واریس به تورم و برجستگی رگ های خونی در نقاطی از بدن به خصوص پا  و ساق پا گفته میشود. این مورد بیشتر در زنان و به علت صعیف شدن دیواره رگ ها و نارسایی دریچه وریدی ایجاد می گردد. برخی عواملی که میتوانند باعث ایجاد این مشکل شوند عبارتند از: افزایش سن،ارث،حاملگی،چاقی،یبوست و یا فعالیت فیزیکی کم . 
 بسیاری از افرادی که به این مشکل دچار میشوند علاوه بر ناراحتی از ظاهر آن ممکن است احساس درد و سنگینی در نقاطی کنند که واریس در آن ایجاد شده هم چنین اگر این بیماری گسترده و‌ پیشرفته شود ممکن است باعث  زخم ،خونریزی و ورم شدید گردد. 
 اگر دچار این مشکل شدید نگران نباشید زیرا روش های درمانی مختلفی با توجه به نوع واریس و وخامت آن وجود دارد که میتوانید با مراجعه به پزشک بهترین روش را برای درمان انجام دهید. در ادامه با سایت برترین ها همراه باشید تا با  درمان زیبایی عروق واریس آشنا شوید. 

علت ایجاد واریس چیست؟ 

انواع رگ های واریسی 

 رگ های واریسی را میتوان به سه دسته تقسیم کرد: 
 
1. واریس های سطحی : در این نوع رگ های وریدی روی برخی قسمتهای بدن معمولا پا و ساق پا ایجاد میگردند و ممکن است با درد و ناراحتی همراه باشد. 
2. واریس عمیق: این نوع از واریس در رگ های وریدی اندام تحتانی ایجاد میگردد و چون در عمق و زیر بافت ها ایجاد میشود ممکن است قابل دیدن نباشد ولی علائمی مانند تورم ، درد و سنگینی در پاها احساس خواهید کرد. 
3. واریس ریشه ای: این نوع از واریس در رگ های وریدی کمر و لگن ایجاد میشود. و باعث میشود شخص در این نقاط احساس درد نماید. همچنین این نوع میتواند باعث ایجاد واریس سطحی و واریس عمیق شود. 
 
برای اینکه بدانید واریس شما از کدام نوع است و تا چه اندازه پیشرفت کرده لازم است حتما به پزشک متخصص برای عکسبرداری و آزمایشات مربوطه مراجعه نمایید. زیرا این تشخیص برای درمان امری ضروریست. 


بیشتر بخوانید : درمان یک جلسه ای واریس با لیزر درمانی چگونه است؟


علت ایجاد واریس چیست؟ 

واریس میتواند به دلایل مختلفی رخ دهد که در ادامه به چند نمونه اشاره میکنیم: 
• افزایش فشار داخل شکم: فشار زیاد داخل شکم با عوامل مختلفی مانند:بارداری،چاقی،یبوست شدید و بلند کردن اجسام سنگین ایجاد میشود که میتواند موجب فشار بر رگ های وریدی و ایجاد واریس در ناحیه پا گردد. 
• ضعیف بودن دیواره رگ ها: این مورد ممکن است به صورت ارثی در فرد وجود داشته باشد که باعث کاهش کشسانی دیواره رگ های خونی و ایجاد واریس میشود. 
• نارسایی دریچه وریدی: دریچه هایی که در رگ های خونی وجود دارند وظیفه انتقال خون به قلب را عهده دار هستند اگر این دریچه ها دچار نارساسی شوند خون برگشت پیدا میکند و موجب واریس میشود. 
• کم تحرکی: نداشتن تحرک و فعالیت بدنی کافی در طول روز میتواند پمپاژ عضلات پا و بازگشت خون به قلب را کاهش دهد که همین علت باعث واریس میگردد. 
• افزایش سن: با ورود به دوره پیری دیواره رگ ها ضعیف شده و زمینه سازی برای ایجاد این عارضه میگردد. 

راه کارهایی برای پیشگیری از واریس 

برای جلوگیری از واریس راهکار هایی وجود دارد هرچند که این راهکارها به صورت صد در صد نمیتوانند موثر باشند: 
۱سعی کنید همیشه وزن ایده آل داشته باشید زیرا اضافه وزن میتواند دیواره رگ های خونی را تضغیف و باعث ایجاد واریس شود. 
۲.فعالیت های فیزیکی مانند پیاده روی،شنا و دوچرخه سواری را جزو روتین روزانه خود کنید زیرا این ورزش ها باعث تقویت عضلات پا و بهبود برگشت خون به قلب و در نتیجه جلوگیری از واریس میگردند. 
۳.سعی کنید در طول روز از ایستادن یا نشستن های طولانی خودداری کنید زیرا این موارد موجب افزایش فشار بر رگ های وریدی میگردد. 
۴.میتوانید برای جلوگیری از این مشکل از جوراب رفع واریس استفاده کنید. این جوراب ها بسیار تنگ بوده و با فشار وارده بر پا مانع برگشت خون به آن میشوند  که در نتیجه میتواند از ایجاد واریس جلوگیری نماید. 
۵.اگر دچار یبوست های مزمن هستید حتما برای درمان اقدام کنید. چون همانطور که گفته شد این مورد باعث ایجاد فشار در داخل شکم و در نتیجه تشدید واریس میشود. برای این منظور میتوانید از مکمل هایی مانند پروتئین کلاژن استفاده نمایید. 
۶. تا حد امکان سعی کنید ضربه محکمی به پا و ساق پایتان زده نشود چون این مورد نیز میتواند واریس پا را تشدید نماید. 

 اگر میخواهید از ایجاد واریس و تشدید آن جلوگیری کنید لازم است تمامی موارد گفته شده را به خوبی رعایت نمایید. 

نشانه های واریس چیست؟ 

• یکی از نشانه های اصلی ابتلا به این عارضه ظهور رگ های متورم  و برآمده در برخی نقاط بدن به خصوص پاهاست. این رگ ها معمولا متورم و به صورت طنابی شکل در نقاطی مانند  ساق پا،پ‌شت زانو و ران دیده میشوند. 
• نشانه دیگر احساس درد و خستگی و سنگینی در پاهاست که این مورد یکی از علائم اصلی واریس است. 
• به دلیل جمع شدن مایع در اطراف رگ های واریس ممکن است احساس سوزش و ورم در پاها داشته باشید 
• رنگ پوست در نواحی واریس دار معمولا به دلیل تورم رگ ها به قرمز یا بنفش تغییر رنگ میدهد. 
• ممکن است در طول روز یا شب ها احساس گزگز،سوزش یا خارش در پاهایتان داشته باشید. 
• اگر واریس شما پیشرفت کند ممکن است شاهد زخم و ضایعات پوستی در محل آن باشید. 
دقت کنید که لازم است با دیدن هر نوع علائمی روشهایی که بالاتر گفته شد را اعمال کنید یا به پزشک مراجعه نمایید زیرا ممکن است با گذشت زمان واریس پیشرفته تر شده و عوارض بیشتری به همراه داشته باشد. 

راه های خانگی درمان واریس پا 

ایا واریس خطرناک است؟ 

اگرچه واریس به تنهایی بیماری کشنده ای به حساب نمیاید  ولی عوارض ناشی از آن میتواند خطرناک باشد: 
1. ترومبوفلبیت  در واقع به لخته شدن خون در رگ های واریسی گفته میشو‌د که با پیشرفت این عارضه ممکن است ایجاد شود. 
2. چون در واریس جریان خون کم میشو‌د ممکن است زخم ها و جراحاتی که در این نقاط ایجاد میگردد دچار عفونت شود. 
3. اگر رگ های واریسی خونریزی کنند موجب از دست رفتن خون زیادی از فرد و خطرات احتمالی برای او میشود. 
4. ریفلاکس در واقع برگشت جریان خون است که موجب تشدید این عارضه میگردد. 
5. ترومبوآمبولی در واقع انسداد رگ های خونی و لخته شدن خون است که میتواند موجب سکته ریوی شود. 
با توجه به موارد گفته شده با اینکه خود واریس خطر جدی ای ندارد ولی درمان نکردن و بی توجهی به آن میتواند عوارض زیادی برای سلامتی شما داشته باشد. 


بیشتر بخوانید : واریس چیست؟ علت واریس چیست؟ علائم و درمان واریس


بهترین را های درمان برای واریس 

اگر دچار این عارضه شدید و از ظاهر و علائم آن ناراحتید نگران نباشید زیرا با پیشرفت علم روشهای مختلفی برای درمان واریس به وجود آمده است: 

درمان دارویی 

استفاده کردن از داروهای ضد التهاب و ضد درد برای کاهش درد و تورم. همچنین برای حل شدن لخته های خونی داروهای فیلرولیتیک توسط پزشک تجویز میگردد. 

درمان غیر جراحی 

• در ابتدا جوراب درمان واریس تحویز میگردد تا با فشاری که بر پاها وارد میکند علائم را کاهش دهد و از تشدید آن جلوگیری نماید. 
• یکی از بهترین درمان ها برای رگ های واریسی بدون جراحی درمان واریس با لیزر است. 
• برای انسداد و رفع رگ های واریسی از رادیو فرکانس استفاده میگردد. 
• اسکلروتراپی که در این روش پزشک مایعی را به رگ های واریسی تزریق مینماید تا انسداد آنها رفع کند. 

درمان جراحی 

• جراحی کراب بک که در این روش قسمت مبتلا به واریس برداشته میشود. 
• جراحی استریپینگ برای خارج کردن کامل رگ های واریسی. 
• جراحی فلبکتومی:این روش نیز برای برداشتن قسمت های مبتلا به واریس کاربرد دارد، 
 
تشخیص روش درمان کاملا به عهده پزشک است زیرا باید نوع واریس و درجه پیشرفت آن بررسی گردد و بهترین درمان در نظر گرفته شود. معمولا در واریس های خفیف درمان غیر حراحی و دارویی استفاده میگردد و در موردهای پیشرفته تر ممکن است نیاز به عمل جراحی باشد. 

راه های خانگی درمان واریس پا 

برای درمان خانگی واریس پا میتوانید یکسری کارها در منزل استفاده نمایید:  

• پاها را بالاتر سطح قلب قرار دهید تا فشار وریدی کاهش یابد. برای این مورد میتوانید از بالشت یا پایه پا استفاده نمایید. 
• سعی کنید ورزشهایی که برای تقویت عضلات پا مفید هستند را به صورت روزانه انجام دهید برخی از این راه های درمان واریس پا با ورزش شامل دوچرخه سواری،شنا و پیاده روی هستند. 
• اگر دچار اضافه وزن هستید سعی کنید به وزن ایده آل خود برسید و در طول روز حتما رژیم غذایی سالم متشکل از فیبر و سبزیجات داشته باشید. همچنین آب کافی در طول روز بنوشید. 
• پاهایتان را با روغن های گیاهی مانند آواکادوو، آرگان و زیتون ماساژ دهید و از کمپرس سرد و گرم برای کاهش درد و التهاب خود استفاده نمایید. 
• میتوانید از ج‌وراب های رفع واریس که باعث جلوگیری از تشدید آن میگردد استفاده نمایید. 


بیشتر بخوانید : علائم واریس پا در بارداری و درمان آن


در انتخاب جوراب واریس مناسب به چه نکاتی باید دقت شود؟ 

  • اندازه گیری پا 

قبل از خرید به طور دقیق اندازه پای خود را بگیرید تا جورابی بخرید که در آن احساس راحتی نمایید 

  • میزان فشار 

شاید این مورد را ندانید ولی جوراب واریس دارای درجات مختلف فشار هستند. بهتر است از جوراب هایی با درجه فشار متوسط استفاده نمایید. 

  • نوع جوراب 

این جوراب ها در قد های مختلف وجود دارند و زمانی که میخواهید آن ها را خریداری کنید باید به محل قرار گیری واریس دقت کنید که قد کدام نوع واریس شما را پوشش میدهد. 

  • کیفیت و جنس 

سعی کنید برای راحتی خود از جوراب های با کیفیت با جنس نایلون یا پلی استر استفاده نمایید. هم چنین نوع پشمی آن برای فصول سرد سال میتواند انتخاب مناسبی باشد. 

  • مشورت با پزشک 

حتما قبل از خرید جوراب با پزشک خود مشورت کنید تا بهترین مورد با توجه به واریس شما تجویز شود. اگر پزشک در دسترستان نبود میتوانید از ارتوپدی ها نیز برای خرید،مشاوره بگیرید. 

چند برند عالی برای خرید جوراب واریس

اگر میخواهید جوراب واریس خریداری کنید بهتر است از برندهای شناخته شده و با کیفیت باشد که در ادامه به چند نمونه اشاره میکنیم: 
 
Mediven: این برند یک برند شناخته شده‌ در زمینه جوراب های طبی در جهان است. جوراب های این برند درجات فشار مختلف و کیفیت بالا با جنس نایلون و الاستان دارند. 
Sigvaris: این برند یک برند معروف سوئیسی است که اجناس آن به دوام بالا و کیفیت عالی معروف هستند. 
Jobst:این برند یک برند آمریکایی با سابقه ۷۰ساله است که تنوع بالا محصولات با درجات فشار مختلف برای راحتی بیشتر تولید مینماید. 
Juzo: اصلیت این برند آلمانیست که محصولات طبی با کیفیت و با درجات فشار متفاوت برای انواع گروه سنی و جنسیت تواید مینماید 

موثر ترین درمان برای واریس کدام است؟ 

 در بالا روش های مختلف برای درمان واریس گفته شد ولی سوالی که پیش میاید این است که کدام درمان موثر تر است؟ 
یکی از جدیدترین و پیشرفته ترین روش هایی که برای درمان واریس ایجاد شده و میتواند معجزه درمان واریس باشد استفاده از آبلاسیون لیزری و رادیوفرکانسی است. این روش ها غیر تهاجمی بوده و برگشت و عوارض آنها کمتر از روشهای سنتی است. 
این روش ها معمولا به صورت سرپایی و بدون بیهوشی انجام میگیرند و شخص به راحتی میتواند پس از آن به فعالیت روزانه‌ خود مشغول گردد.  
همچنین روشهای درمانی دیگری نیز مانند فوم درمانی و اسکلروتراپی میتوانند به صورت موثر و کم تهاجم واریس های شما را درمان کنند. 

موثر ترین درمان برای واریس کدام است؟ 

سخن پایانی 

عواملی مانند چاقی.افزایش سن، بلند کردن اجسام سنگین،ارث، کم تحرکی میتوانند باعث ایجاد واریس در شما گردند. اگر به هر دلیلی به این عارضه دچار شدید بهترین راه مراجعه به یک پزشک متخصص برای تشخیص به موقع و درمان آن است. روش های مختلفی برای درمان این مشکل وجود دارد که به طور کلی بهترین مورد روشهای مینیمال اینوازیو هستند که با پیشرفت علم برای رفع آن به وجود آمده اند. این که چه نوع درمانی برای واریس شما مناسب است تنها به تشخیص پزشک و توصیه اوست. 
درمان های دیگری مانند :ماساژ درمانی،فعالیت روزانه،استفاده از کرم آنتی واریس،داشتن تغذیه مناسب و استفاده از جوراب واریس میتوانند گزینه های خوبی برای جلوگیری از تشدید این عارضه باشند. 
واریس ها میتوانند با داشتن عوارضی مانند درد.،تورم،سوزش و در موارد شدیدتر مانند خونریزی برای شما ایجاد ناراحتی کنند و باعث شوند در برخی از فعالیت های روزانه خود دچار مشکل گردید پس سعی کنید آنها را جدی بگیرید زیرا امکان دارد این علائم بیشتر گردد یا عوارض ناشی از آن باعث صدمات جبران ناپذیری در شما شود پس برای درمان هر چه سریعتر به پزشک متخصص مراجعه نمایید.