فهرست:

عوامل تاثیرگذار برای جلوگیری از خستگی در فصل زمستان
کلام آخر 

احساس خستگی و بی‌حوصلگی در فصل زمستان یک امر کاملاً طبیعی است که به دلیل عدم وجود نور کافی و روشنایی به وجود می‌آید. بروز این حالت باعث ایجاد اختلال در چرخه خواب و بیداری هر فرد خواهد شد. برای مقابله با آن بهتر است با 10 راهکار اساسی برای جلوگیری از خستگی و بی‌حوصلگی در فصل زمستان آشنا شوید تا کارهای خود را به بهترین شکل ممکن پیش ببرید. در این مطلب از سایت برترین ها با ما همراه باشید تا با عواملی که برای جلوگیری از خستگی در فصل زمستان وجود دارند، آشنایی پیدا کنید.

جلوگیری از خستگی در فصل زمستان

عوامل تاثیرگذار برای جلوگیری از خستگی در فصل زمستان

به دلیل کاهش شدید دما در فصل زمستان بسیاری از افراد تمایل دارند که ساعات بیشتری را به استراحت کردن در زیر پتو بگذرانند که در این صورت از انجام کارهای مهم روزمره خود عقب می‌مانند. به همین منظور باید توجه داشته باشیم که در روزهای سرد سال از سلامتی جسمانی خود غافل نشویم و برای جلوگیری از خستگی در فصل زمستان به دنبال راهکارهای تاثیرگذار برای مقابله با این موضوع باشیم. همچنین باید بدانیم که بروز علائمی که از تنبلی نشأت می‌گیرند، فقط می‌توانند سلامتی جسمانی ما را به خظر بیندازند.
دکتر ساندیپ پاتیل، متخصص ارشد بیمارستان فورتیس، کالیان بر این عقیده است که وجود هوای سرد در فصل زمستان باعث می‌شود که افراد در خانه بمانند و این امر موجب عدم توجه افراد به ورزش‌های روزانه خود می‌شود که در نهایت موجب بروز بیماری‌ها در افراد خواهد شد. در واقع سپری کردن زمان بیش از حد در خانه باعث بی‌تحرکی می‌شود که در این صورت نوسانات کلسترول در فرد به وجود می‌آید و رفته رفته بیماری‌هایی مانند دیابت، بیماری قبلی و ... در فرد شکل می‌گیرد. همچنین علاوه‌بر بی‌تحرکی، فصل زمستان موجب بروز پرخوری در افراد می‌شود که اضافه وزن و سایر بیماری‌ها را برای او به دنبال خواهد داشت. پس بهتر است تا بیشتر به عوامل تاثیرگذار برای جلوگیری از خستگی در فصل زمستان توجه داشته باشیم.

استفاده از رژیم غذایی سالم 

سعی کنید برای جلوگیری از خستگی در فصل زمستان به رژیم غذایی خود توجه داشته باشید و برای تقویت سیستم ایمنی بدنتان از غذاهایی مانند غلات کامل، گوشت بدون چربی، ماهی، مرغ، حبوبات، آجیل و دانه‌ها، گیاهان و ادویه‌جات استفاده کنید و میوه‌ها و سبزیجات به مقدار زیاد را نیز فراموش نکنید. برخی غذاها که سرشار از ویتامین C هستند به سیستم ایمنی بدن و حفظ تناسب اندام شما بسیار کمک خواهند کرد و سعی کنید که در فصل زمستان این غذاها را جایگزین غذاهای پرکالری نمایید.

استفاده از رژیم غذایی سالم 

مدیریت کردن استرس

یکی دیگر از اقداماتی که برای جلوگیری از خستگی در فصل زمستان می‌توانید انجام دهید این است که هر زمان که شما احساس استرس کردید، می‌توانید خود را با انجام کاری سرگرم کنید و گاهی نیز می‌توانید برای دوری از این احساس به استراحت کردن بپردازید. ولی اگر این موارد به شما کمکی نکرد مراجعه به یک روانپزشک متخصص در تهران تنها راه برای درمان شماست.

مدیریت کردن استرس


بیشتر بخوانید : روش های جلوگیری از استرس + معرفی بهترین درمانگرها در تهران


انجام چکاپ ‌های منظم

به دلیل اینکه در فصل زمستان افراد بیشتر زمان خود را در منزل به سر می‌برند؛ ممکن است در تماس نزدیکی که با دیگر افراد در منزل دارند، خیلی سریع به بیماری‌های واگیردار گرفتار شوند. به همین دلیل بهتر است که چکاب‌های منظم را جدی بگیرند. همچنین در فصل زمستان به دلیل وجود هوای مه‌آلود و نور کمتر خورشید امکان رشد باکتری‌ها بیشتر دیده می‌شود. پس چکاپ‌های منظم می‌تواند به شما این کمک را کند که درگیر این بیماری نیز نشوید.

انجام چکاپ ‌های منظم

کنترل کردن موارد حیاتی بدن

بهتر است که در فصل زمستان از موارد حیاتی بدن غافل نشوید و به صورت منظم مواردی مانند فشار خون، ضربان قلب و سطح قند خون خود را بررسی و کنترل نمایید و در صورت مشاهده هرگونه مورد غیرطبیعی، به متخصص مراجعه نمایید و اجازه ندهید تا بیماری پیشروی کند.

کنترل کردن موارد حیاتی بدن


بیشتر بخوانید : علائم فشار خون بالا چیست؟


استفاده نکردن از دخانیات

بهتر است برای جلوگیری از بروز بیماری‌های جدی مصرف هرگونه دخانیات را به اتمام برسانید و از مصرف کردن الکل نیز خودداری کنید. باید بدانید که مصرف الکل اثر سمی و تخریب کننده بر روی عضلاب قلب شما دارد و می‌تواند منجر به فیبریلاسیون دهلیزی شود. استعمال دخانیاتی مانند سیگار نیز باعث بروز مشکلات قلبی، بیماری‌های تنفسی و فشار خون بالا خواهد شد.

استفاده نکردن از دخانیات

استراحت به میزان لازم

اگر به دنبال جلوگیری از خستگی و بی‌حوصلگی در فصل زمستان هستید بهتر است ساعت خواب خود را تنظیم کنید و به میزان کافی استراحت داشته باشید. باید توجه کنید که خواب کافی به بازسازی بدن شما کمک خواهد کرد و بر روی سطح انرژی و اشتها شما در طول روز تاثیر بسیاری می‌گذارد. موسسه ملی قلب، ریه و خون توصیه می‌کند که هر فرد حداقل 7 تا 8 ساعت در شبانه‌روز را به استراحت کردن اختصاص دهد و اگر فردی دچار اختلالات خواب است، بهتر است تا هر چه سریع‌تر نزد یک متخصص مراجعه کند زیرا بیماری‌های قلبی اکثراً از بی‌خوابی نشأت می‌گیرند.

استراحت به میزان لازم

پوشش مناسب و مطابق آب و هوا

از دیگر مواردی که توجه به آن برای جلوگیری از خستگی در فصل زمستان از اهمیت بالایی برخوردار است پوشش مناسب و مطابق آب و هوا خواهد بود. شما باید برای جلوگیری از ابتلا به هیپوترمی یا دمای پایین بدن از پوشش نامناسب و بیرون رفتن با استفاده از لباس‌های نیمه اجتناب کنید. توجه داشته باشید که بخش زیادی از گرمای بدن از سر خارج می‌شود، پس بهتر است پوشیدن شال و کلاه را به هیچ وجه فراموش نکنید.

پوشش مناسب و مطابق آب و هوا

مدت زیادی در هوای سرد نمانید

یکی دیر از موضوعاتی که به سلامت بدن شما کمک می‌کند و در نتیجه باعث جلوگیری از خستگی در فصل زمستان می‌شود سپری نکردن مدت زمان طولانی در فضای بیرون خواهد بود. بهتر است که در این فصل مدت زیادی را خارج از منزل خود سپری نکنید و با ماندن در خانه به تنظیم دمای بدن خود کمک نمایید.

خستگی در فصل زمستان

شست و شوی مکرر دست‌ ها

سعی کنید که دست‌هایتان را با استفاده از آب و صابون به صورت مکرر شست‌وشو دهید، زیرا عفونت‌های تنفسی این قدرت را دارند که حمله قلبی را افزایش دهند و شما با شست‌وشو دست‌ها می‌توانید این احتمال را کاهش دهید. همچنین اگر علائم آنفولانزا را مشاهده کردید بهتر است هر چه سریع‌تر به پزشک مراجعه نمایید.

شست و شوی مکرر دست‌ ها

توجه به ویتامین D در بدن

با توجه به اینکه در فصل زمستان نور خورشید کمتر به بدن ما انسان‌ها می‌تابد، پس کمبود ویتامین دی در بدن به وفور مشاهده خواهد شد. در فصل زمستان بهتر است برای جبران کمبود ویتامین دی در بدن از قرص ویتامین دی یا دیگر مواد غذایی که سرشار از این ماده هستند، استفاده کنید تا بتوانید این کمبود را در بدن خود جبران کرده و بدون خستگی و بی‌حوصلگی روز خود را سپری نمایید. البته نیاز است بدانید که هیچ یک از منابع تأمین ویتامین دی در بدن نمی‌توانند جای خالی نور خورشید را برای بدن انسان پر کنند، اما مصرف آن‌ها همچنان بیهوده نخواهد بود و کمک بسیار زیادی به ایمنی بدن می‌کنند.

توجه به ویتامین D در بدن


بیشتر بخوانید : از کجا بفهمیم کمبود ویتامین D داریم؟


کلام آخر 

اگر شما نیز در فصل زمستان درگیر خستگی و بی‌حوصلگی هستید و از انجام کارهای روزمره خود عقب افتاده‌اید بهتر است تا هر چه سریع‌تر 10 راهکار اساسی برای جلوگیری از خستگی و بی‌حوصلگی در فصل زمستان را اجرا نمایید. در این صورت می‌توانید برای جلوگیری از خستگی در فصل زمستان اقدامات مورد نیاز را انجام دهید و این فصل را به خوبی سپری کنید. استراحت کافی و پوشش مناسب در کنار عدم سپری کردن زمان طولانی در سرما از بهترین راهکارها هستند.