فهرست:

مراحل رشد سینه در دوران بلوغ چیست؟
آیا علائم غیر فیزیکی نیز وجود دارد که نشان دهنده رشد سینه ها باشد؟
شکل ظاهری سینه‌ های نوجوانان
آیا سینه‌ ها می ‌توانند تا ۲۰ یا ۳۰ سالگی به رشد ادامه دهند؟
آیا هنگام رشد سینه‌ها ممکن است عوارضی وجود داشته باشد؟
چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟
نحوه انتخاب سوتین در دوران نوجوانی
کلام پایانی

یکی از اولین تغییراتی که در زمان بلوغ برای شما به وجود می‌آید شروع به رشد و تغییر شکل کردن سینه‌ها است. برای بسیاری از افراد بلوغ بین سال‌های ۸ تا ۱۳ سالگی شروع می‌شود؛ اما سینه‌ها معمولاً تا بزرگسالی به رشد خود ادامه می‌دهند. طبیعی است که گاهی نسبت به تغییرات بدن خود باید آگاهی‌های مناسبی را کسب کنید. با در نظر گرفتن تغییراتی که در دوران بلوغ اتفاق می‌افتد، نحوه انتخاب سوتین مناسب می‌تواند بسیار مهم و حائز اهمیت باشد. در ادامه این مقاله از سایت برترین ها همراه ما باشید.

سن رشد سینه در دختران


بیشتر بخوانید : پریود بدون درد میخوای اینارو نخور


مراحل رشد سینه در دوران بلوغ چیست؟

تغییراتی که در دوران بلوغ به وجود می‌آید بسیار زیاد و مهم هستند. بین دوران قاعدگی و رشد مو‌های جدید در نقاط مختلف بدن احساسی کاملاً متفاوت را خواهید داشت. با این حال داشتن اطلاعات مناسب و درک آنچه در حال اتفاق افتادن است بسیار حائز اهمیت است؛ چرا که می‌تواند باعث کنترل برخی از احساسات در زمان بلوغ شود. از موارد بسیار مهمی که در این زمان باید به آن توجه داشته باشید علائم بزرگ شدن سینه دختران در دوران بلوغ است. 
شروع بلوغ جنسی رابطه مستقیمی با هورمون‌های مغزی شما دارد. مرکز هورمون مغز که تحت هیپوتالاموس شناخته می‌شود اقدام به تولید هورمون‌هایی برای شروع یک فرآیند جدید می‌کند. برای مثال هورمون‌های محرک فولیکول و هورمون‌های لوتئنیزه به عنوان اولین محرک‌های تخمدان شناخته می‌شوند که شروع به تولید هورمون‌های جنسی استروژن می‌کنند. این هورمون‌ها در رشد سینه نقش اساسی را دارند. استروژن باعث تجمع چربی در بخش قفسه سینه در حدود ۱۰ سالگی خواهد شد. با این حال در برخی از مواقع ممکن است این اتفاق زودتر رخ دهد. 
تغییراتی را بین ۸ تا ۱۲ سالگی در دختران می‌توانید مشاهده کنید. این تغییرات شامل جوانه‌های برآمدگی سینه است که ممکن است موجب بیرون آمدن نوک سینه‌ها شود. علائم بزرگ شدن سینه دختران در دوران بلوغ با شروع تولید این هورمون‌ها در بدن آغاز می‌شود. این برآمدگی‌ها در ابتدا ممکن است با کمی درد یا خارش و یا همچنین ناراحتی همراه باشد. تمامی این علائم طبیعی به شمار می‌آیند. 
ناحیه اطراف نوک سینه به نام آرنول معرفی می‌شود. این نواحی ممکن است شروع به رشد کند و رنگ آن نیز تغییر نماید. این علائم نیز یکی از علائم کاملاً طبیعی به شمار می‌آید و جای هیچ گونه نگرانی نیست. جوانه‌های سینه معمولاً دو سال قبل از اولین قاعدگی تشکیل می‌شوند. در صورتی که متوجه رشد قفسه سینه خود شدید می‌توانید برای اولین خونریزی قاعدگی خود را آماده کنید. در رابطه با اینکه چگونه بدن ممکن است در دوران بلوغ تغییر نماید باید اطلاعات مناسبی را در رابطه با تغییرات موجود در زمان بلوغ به دست بیاورید. 
نکته‌ای که در رابطه با رشد سینه وجود دارد این است که ممکن است شکل خود را تغییر دهند. بدین صورت که نوک سینه ممکن است تغییر شکل دهد. این تغییرات می‌تواند به عنوان مثال باعث بلند شدن نوک سینه شود؛ اما هنوز بافت چربی در سینه به وجود نیاید. یکی دیگر از تغییراتی که می‌تواند در دوران بلوغ به وجود بیاید این است که جوانه‌های سینه شروع به ظاهر شدن می‌کنند. در این صورت ممکن است احساس کنید که سینه‌ها بلند شده و نوک آن‌ها بزرگ‌تر از قبل هستند. علاوه بر این رنگ آن‌ها نیز می‌تواند تغییر کند. 
از تغییرات دیگر می‌توان به حالتی اشاره کرد که قسمت داخلی سینه که وظیفه تولید شیر را برعهده دارد و تحت عنوان لوب شناخته می‌شود رشد می‌کند. در این مرحله امکان دارد که نوک سینه‌ها و نواحی اطراف آن برجسته‌تر به نظر بیاید. تمامی این علائم به دلیل تغییرات هورمونی موجود در بدن اتفاق می‌افتند. برای درک بهتر روند تغییرات موجود نیاز است تا علائم بزرگ شدن سینه دختران در دوران بلوغ را بشناسید. در زمان اولین نشانه‌های بلوغ نشانه‌هایی نیز در رابطه با رشد سینه‌ها آغاز می‌شود در این صورت ممکن است پیش از اینکه تفاوتی را مشاهده کنید، تحولات جدیدی را احساس نمایید. 
دکتر سارا ریچی که به عنوان استادیار در دانشگاه پزشکی کارولینای جنوبی ایالات متحده در حال فعالیت است در این باره می‌گوید که منطقه سینه ممکن است در طول رشد خود حساس یا دردناک باشد. تمامی این‌ها کاملاً طبیعی بوده و جای هیچ گونه نگرانی ندارد. با رشد سینه‌ها تغییراتی نیز در پوست اطراف سینه مشاهده می‌شود. برخی از افراد بر روی سینه‌های خود علائم کششی را احساس می‌کنند این علائم پس از گذشت مدتی برطرف می‌شود. اگر در مورد علائم کشش کاملاً آگاه باشید می‌توانید این علائم را کاملاً طبیعی در نظر بگیرید.

آیا علائم غیر فیزیکی نیز وجود دارد که نشان دهنده رشد سینه ها باشد؟

همان طور که می‌دانید بلوغ می‌تواند بر احساسات و همچنین ظاهر شما تأثیر مستقیمی بگذارد. تغییرات خلق و خو از علائمی هستند که در دوران نوجوانی و در زمان بلوغ شاهد آن خواهید بود. تمامی این موارد به هورمون‌های بدن بستگی دارند. در دوران بلوغ نوسانات خلقی نشانه مستقیم یاز رشد سینه نخواهند بود. این تغییرات نشان دهنده این است که زمان بلوغ فرا رسیده است. علائم بزرگ شدن سینه دختران در دوران بلوغ معمولاً با برخی از تغییرات در خلق و خو همراه خواهد بود.

رشد سینه در دختران چه علامتی دارد


بیشتر بخوانید : علائم و علت پریود نامنظم، بهترین راه درمان چیست؟


شکل ظاهری سینه‌ های نوجوانان

ممکن است مدت زمانی طول بکشد تا کنجکاوی شما در رابطه با تغییرات ظاهر و بدنتان کاسته شود. بسیاری از افراد کنجکاوی‌های زیادی در رابطه با شکل ظاهری سینه دارند در واقع این کنجکاوی‌ها در رابطه با این است که آیا شکل سینه طبیعی است؟ برای رسیدن به پاسخ این سؤال وقتی در رابطه با ظاهر سینه صحبت می‌شود چیزی به نام طبیعی یا عادی وجود ندارد. تمامی اشکال ظاهری سینه عادی هستند و می‌توانند سینه به شکل‌های مختلفی باشد. معمولاً سینه‌ها در طول سال‌های نوجوانی رشد می‌کنند. 
دکتر ریجی در این باره می‌گوید حدود چهار سال زمان لازم است تا سینه‌ها به طور کامل رشد کنند. اندازه سینه ممکن است ناهموار باشد؛ اما ممکن است در طول زمان متعادل گردد. بسیاری از بزرگسالان سینه‌هایی با اندازه‌های کمی متفاوت دارند. در واقع از هر ۴ فرد بالغ یک نفر دارای سینه‌هایی است که از نظر شکل و اندازه با یکدیگر یکسان نیستند این مورد نیز بسیار طبیعی به شمار می‌آید. به طور کلی سینه‌ها تا ۱۷ یا ۱۸ سالگی رشد می‌کنند اما این پایان رشد برای سینه‌ها نخواهد بود بسیاری از بزرگسالان کاملاً بالغ در رابطه با اینکه در زمان بزرگسالی نیز شاهد تغییراتی در سینه بودند موارد متعددی را بیان کرده‌اند. 
همانطور که در قسمت بالا نیز اشاره کردیم اکثر افراد از سن ۸ تا ۱۳ سالگی وارد فرآیند بلوغ می‌شوند. به طور کلی هر چه زودتر بلوغ آغاز شود زودتر نیز به پایان خواهد رسید؛ اما بلوغ می‌تواند در زمان‌های مختلفی نیز برای افراد مختلف آغاز گردد. برخی از افراد زودتر از زمان طبیعی و پیش از رسیدن به سن ۱۸ سالگی وارد بلوغ می‌شوند در این صورت فرد دچار بلوغ زودرس است. توجه به علائم بزرگ شدن سینه دختران در دوران بلوغ و همچنین در دوران بلوغ زودرس دارای اهمیت زیادی خواهد بود. 
بلوغ تأخیری نیز زمانی اتفاق می‌افتد که همه چیز به تدریج در حال رخ دادن است. در این صورت شما تا ۱۳ سالگی شاهد رشد جوانه‌های سینه نیستید. در صورتی که نگران سرعت و کندی رشد سینه هستید، نیاز است با پزشک متخصص مشورت کنید.

آیا سینه‌ ها می ‌توانند تا ۲۰ یا ۳۰ سالگی به رشد ادامه دهند؟

یکی دیگر از سؤالات بسیار مهمی که به واسطه بسیاری از افراد مطرح می‌شود این است که آیا سینه‌ها می‌توانند در سنین بزرگسالی نیز به رشد خود ادامه دهند؟ این ممکن است برای شما کمی تعجب‌آور باشد؛ اما پس از اینکه علائم بزرگ شدن سینه دختران در دوران بلوغ را مشاهده کردید، سینه‌های شما پس از اتمام این دوران دیگر تغییر نخواهند کرد. در صورت کاهش و افزایش وزن سینه‌ها ممکن است در دهه بیست و یا ۳۰ سالگی تغییر کند؛ اما این موضوع به دلیل کاهش و افزایش بافت چربی سینه است. 
با توجه به اینکه سینه از بافت چربی تشکیل می‌شود، در صورتی که وزن کم شود، ممکن است مقداری از چربی در ناحیه قفسه سینه نیز کاهش یابد. زمانی که هر ماه پریود می‌شوید افزایش و کاهش هورمون‌های استروژن و پروژسترون را شاهد خواهید بود. در واقع این موضوع با چرخه قاعدگی تطبیق دارد. در دوران قاعدگی بسیاری از افراد بیان می‌کنند که سینه‌هایشان از نظر بافت تغییر کرده است. این تغییرات می‌تواند منجر به احساس سفت‌تر شدن یا وجود توده در سینه باشد. 
توجه داشته باشید این موضوع نیز امری طبیعی به شمار می‌آید. در صورتی که نگران تغییر در ظاهر یا بافت سینه هستید پیشنهاد می‌شود تا به یک متخصص مراجعه نمایید. در زمان بارداری و شیردهی نیز تغییراتی در بدن از جمله سینه‌ها به وجود می‌آید. زمانی که فرد باردار می‌شود هورمونی به نام پرولاکتین در بدن شخص ترشح خواهد شد. این هورمون باعث تغییراتی در شکل ظاهری سینه نیز می‌شود.

آیا هنگام رشد سینه‌ها ممکن است عوارضی وجود داشته باشد؟

افرادی پس از مشاهده علائم بزرگ شدن سینه دختران در دوران بلوغ، ممکن است احساس سوزن سوزن شدن یا خارش و همچنین حساسیت‌هایی در اطراف سینه را مشاهده کنند که برای بسیاری از آن‌ها نگران‌کننده است. بسیاری از افراد در دوران نوجوانی خود بدون عوارض مربوط به رشد سینه‌ها مواجه می‌شوند؛ اما به طور کلی می‌توانید در دوران بلوغ تحت نظر متخصص قرار بگیرید. در دوران بلوغ احساسات و عواطف ترکیبی در رابطه با بدن به وجود می‌آید. تمامی این موارد می‌تواند با هیجان یا اضطراب متغیر باشد. در دوران بلوغ برخی از افراد از تغییرات به وجود آمده در بدنشان دچار ناراحتی و اضطراب می‌شوند، در واقع نارسایی جنسیتی این ناراحتی را می‌تواند توصیف کند.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

با توجه به اینکه سینه‌های اکثر افراد در دوران نوجوانی و بزرگسالی بدون عارضه رشد می‌کنند علائمی وجود دارد که می‌توانید با توجه به آن‌ها در صورت لزوم به پزشک مراجعه کنید. این علائم شامل درد شدید به خصوص فقط در یک طرف و قرمزی روی پوست سینه است. همچنین ترشح از نوک سینه و عدم پیشرفت در ۱۳ سالگی و وجود توده‌های سینه از علائمی هستند که در زمان رؤیت آن‌ها باید به پزشک مراجعه کرد. علائم بزرگ شدن سینه دختران در دوران بلوغ اهمیت زیادی دارد؛ چراکه اگر به درستی علائم موجود را شناسایی کنید، فرآیند بلوغ را به درستی طی خواهید کرد. برای این منظور می توانید به بهترین دکتر زنان در غرب تهران مراجعه نمایید.

سینه در چه سنی رشد میکند


بیشتر بخوانید : آزمایش ها و چکاپ های دوره ای زنان


نحوه انتخاب سوتین در دوران نوجوانی

وقتی سینه‌ها شروع به رشد می‌کنند احتمالاً اولین سؤالی که مطرح می‌شود در رابطه با چگونگی انتخاب سوتین است. خرید اولین سوتین ممکن است به نظر شما یک کار مشکل و یا سخت باشد. یک سوتین مناسب می‌تواند به شما احساس راحتی بیشتری دهد. صحبت کردن در رابطه با این موارد با بزرگسالان باعث می‌شود تا اطلاعات مناسبی را در این زمینه به دست بیاورید. بر همین اساس انتخاب اندازه مناسب سوتین بسیار مهم است؛ چرا که ممکن است هر گونه رشدی را حمایت نماید و ممکن از هرگونه ناراحتی را نیز کاهش دهد. انواع مختلفی از سوتین‌ها وجود دارند که هر کدام از آن‌ها برای موارد خاصی استفاده می‌شوند.

کلام پایانی

یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که در زمان بلوغ برای بسیاری از دختران به وجود می‌آید، رشد سینه است. با توجه به علائم بزرگ شدن سینه دختران در دوران بلوغ بسیاری از نگرانی‌ها در این رابطه برطرف خواهد شد. در زمان بلوغ نیاز است علائمی که در این رابطه وجود دارد را به واسطه کسب اطلاعات مهم بشناسید. در این صورت متوجه رشد طبیعی سینه در دوران بلوغ خواهید شد. این علائم می‌تواند تغییر شکل در بافت و شکل ظاهری سینه باشد و یا تغییراتی در رنگ آن به وجود بیاید.