فهرست:

نوزادان از چه سنی شروع به صحبت می ‌کنند؟
نمودار رشد گفتار
یک نوزاد ۱۸ ماهه یا دو ساله چند کلمه باید بگوید؟
 مشکلاتی که در توانایی صحبت کردن کودک شما تأثیر می ‌گذارد؟
آیا همه ‌گیری ویروس کرونا یا ماسک بر رشد گفتار و زبان نوزادان تأثیر می ‌گذارد؟
چگونه به کودک خود صحبت کردن را بیاموزیم؟
کلام پایانی

زمانی که کودک برای اولین بار اقدام به صحبت کردن می‌کند لحظه‌های بسیار شادی‌آور و خاطره‌انگیز خواهد بود اما مهم‌ترین سؤالی که همواره به واسطه بسیاری از والدین مطرح می‌شود این است که چه زمانی باید این اتفاق بیفتد و آیا اگر کودک شما به اندازه سایر کودکان صحبت نمی‌کند باید نگران این موضوع باشید یا خیر. بر همین اساس کالی لفلر یک آسیب‌شناس گفتار و زبان، نقاط عطف گفتار در نوزادان و کودکان را مورد بررسی قرار می‌دهد. با استفاده از راهکار‌ها و روش‌های مختلف می‌توانید کودک خود را به صحبت کردن تشویق نمایید. در این مقاله از سایت برترین ها همراه ما باشید.

چه چیزی باعث زود حرف زدن کودک میشود

نوزادان از چه سنی شروع به صحبت می ‌کنند؟

بسیاری از نوزادان اولین کلمه خود را بین ۱۲ تا ۱۸ ماهگی بیان می‌کنند با این حال بلافاصله پس از تولد، مراحل اولیه ارتباط کلامی آغاز خواهد شد. لفلر در این باره توضیح می‌دهد که نوزادان از تولد تا سه ماهگی نوزادان صدا‌های مختلفی تولید می‌کنند. این صدا‌ها می‌تواند به منزله لبخند و آه کشیدن باشد. هنگامی که کودک به شش ماهگی می‌رسد ممکن است غرغره‌های شبیه به گفتار داشته باشد. 
در همین سن ممکن است کودک شما صدا‌هایی مانند \"پوه \"یا صدای \"بوه \"و یا صدایی شبیه به \"می\" را تولید کند. اطلاع داشتن از شروع به صحبت نوزاد اهمیت بسیار زیادی دارد. همزمان با رشد کودک انتظار می‌رود تا این نقاط عطف به گفتار اولیه نیز پرورش پیدا کند. بین تولد تا ۳ ماهگی نوزادان صدا‌های مختلفی را تولید می‌کنند. بین ۴ تا ۶ ماهگی نیز کودکان و نوزادان اقدام به خندیدن کرده و صدا‌هایی که از بازی گوشی بوده را تولید می‌نمایند. در سن ۱۲ ماهگی رشته‌های بلندتری از صدا مانند با-با-با-با-با- با-با و برخی از صدا‌های دیگر مانند دا-دا-دا-دا-دا-دا-دا توسط نوزادان تولید خواهد شد. 
در سن ۱۲ تا ۱۸ ماهگی بسیاری از نوزادان شروع به استفاده از کلمات واحد می‌کنند. آن‌ها افراد و‌اشیا و همچنین آشنایان را با نام می‌توانند صدا بزنند. به عنوان مثال در این سن کودک می‌تواند کلماتی مانند توپ یا گربه را تلفظ کند. دکتر لفلر در این باره می‌گوید معمولاً بیش از یک سالگی نوزادان صدا‌های مختلفی را آزمایش می‌کنند و ممکن است چندین کلمه را پشت سرهم تلفظ کنند اما اگر کودک شما تا یک سالگی کلمات کاملی را بیان نکرد جای نگرانی نخواهد بود. 
در برخی از مواقع حرف زدن نوزادان و کودکان در سال بعد با اشاره ادامه دارد که در این سن کودک شما همچنان در حال برقراری ارتباط است. از نگرانی‌ها و سؤالاتی که همواره توسط والدین مطرح می‌شود این است که چه زمانی زمان شروع به صحبت نوزاد است.


بیشتر بخوانید : بهترین اسباب بازی‌ها برای نوزاد کدام است؟


نمودار رشد گفتار

دکتر لوفلر توصیه می‌کند پس از یک سالگی والدین مراقب نقاط عطف گفتار سالانه کودکان و نوزادان باشند. در ۱۲ تا ۱۸ ماهگی کودک کلمات تکی را می‌گوید و در سن دو سالگی قادر است تا عبارات دو کلمه‌ای مانند سگ بنشین یا مامان برو را بگوید. در سن سه سالگی نیز کودک تقریباً می‌تواند تمامی کلمات و عبارات سه کلمه‌ای را به زبان بیاورد. هر سال پس از آن کودک باید جملاتی طولانی‌تر را بیان کند.

سن حرف زدن کودک پسر

یک نوزاد ۱۸ ماهه یا دو ساله چند کلمه باید بگوید؟

بررسی روند شروع به صحبت نوزاد از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. در ۱۸ ماهگی نوزادان امکان دارد بین ۱۰ تا ۵۰ کلمه بگویند. در صورتی که فرزند شما به آن نقطه نرسیده است که توانایی تلفظ ۱۰ تا ۵۰ کلمه را داشته باشد نباید نگران باشید، کودکان با سرعت‌های مختلفی رشد می‌نمایند. 
پیشنهاد می‌شود تا به جای تمرکز بر تعداد کلمات خاص برای هر سن، دایره واژگان کودکان را بررسی کنید به این صورت که باید توجه داشته باشید که کودکان و نوزادان هر هفته چند کلمه بیشتر را یاد می‌گیرند. دکتر لفلر نیز توصیه می‌کند که شاهد رشد مداوم گفتار کودکان خود باشید. اگر فرزندتان تا سن دو سالگی حدود ۵۰ کلمه را صحبت نکرد نیاز است تا به پزشک اطفال مراجعه کنید.

 مشکلاتی که در توانایی صحبت کردن کودک شما تأثیر می ‌گذارد؟

با توجه به شروع به صحبت نوزاد و در نظر گرفتن نمودار رشد گفتاری کودکان می‌توانید بسیاری از مشکلات احتمالی به وجود آمده را در این زمینه تشخیص دهید. در برخی از مواقع اگر کودک شما مشکلات خاصی را داشته باشد ممکن است رشد زبان به تأخیر بیفتد. این مشکلات می‌تواند اختلال در طیف ‌اتیسم، فلج مغزی، سندروم‌دان و اختلالات شنوایی باشد. در صورتی که کودکان با زبانی غنی تربیت نشوند نیز امکان دیر صحبت کردن آن‌ها وجود دارد.


بیشتر بخوانید : تاثیر خرابی دندان مادر بر دندان نوزادان


آیا همه ‌گیری ویروس کرونا یا ماسک بر رشد گفتار و زبان نوزادان تأثیر می ‌گذارد؟

در این زمینه تحقیقات و اطلاعات زیادی در رابطه با اینکه چگونه ماسک‌ها بر رشد گفتار تأثیر می‌گذارند وجود ندارد. دکتر لفلر در این باره می‌گوید که ماه‌های اول زندگی برای نوزادان از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. در این ماه‌ها نوزادان می‌توانند صورت و دهان شما را ببینند و اقدام به تقلید کردن از حالات چهره شما کنند. 
بسیاری از نوزادان و و کودکان که دارای مشکلات گفتاری هستند به نشانه‌های بصری نیازمندند و برای این نوزادان و کودکان ماسک‌ها به عنوان یک چالش محسوب می‌شود چرا که نمی‌توانند بسیاری از حالات چهره والدین را ببینند و معمولاً در یادگیری آن‌ها خللی ایجاد می‌شود. قرنطینه و انزوا به مدت طولانی نیز در رشد گفتار برخی از کودکان تأثیر می‌گذارد. 
به بیان دیگر، کودکانی که در پیش دبستانی و مهدکودک تعامل اجتماعی کافی با یکدیگر ندارند امکان به وجود آمدن برخی از مشکلات گفتاری در آن‌ها افزایش پیدا می‌کند. پیشنهاد می‌شود تا زمان زیادی را برای تعامل با فرزندان کوچک خود بدون ماسک در منزل داشته باشید و اجازه دهید تا کودک چهره شما را ببیند تا بتواند گفتار و حالات چهره شما را تقلید کند. برنامه‌ریزی برای کودکان خود را جدی بگیرید که از اهمیت زیادی برخوردار است. رعایت تمامی این موارد می‌تواند باعث شروع به صحبت نوزاد شود.

چگونه به کودک خود صحبت کردن را بیاموزیم؟

بهترین راه برای تشویق فرزندان به صحبت کردن این است که زمانی را برای صحبت کردن و تعامل با کودک خود اختصاص دهید. دکتر لوفر در این باره می‌گوید به کودکان خود زمان زیادی را برای تعامل انفرادی بدهید. کودکان با تماشای حالات چهره شما و تقلید اقدام به یادگیری می‌کنند. برای کمک به صحبت کردن کودک این نکات را باید مد نظر داشته باشید. در صورتی که کودک شما لبخند می‌زند به او لبخند بزنید این تعامل رفت و برگشت باعث به وجود آمدن ارتباط بین شما و کودک خواهد شد. در این صورت کودک یاد می‌گیرد که نشانه‌ها را دنبال کند و به آن‌ها پاسخ دهد.

سن حرف زدن کودک دختر


بیشتر بخوانید : معرفی فروشگاه خرید آنلاین سیسمونی نوزاد + قیمت


کلام پایانی

برای بسیاری از والدین شروع صحبت نوزاد موضوع بسیار مهم و حائز اهمیتی به شمار می‌آید. بر همین اساس نیاز است به برخی از موارد مهم در رابطه با دایره کلماتی که کودکان می‌توانند در سنین مختلف صحبت کنند توجه داشته باشید. برای کمک کردن به کودک و نوزاد خود به منظور افزایش توانایی گفتاری نیاز است ارتباط مناسبی را با کودک برقرار کنید. بسیاری از کودکان در سنین بسیار پایین اقدام به یادگیری و تقلید از والدین خود می‌کنند بر همین اساس باید کودک خود را تشویق به صحبت کردن کنید و اجازه دهید تا کودک بتواند از حالات چهره و نوع گفتار شما تقلید کند.