارداری از این کلاس‌ها استفاده کنیم. این کلاس‌ها به طور معمول در ۸ جلسه برگزار می‌شود که در این ۸ جلسه به تمامی نکات مهم و حیاتی در رابطه با علائم خطر و مراحل مختلف زایمان و همچنین نحوه تنفس صحیح و روش‌های ریلکسیشن و موارد منع مصرف دارو‌ها را آموزش می‌دهند. بسیار مهم است تا اطلاعات کافی و جامعی پیش از زایمان داشته باشید چرا که داشتن این اطلاعات باعث می‌شود تا استرس و اضطراب ناشی از زایمان به حداقل برسد. در نتیجه این کار یک زایمان راحت‌تر و بی‌خطر را تجربه خواهید کرد.