فهرست مطالب :

بچه‌ ها را هم به بازی خانه تکانی دعوت کنید
به کودکان مسئولیت بدهید
زمان مشخص کنید
برای اسباب بازی ‌ها محدودیت تعیین کنید

به بچه ‌ها نقش بدهید
بازی رنگ‌ ها را با کودکان انجام دهید
هر اتاق را به یک کودک بسپارید
کودکان را تشویق کنید
کلام پایانی

 

با رسیدن به ایام عید نوروز خانه تکانی آغاز می‌شود و بسیاری از افراد اقدام به انجام این رسم سنتی در روز‌های آخر اسفند ماه می‌کنند. افرادی که بچه‌های کوچک در منزل دارند، معمولاً خانه تکانی را به روز‌های آخر موکول می‌نمایند. در انجام امور منزل کودکان معمولاً دست و پا گیر هستند، اما خانه تکانی با کودکان، بهترین‌ ایده برای سرگرمی آن‌ها محسوب می‌شود. انجام این امر در روز‌های خانه تکانی می‌تواند علی‌رغم انجام نظافت در منزل، به تفریح کودکان نیز منجر شود. در واقع می‌توان از کودکان برای خانه تکانی کمک گرفت. در این مقاله از سایت برترین ها قصد داریم در مورد خانه تکانی با کودکان صحبت کنیم، پس تا پایان همراه ما باشید.

خانه تکانی با کودکان

بچه‌ ها را هم به بازی خانه تکانی دعوت کنید

برای اینکه بتوانید به انجام خانه تکانی با کودکان بپردازید نیاز است، تا کار‌ها را مثل یک بازی با کودکان انجام دهید و بچه‌ها را به این بازی دعوت نمایید. شما با این ترفند می‌توانید کودکان را برای کمک کردن و انجام دادن برخی از کار‌های منزل تشویق کنید. این ترفند یکی از نکات مهم برنامه‌ریزی در خانه تکانی  ایام عید به شمار می‌آید و در صورتی که به درستی این کار را انجام دهید، بسیاری از وظایف خود را می‌توانید به کودکان محول کنید.


بیشتر بخوانید : مهم‌ ترین نکات مالی که کودکان باید یاد بگیرند


به کودکان مسئولیت بدهید

یکی دیگر از نکات بسیار مهم در رابطه با خانه تکانی به همراه کودکان، این است که با دادن مسیولیت‌های سبک  از کودکان برای انجام کار‌های منزل کمک بگیرید. بچه‌ها با این مسأله حس غرور خواهند داشت و با کمک به شما احساس می‌کنند، نقش مهمی را ایفا کرده‌اند. توجه داشته باشید در زمان خانه تکانی وظایفی را برای کودکان در نظر بگیرید که مناسب با سن آن‌ها باشد. جهت آشنایی بیشتر با نظافت منزل و محل کار بر روی لینک مربوطه کلیک کنید.

زمان مشخص کنید

برای تشویق و همکاری بیشتر کودکان با شما می‌توانید، برای آن‌ها زمان مشخص کنید. به عنوان مثال  به کودک بگویید از ساعت ۵ تا ۶ وقت دارد که اقدام به مرتب کردن اتاق خود کند. این موضوع باعث می‌شود تا علاوه بر اینکه مسئولیت‌های مهمی را به کودک بدهید در امور منزل نیز از آن‌ها کمک بگیرید. هرچه فرایند خانه تکانی برای کودکان مانند بازی باشد شما موفق‌تر عمل خواهید کرد.


برای اسباب بازی ‌ها محدودیت تعیین کنید

یکی دیگر از نکات خانه تکانی با کودکان این است که ابتدا شروع به تمیز کاری کرده و برای اسباب بازی‌های کودکان محدودیت مشخص نمایید. هنگام خانه تکانی اتاق کودکان نیاز است تا ابتدا اسباب بازی‌ها را جمع‌آوری کنید. برای این کار می‌توانید از کودک کمک بگیرید و اسباب بازی‌هایی را که بیشتر استفاده می‌کند را در دسترس قرار دهد. همچنین از او بخواهید که اسباب بازی که کمتر از آن استفاده می‌کند را مرتب در سر جای مشخص قرار دهد.

به بچه ‌ها نقش بدهید

بسیاری از کودکان علاقه دارند تا نقش بازی کنند. به عنوان مثال شما می‌توانید از این فرصت استفاده کرده و به بچه‌ها نقش‌هایی مانند کارمند شرکت تمیزکاری را بدهید. برای کودکان کلاه و دستکش بچه‌گانه تهیه کنید، سپس از آن‌ها بخواهید تا در نقش یکی از کارکنان شرکت یا دستیار ویژه اقدام به تمیز کردن منزل نمایند.


بیشتر بخوانید : راهکار‌های نظافت منزل برای افراد پرمشغله و کارمند


بازی رنگ‌ ها را با کودکان انجام دهید

بسیاری از کودکان عجله‌ای برای جمع کردن اتاق بازی ندارند، به همین منظور می‌توانید تمام اسباب بازی‌ها را بر اساس رنگ مشخص کنید و از کودکان بخواهید که اقدام به جمع‌آوری رنگ‌های مشابه با هم کنند. در این روش خانه تکانی با کودکان بازی با رنگ‌ها بهترین‌ ایده برای سرگرم کردن بچه‌ها است، چرا که در زمان انجام این بازی اقدام به مرتب کردن وسایل خود می‌کنند.

هر اتاق را به یک کودک بسپارید

برای این کار نیاز است تا با توجه به سن کودکان هر اتاق را برای مرتب کردن به یک کودک بسپارید. در واقع مسابقه‌ای بین آن‌ها ترتیب دهید و از کودکان بخواهید تا بر اساس سلیقه و نظم اقدام به تمیز کردن اتاق کنند. در نهایت به هر کدام که منظم‌تر و بهتر اتاق را مرتب کردن امتیاز بالاتر دهید، همچنین می‌توانید برای آن‌ها یک جایزه در نظر بگیرید. در همین راستا برای اطلاع بیشتر به صفحه ی نظافت منزل و محل کار مراجعه کنید.

کودکان را تشویق کنید

یکی از‌ ایده‌های بسیار کارآمد برای خانه تکانی با کودکان انجام این کار با تشویق کردن آن‌ها است. لازم است تا در زمان دادن مسئولیت‌های مختلف با در نظر گرفتن سن کودک آن‌ها را دلسرد نکنید. زمانی که کودکان اقدام به خانه تکانی و کمک به شما می‌کنند، از آن‌ها قدردانی کنید و بدون قید و شرط آن‌ها را تشویق نمایید. فرآیند خانه تکانی با حضور کودکان می‌تواند بسیار لذت‌بخش باشد اما باید توجه داشته باشید که این کار را از حالت دستوری خارج کنید.


کلام پایانی

زمانی که کودکان خردسال در منزل دارید، می‌توانید با کمک گرفتن از آن‌ها اقدام به خانه تکانی عید نمایید. برای این کار نیاز است تا خانه تکانی را برای کودکان لذت‌بخش کنید. توجه به خانه تکانی با کودکان و بهترین‌ ایده برای سرگرم کردن بچه‌ها باعث می‌شود تا در مدت زمان کمتری به نظافت منزل بپردازید. در این خصوص باید نکاتی را در این زمینه مد نظر داشته باشید تا بتوانید مسئولیت‌های مناسبی با در نظر گرفتن سن کودکتان به آن‌ها بدهید. این کار باعث می‌شود تا کودکان مسئولیت‌پذیر‌تر و منظم‌تر باشند.