فهرست:

نرخ اتحادیه قالیشویی تهران 1401
نکات مهم برای شستن موکت با بخارشوی
جمع بندی

از آن جایی که یکی از کاربرد های بسیار مفید بخارشوی ها، شستن موکت با بخارشوی است، در این مجال می خواهیم کمی بیشتر راجع به این موضوع صحبت کنیم.
شستن موکت با بخارشوی یک روش کاملاً بی دردسر برای خانه تکانی ها و شست و شوی فرش ها و موکت های منزل بدون خارج کردن آن از خانه شما است. برای شستن موکت با بخارشوی اول باید تمام وسایل روی موکت را خالی کنید و اگر وسیله ای روی آن است، بردارید. سپس خوب روی آن را جارو بکشید تا هیچ آشغال یا گرد و غباری روی آن نباشد.
به این منظور موکت را در جای مناسب پهن کنید. در صورتی که موکت روی سرامیک پهن است بهتر است از استوپ های فرش و موکت استفاده کنید تا هنگام کشیدن بخارشوی موکت حرکت نکند. سپس مواد شوینده مجاز و آب را درون بخار شوی ریخته و آن را روشن کنید و به آرامی بخار شوی را روی موکت بکشید.
قبل از استفاده از بخارشوی حتماً دفترچه راهنمای آن را کاملاً مطالعه کرده و نکات ایمنی را رعایت کنید تا هم بخارشوی دچار مشکل نگردد و هم شما آسیبی نبینید. دقت داشته باشید که بخارشوی تنها می‌ تواند ذرات ریز گرد و غبار که داخل پرز‌ های فرش فرو رفته‌ است را تمیز کند، ولی قادر به پاک سازی موها و آشغال‌ های روی موکت فرش شما نیست. بنابراین در ابتدا روی موکت یا فرش را با دقت و به آرامی جارو برقی بکشید تا کاملاً از هر گونه آشغالی پاک سازی شود.
علاوه بر آن توجه داشته باشید که تمام لکه ‌های فرش یا موکت شما با بخار شوی از بین نمی رود. بنابراین قبل از شستن فرش و موکت با بخارشوی بایستی لکه ‌های عمیق فرش یا موکت خود را با شامپو فرش از بین ببرید. تا انتهای این مقاله از سایت برترین ها همراه ما باشید.

قیمت بخارشوی فرش و موکت


بیشتر بخوانید : بهترین قالیشویی تهران از نظر مردم کدام است؟!


فوت و فن های شستن موکت با بخارشوی

به هنگام شستن موکت با بخارشوی دقت کنید که اگر قادر به خارج کردن وسایل روی موکت نیستید، حتما پایه ‌های مبلمان را با فویل های آلومینیومی بپوشانید تا در اثر حرارت بخار شوی آسیب نبینند. آب گرم را داخل مخزن بخار شوی تا حد مجاز آن بریزید. البته می دانید که اکثر بخارشو‌ی ها دارای هیتر بوده و آب را گرم می ‌کنند. اما معمولاً توصیه می‌ شود از آب گرم یا آبی که قبلاً جوشانده شده است، در داخل بخارشوی استفاده کنید.
ریختن مواد شوینده یا نریختن آن در بخارشوی مساله ای است که به نوع بخارشوی شما بستگی دارد. بنابراین قبلاً دفترچه را کاملاً مطالعه کنید و از مجاز بودن ریختن مواد شوینده یا غیر مجاز بودن آن اطمینان حاصل کنید. برخی از بخارشو‌ی ها دارای یک محفظه برای مواد شوینده هستند و قابلیت اضافه کردن مواد شوینده در آن ‌ها وجود دارد. در هر صورت از مقدار کمی مواد شوینده استفاده کنید، تا این مواد پس از شست و شو داخل موکت یا فرش شما باقی نمانند.
اگر به مواد شوینده شیمیایی حساسیت دارید، سرکه سفید و آب را به نسبت نصف به نصف با یکدیگر مخلوط کنید و داخل مخرن مواد شوینده بخارشوی (در صورت مجاز) بریزید. اگر بخارشوی شما مخزن مواد شوینده ندارد‌، می ‌توانید کمی سرکه سفید را داخل آب بریزید.

بهتر است کار کشیدن بخارشوی روی موکت را از نقطه‌ ای که در دورترین فاصله نسبت به در و روبروی آن است شروع کنید. بخارشوی را روی همه نقاط موکت بکشید و عقب و جلو کنید تا موکت کاملاً تمیز شود. به آرامی به سمت در حرکت کنید و روی قسمت‌ هایی که تمیز کرده‌ اید راه نروید.
معمولاً ریختن شامپو فرش داخل بخارشوی توصیه نمی ‌شود. اما می‌ توان لکه‌ ها را با شامپو فرش تمیز کرد و سپس بخارشوی کشید.

بهترین بخارشوی برای فرش


بیشتر بخوانید : شست و شوی فرش در قالیشویی یا منزل، کدام بهتر است؟!


نکات مهم برای شستن موکت با بخارشوی

در هنگام شستن موکت با بخارشوی توجه داشته باشید که بخارشوی ها معمولاً با سرعت جارو برقی کار نمی‌کنند. بنابراین به آرامی حرکت کنید تا فرصت کافی برای مکش آب از موکت یا فرش وجود داشته باشد و موکت شما در پایان کار زیاد خیس نشود.
به علاوه اگر در زمان شستن موکت با بخارشوی داخل بخار شوی مواد شوینده ریخته‌ اید، مخزن مواد شوینده را خالی کنید، تمیز بشویید و داخل مخزن آب فقط آب ریخته و مجدداً روی موکت بکشید تا مواد شوینده کاملاً از آن خارج شود. چرا که باقی ماندن مواد شوینده داخل موکت یا فرش باعث لک شدن و حتی پوسیدگی موکت یا فرش می‌ گردد.
در ضمن اگر اتاق شما دارای پنکه سقفی یا دستگاه تهویه است، آن را روشن کنید تا موکت های شسته شده زودتر خشک شوند. خشک شدن موکت ها ممکن است تا یک شبانه روز طول بکشد. در این مدت روی موکت راه نروید و اگر مجبور شدید روی موکت بروید پاهای خود را داخل کیسه پلاستیکی بگذارید تا موکت در اثر آلودگی پا‌های شما لک نشود.
علاوه بر این استفاده از بخارشوی برای موکت یا فرش با الیاف طبیعی توصیه نمی ‌شود. زیرا این نوع الیاف در اثر درجه حرارت بالا ممکن است آسیب ببینند.
دقت کنید که دستگاه هایی که هوا را مرطوب می‌کنند مانند کولر آبی روند خشک شدن موکت را کندتر می‌کنند. بنابراین از این وسایل استفاده نکنید. هر چقدر روند خشک شدن کندتر شود، رطوبت بیشتر در موکت باقی می ‌ماند. بنابراین با باز کردن درب و پنجره ها سعی کنید در سریع ترین زمان ممکن موکت ها را خشک کنید.
همان طور باید بدانید که هوای سرد نیز از خشک شدن سریع جلوگیری می‌کند. بنابراین تا حد امکان در فصل‌ های گرم سال اقدام به شستن فرش یا موکت خود با بخارشوی کنید.اگر به دنبال یک قالیشویی خوب برای شستن تخصصی موکت و فرش های خود هستید می توانید از صفحه بهترین قالیشویی در غرب تهران دیدن نمایید.

بهترین بخارشوی برای شستن موکت


بیشتر بخوانید : نرخ اتحادیه قالیشویی تهران 1401


جمع بندی

برای شستن موکت با بخارشویی اول باید تمام وسایل روی موکت را خالی کنید و اگر وسیله ای روی آن است، بردارید. سپس خوب روی آن را جارو بکشید تا هیچ آشغال یا گرد و غباری روی آن نباشد.
به این منظور موکت را در جای مناسب پهن کنید. در صورتی که موکت روی سرامیک پهن است بهتر است از استوپ های فرش و موکت استفاده کنید تا هنگام کشیدن بخارشوی موکت حرکت نکند. سپس مواد شوینده مجاز و آب را درون بخار شوی ریخته و آن را روشن کنید و به آرامی بخار شوی را روی موکت بکشید.
قبل از استفاده از بخارشوی حتماً دفترچه راهنمای آن را کاملاً مطالعه کرده و نکات ایمنی را رعایت کنید تا هم بخارشوی دچار مشکل نگردد و هم شما آسیبی نبینید.
علاوه بر آن توجه داشته باشید که تمام لکه ‌های فرش یا موکت شما با بخار شوی از بین نمی رود. بنابراین قبل از شستن فرش و موکت با بخارشوی بایستی لکه ‌های عمیق فرش یا موکت خود را با شامپو فرش از بین ببرید.
ریختن مواد شوینده یا نریختن آن در بخارشوی مساله ای است که به نوع بخارشوی شما بستگی دارد. بنابراین قبلاً دفترچه را کاملاً مطالعه کنید و از مجاز بودن ریختن مواد شوینده یا غیر مجاز بودن آن اطمینان حاصل کنید. در هر صورت از مقدار کمی مواد شوینده استفاده کنید، تا این مواد پس از شست و شو داخل موکت یا فرش شما باقی نمانند.
بهتر است کار کشیدن بخارشوی روی موکت را از نقطه‌ ای که در دورترین فاصله نسبت به در و روبروی آن است شروع کنید. بخارشوی را روی همه نقاط موکت بکشید و عقب و جلو کنید تا موکت کاملاً تمیز شود. به آرامی به سمت در حرکت کنید و روی قسمت‌ هایی که تمیز کرده‌ اید راه نروید.