فهرست:

شستشو فرش با شامپو فرش
شامپو فرش! مفید یا مضر؟
آیا استفاده از شامپو فرش خانگی جایز است؟
چگونه شامپو فرش بکشیم؟
سخن پایانی

با نزدیک شدن به مناسبت‌های مهم چون عید نوروز، بانوان خانه دار به فکر خانه تکانی می‌افتند. در میان باید به نکات و اطلاعیه‌های موجود در این مورد توجه زیادی داشته باشند چرا که ممکن است روش کار آن‌ها صحیح نبوده و نیاز به تغییر رویه باشد. یکی از مراحل خانه تکانی، شست‌وشو فرش‌ها بوده که نقطه نظرات زیادی در مورد آن ثبت شده است. قطعاً استفاده از بهترین محلول جایگزین شامپو فرش در این میان بسیار حائز اهمیت است. حال ما می‌خواهیم در اینجا نکاتی را با شما مطرح کنیم، که امر شست‌وشوی فرش سازگار با محیط زیست محقق شود، پس تا آخر این مطلب از سایت برترین ها با ما همراه باشید.

بهترین محلول جایگزین شامپو فرش

شستشو فرش با شامپو فرش

قطعاً همه ما به این نکته آگاهی داریم که فرش، عضوی جدانشدنی از خانه‌های ایرانیان است. در نتیجه ممکن است به علت استفاده زیاد از آن، دچار آلودگی شده و نیاز به رفع آن باشد. اولین راه حلی که به فکر بانوان خانه دار خطور می‌کند، استفاده از شامپو فرش است. شامپو فرش با وجود اینکه ممکن است لکه‌ها را فوراً و آنی از بین ببرد، مشکلاتی را نیز ممکن است به وجود بیاورد. در واقع این محصول برای از بین بردن لکه‌هایی استفاده می‌شود که فوراً ایجاد شده باشد؛ در غیر این صورت با گذشت زمان به هیچ عنوان شامپو فرش جوابگوی حل مشکلات ما نخواهد بود.
امروزه به دلیل کشف مشکلات و آسیب‌های شامپوفرش، اکثر افراد به دنبال بهترین محلول جایگزین شامپو فرش بوده و از اکثر افراد خانه دار و متخصص جویای جایگزین‌های فرش شوی می‌شوند. امروزه علت روی آوردن افراد به شست‌وشوی فرش سازگار با محیط زیست این است که محلول‌های شویند آسیب‌های خطرناکی را می‌توانند به محیط زیست اطراف ما وارد کنند.

شست‌وشوی فرش سازگار با محیط زیست


بیشتر بخوانید : شستن فرش با بخارشوی


شامپو فرش! مفید یا مضر؟

استفاده از شامپو فرش شاید در نگاه اول بسیار کاربردی و خوب به نظر برسد، اما اصلاً اینطور نبوده و قطعاً خطراتی را به همراه دارد. به علت همین موضوع امروزه افراد متعددی به دنبال بهترین محلول جایگزین شامپو فرش بوده و تا حد امکان می‌خواهند که از محصولات ایمن قالیشویی استفاده کنند. یکی از دلایل مخاطره‌آمیز بودن شامپو فرش‌ها، آسیب زدن به محیط زیست است. در واقع محققان علت این موضوع را وجود املاح نامناسب و خطرناک بیان کرده‌اند.
همین امر سبب شده است که افراد به دنبال شست‌وشوی فرش سازگار با محیط زیست باشند. از دیگر موارد می‌توان به شست‌وشو ظاهری فرش‌ها اشاره نمود. شاید در مرحله اول فرش به نظرتان شسته و تمیز برسد، اما در واقعیت امر این طور نبوده و شما جهت فهمیدن باطن کار، نیازمند زمان هستید. با گذشت زمان و خشک شدن فرش، خواهید فهمید که این کار نه تنها فرش را تمیز نکرده بلکه کثیفی و آلودگی آن را چندین برابر کرده است.
مورد بعدی که قابل تامل است و می‌بایست به طور کامل بررسی شود، باقی ماندن مایع شامپو در فرش است. همین امر باعث می‌شود که افراد به بهره‌مندی از شست‌وشوی فرش سازگار با محیط زیست بپردازند. علاوه بر این نکات مورد بعدی که باعث می‌شود بانوان خانه دار به فکر بهترین محلول جایگزین شامپو فرش بیفتند، آزار و اذیت شامپو فرش به کودکان است. کودکان فارغ از جنسیت‌شان بدنی حساس داشته و می‌بایست برای سلامتی آنان، تمام دقت‌های لازم را به خرج داد. همچنین توصیه می‌کنیم به جهت جلوگیری از آسیب‌های شایع به بزرگسالان چون ترک پا، محصولات ایمن قالیشویی را برای شست‌وشو فرش امتحان کنید. 
از دیگر موارد ضرر استفاده از شامپو فرش می‌توان به هزینه بالای آن اشاره نمود. امروزه در صنعت نظافت، بهای اکثر محصولات افزایش یافته و دیگر کمتر کسی توان پرداخت و خرید آن را دارد. شما می‌توانید با انتخاب جایگزین‌های فرش شوی و بهترین محلول جایگزین شامپو فرش، تمیزی و نظافت را به منزل خود، هدیه کنید. همچنین در ساختار اولیه بسیاری از این شامپو فرش‌ها، ما شاهد حضور مواد شیمیایی مخرب هستیم که ممکن است به فرش شما صدمه وارد کنند. 
بدین منظور اگر فرش شما، گران قیمت یا حساس است، می‌توانید با انتخاب بهترین محلول شست‌وشو، با خیالی آسوده و راحت به نظافت فرش‌های خود بپردازید. در پیرو مطلب قبلی می‌توان بیان کرد که با انتخاب محصولات ایمن قالیشویی، دیگر نگران وجود مواد شیمیایی و آسیب به فرزندان عزیزتان نخواهید شد. بانوان خانه دار یا افراد حاضر در منزل باید هنگام انجام خانه تکانی یا فعالیت‌هایی نظیر شست‌وشو فرش، به آسم و عوامل حساسیت‌زا اهمیت دهند. اصرار افراد به شست‌وشوی فرش سازگار با محیط زیست بدین دلیل است که همان طور که ما دچار آسیب می‌شویم، محیط زیست نیز دچار صدمه شده و سالیان سال جبران آن، زمان می‌برد.

محصولات ایمن قالیشویی

آیا استفاده از شامپو فرش خانگی جایز است؟

طبق شواهد و گزارشات صورت گرفته از بانوان خانه دار، استفاده از شامپو فرش خانگی می‌تواند در حفظ محیط زیست، سلامت ساکنین خانه، حفظ تراکم فرش و... مؤثر باشد. بدین ترتیب شما می‌توانید بهترین محلول جایگزین شامپو فرش را انتخاب نموده و با این کار، به هدف و مقصود خود برسید. البته به این نکته توجه داشته باشید که حتماً پیش از انجام خانه تکانی و شستن فرش به کمک شامپو فرش خانگی، با استفاده از جاروبرقی آن را به خوبی تمیز کنید چرا که همین امر باعث کسب نتیجه بهتر می‌شود. از اعمال این نکته نیز غافل نشوید که از محصولات ایمن قالیشویی استفاده کنید.

طریقه ساخت شامپوفرش خانگی

به شما توصیه می‌کنیم با انتخاب بهترین محلول جایگزین شامپو فرش، سلامتی را به خود و فرشتان هدیه دهید. لازم به ذکر است جایگزین‌های فرش شوی، بسیار متفاوت بوده و می‌توان تک تک آن‌ها را نیز استفاده کرد. حال با ما همراه باشید تا با روش شست‌وشوی فرش سازگار با محیط زیست، آشنا شویم:

شامپو فرش خانگی


بیشتر بخوانید : شست و شوی فرش در قالیشویی یا منزل، کدام بهتر است؟!


شامپوفرش مخصوص فرش ماشینی

از مرسوم‌ترین فرش‌ها که بسیار پر فروش نیز هست، می‌توان به فرش‌های ماشینی اشاره نمود. این گونه از فرش‌ها به علت مقاومت، استحکام، قیمت مناسب، عدم لکه‌پذیری فوری و... دارای طرفداران مخصوص به خود است. از آنجا که نگهداری از چنین فرشی نیاز به زحمت و گذراندن وقت آنچنانی ندارد، شما می‌توانید با انتخاب محصولات ایمن قالیشویی و بهترین محلول جایگزین شامپو فرش، از پس زدودن لکه‌های موجود در فرش جلوگیری نمایید.
به این نکته توجه داشته باشید که ما برای محقق شدن امر شست‌وشوی فرش سازگار با محیط زیست، هیچگاه از مواد اولیه مضر و خطرناک استفاده نخواهیم کرد. شما می‌توانید به منظور تمیزی فرش ماشینی خود، ۹ لیوان آب را با ۹ لیوان سرکه سفید ترکیب نمایید. از آنجا که این روش برای ماشین‌های فرش شویی مخاطره‌آمیز نیست، شما می‌توانید از این مایع به منظور تمیزی فرش هم در ماشین فرش شویی و هم به صورت دستی استفاده کنید. فقط به این نکته توجه داشته باشید که به علت استفاده از مایعات جهت شست‌وشو فرش، در ابتدای کار فرش را خیلی به آب آغشته نکنید چرا که در این صورت فرش شما خیس شده و ممکن است باعث آسیب به تار و پود آن شود.

شامپوفرش مخصوص فرش رنگ روشن

قطعاً یکی از دغدغه‌های بانوان خانه دار، می‌تواند از بین بردن لکه‌ها و آلودگی‌های فرش‌های روشن باشد. قطعاً با انتخاب و استفاده فرشی با رنگ روشن، نمای خانه را دلباز‌تر و زیباتر می‌کند؛ اما به این نکته نیز باید توجه داشت که در عین حال ممکن است تمیزی آن، به کمی دقت و صرف وقت بیشتر نسبت به سایر فرش‌ها نیاز باشد. طبق شواهد موجود، پراکسید هیدروژن خاصیت سفیدکنندگی داشته و شما می‌توانید با استفاده از آن به عنوان بهترین محلول جایگزین شامپو فرش، تمیزی را به محیط خانه خود، هدیه دهید. مطمئن باشید با انتخاب این مایع به عنوان شست‌وشوی فرش سازگار با محیط زیست، هیچگاه از انتخاب خود، ناراضی نخواهید بود. 
این دستورالعمل برای فرش‌های با رنگ تیره هم کاربرد دارد؛ اما بهتر است پیش از مصرف در بخش کوچکی از فرش امتحان شود. در صورت عدم تغییر منفی، می‌توان از این دستور برای فرش‌های تیره نیز استفاده کرد. برای ایجاد این محلول جهت شست‌وشو فرش، می‌بایست ۴ قاشق غذاخوری پراکسید هیدروژن ۳ درصد، یک قاشق غذاخوری مایع ظرفشویی، یک و نیم فنجان آب داغ و ۵ قطره روغن گیاهی دلخواه را با یکدیگر ترکیب کنید. این روش نیز همانند روش قبلی (فرش‌های ماشینی)، می‌تواند به صورت استفاده در ماشین فرش شویی یا دستی مورد کاربرد قرار گیرد. پراکسید هیدروژن، یکی از جایگزین‌های فرش شوی بوده که با استفاده طولانی مدت از آن، شما نیز به ویژگی آن پی خواهید برد.

شامپوفرش مخصوص ماشین فرش شویی

این روش مخصوص ماشین فرش شویی بوده و نمی‌تواند به هیچ عنوان در استفاده‌های دستی، مورد کاربرد قرار گیرد. برای تهیه مایع تمیزکننده مدنظر، می‌بایست ۲ قاشق غذاخوری آمونیاک، یک قاشق چایخوری مایع ظرفشویی، ۲ فنجان الکل و چند قطره از روغن گیاهی دلخواه را با یکدیگر ترکیب کنید. سپس مواد به وجود آمده را درون مخزن ماشین فرش شویی ریخته و آن را با آب گرم پر کنید. شاید در وهله اول این مخلوط به نظر شما غلیظ باشد اما اصلاً اینطور نبوده و نیازی به افزودن مقدار بیشتر آب نیست. این ترکیب آنقدر پر کاربرد بوده و حضورش در محیط خانه نیاز است، که در تمیزی بخش‌های مختلف خانه نیز کاربرد دارد.

اسپری لکه بر فرش

اسپری سریع و فوری فرش

گاهاً دیده می‌شود در برخی منازل به علت حضور فرزندان دلبندتان، فرش‌ها فوراً آلوده می‌شوند. قطعاً با یکبار آلودگی نمی‌توان جهت شست‌وشو کل فرش اقدام نمود. در نتیجه اکثر اوقات بانوان خانه دار به دنبال کشف راهی هستند که لکه‌ها زود پاک شده و سریعاً از بین بروند. در این میان قطعاً عواملی چون شست‌وشوی فرش سازگار با محیط زیست، بسیار حائز اهمیت است. جدا از بحث اهمیت به محیط زیست، به علت حضور فرزندان کوچک در منازل نباید از ترکیبات شیمیایی غلیظ یا فشرده استفاده نمود.
به شما این اطمینان را می‌دهیم که با انجام این روش، به هیچ عنوان علائمی مبنی بر آسم، نفس تنگی یا بیماری‌هایی از این قبیل را مشاهده نخواهید کرد. در واقع استفاده از این ترکیب بسیار آسان بوده و در تمام روز‌های سال، می‌تواند بدون حادثه آفرینی پاسخگوی شما باشد. اگر قصد تهیه این ترکیب را دارید، می‌بایست یک فنجان سرکه سفید مقطر، ۲ فنجان آب گرم، ۲ قاشق چای خوری نمک و ۱۵ قطره روغن گیاهی دلخواه را با یکدیگر مخلوط کنید.
سپس آن را درون ظرف مخصوص ریخته و مرتب تکان دهید تا تمام مواد با هم ترکیب شوند. سپس بعد از استفاده در فرش، اجازه دهید که فرش کاملاً خشک شود. در انتهای کار نیز می‌توانید به جهت تمیزی بیشتر، از جاروبرقی استفاده کنید تا تمام لکه‌ها و آلودگی‌ها را از فرش بزدایید. از این ترکیب به عنوان ترکیب همه کاره یاد می‌شود؛ در نتیجه شما می‌توانید برای مبلمان یا تخت خواب نیز از آن استفاده کنید. به شما این اطمینان را می‌دهیم که این ترکیب، قاتل لکه‌های سرسخت بوده و می‌تواند پاکیزگی و آرامش را به منزل شما هدیه دهد. پس از استفاده از آن به هیچ وجه غافل نشده و آن را عضو همیشگی منزل خود کنید.

چگونه شامپو فرش بکشیم؟

حتماً طی انجام شست‌وشو فرش به کمک محصولات ایمن قالیشویی چون شامپو فرش، نکات زیر را مدنظر داشته باشید تا نتیجه کار شما به بهترین شکل ممکن ظاهر شود.

  • حین شست‌وشو نیاز است که از کف شامپو استفاده کنید؛ در صورت استفاده از آب آن فرش به هیچ وجه تمیز نشده و لکه‌ها و آلودگی‌های آن، افزایش می‌یابد چرا که استفاده از آب می‌تواند به ریشه‌های فرش برسد و همین امر باعث ایجاد رطوبت شود. با گذشت زمان نه تنها فرش شما تمیز نمی‌شود بلکه به پوسیدگی نیز دچار خواهد شد.
  • همچنین توصیه می‌کنیم در ابتدای کار، به مراحل آن دقت نمایید. یعنی برای شروع به کار حتماً از بخش بالایی فرش فعالیت خود را آغاز کنید. با این کار کمک شایانی به خود و فرش نیز کرده‌اید؛ چرا که دیگر نیازی نیست روی بخش تمیز شده راه بروید و آن را مجدداً دچار آلودگی کنید.

نحوه شست‌وشوی فرش


بیشتر بخوانید : نرخ اتحادیه قالیشویی تهران 1401


سخن پایانی

شاید برخی بانوان بهترین روش برای زدودن آلودگی و کثیفی‌های فرش را انجام جاروبرقی بدانند. شما می‌توانید با انجام به موقع اینکار تا حد ممکن از آلودگی فرش جلوگیری کنید. به این نکته نیز توجه داشته باشید که به هیچ عنوان نباید این روش را به عنوان روش دائمی برگزینید. چرا که قطعاً شست‌وشو فرش به طور سالانه از الزامات تمیزی منزل بوده و نیاز است حتماً انجام شود. در نتیجه شما می‌توانید با استفاده از محصولات ایمن قالیشویی، شست‌وشو فرش را نیز جزء کار‌های خانه تکانی خود قرار دهید. همچنین نمی‌توان به منظور شستن فرش دائما از شامپو فرش بهره برد. از این رو بهتر است به دنبال بهترین محلول جایگزین شامپو فرش باشید تا خود، محیط اطراف و فرش آسیب نرسانید.