فهرست مطالب:

 

مراقبت‌های لازم برای پوست کودکان
کلام پایانی

 

پوست کودکان در برابر شرایط محیطی مخصوصاً سرما بسیار حساس است که این موضوع به علت نرمی و لطافت آن است. در فصول سرد باید به پوست فرزندان خود توجه بیشتری داشته باشید و بهترین راهکار را برای محافظت از پوست کودکان در زمستان بدانید؛ چراکه در صورت بروز حساسیت‌های پوستی، امکان عوارضی مثل خشکی، سوزش و سرخی پوست کودک وجود دارد. با این وجود به نظر می‌رسد که پیشگیری بهتر از درمان است تا فرزند دلبندتان از بیماری در امان باشد. با ما همراه باشید در سایت برترین ها، تا نکاتی را در رابطه با مراقبت‌های لازم برای پوست کودکان با  شما در میان بگذاریم .

مراقبت‌های لازم برای پوست کودکان

مراقبت‌های لازم برای پوست کودکان

به طور کلی می‌توان گفت پوست کودکان به دلیل عدم وجود غده‌های چربی، دارای چربی نیست که همین موضوع باعث شده تا پوست آن‌ها در مقایسه با افراد بزرگسال نازک‌تر باشد، لذا باکتری‌ها و میکروب‌ها و مواد حساسیت‌زا خیلی راحت‌تر می‌توانند بر روی سطح پوست کودکان تأثیر بگذارند. علاوه بر این، به دلیل اینکه پوست کودکان ملانین کمتری تولید می‌کند؛ بنابراین در برابر شرایط محیطی مقاومت کمتری دارد و تمامی این عوامل باعث شده است تا مراقبت‌های لازم برای پوست کودکان بسیار حائز اهمیت باشند.


چربی پوست کودک را کنترل کنید

معمولاً در فصول سرد و زمستان، چربی پوست کودکان کمتر می‌شود. به همین منظور نیازمند بهترین راهکار برای محافظت از پوست کودکان در زمستان هستید. یکی دیگر از مواردی که باعث کم شدن چربی پوست می‌شود استحمام بیش از حد است. برای برطرف کردن این مشکل می‌توانید پوست بدن کودک را به روغن بچه آغشته کنید. همچنین پس از حمام و خشک کردن بدن او می‌توانید از مقداری لوسیون بدن استفاده کنید.


حمام کردن روزانه برای کودکان ممنوع است

شایان ذکر است که پوست کودکان ۵ برابر پوست بزرگسالان نازک‌تر بوده و به همین دلیل نباید نوزادانی که تازه متولد می‌شوند را هر روز به حمام برد، چراکه در برخی از مواقع امکان به وجود آمدن بعضی از بیماری‌های پوستی وجود دارد. این موضوع یکی از موارد بسیار حائز اهمیت برای سلامت پوست به شمار می‌آید.

مراقبت از پوست بدن کودک در زمستان

لازم به ذکر است که در فصل زمستان قسمت‌هایی از بدن مانند گوش، دست، پا و همچنین بینی در معرض هوای سرد قرار دارند و دچار سرمازدگی می‌شوند. در صورتی که سرمای بیش از حد به آن‌ها وارد شود باعث تخریب بافت‌های پوستی در آن ناحیه می‌شود لذا مراقبت از پوست کودکان در فصل زمستان بسیار اهمیت دارد.


بیشتر بخوانید :  میکروکارنت چیست؟



استفاده از مرطوب ‌کننده های مخصوص کودکان

یکی از راه‌های پیشگیری از آسیب‌های پوستی در فصل زمستان استفاده از مرطوب‌کننده‌های مخصوص کودک است. مرطوب کردن پوست در زمان رفتن به هوای سرد باعث محافظت از آن در برابر برودت هوا می‌شود، بنابراین لازم است از روغن‌های مخصوص و روغن نارگیل به منظور مرطوب نگه داشتن پوست کودک استفاده کنید.

مرطوب ‌کننده های مخصوص کودکان


پیشگیری از خشک شدن و ترک لب‌ها

یکی دیگر از مهم‌ترین مراقبت‌هایی که باید برای پوست کودکان انجام دهید، جلوگیری از خشک شدن و ترک لب‌ها است. در واقع بهترین راهکار برای محافظت از پوست کودکان در زمستان حفظ رطوبت و چربی پوست خواهد بود. علاوه‌بر این، به دلیل اینکه برخی از قسمت‌های پوست نوزاد مانند لب‌ها بسیار نازک هستند؛ می‌توانید از وازلین یا بالم لب ملایم به منظور محافظت در برابر سرما و کم کردن آسیب‌های پوستی، از خشک شدن و ترک خوردن لب‌ها جلوگیری به عمل بیاورید.


استفاده از اکسسوری ‌های گرم برای جلوگیری از سرمازدگی

همان طور که می‌دانید سرمازدگی حالتی بسیار ملایم‌تر از یخ‌زدگی به شمار می‌آید. در فصول سرد، انگشتان دست و پای کودک بیشتر در معرض سرمازدگی قرار دارند. به همین دلیل حتماً باید در این فصول دست و پا‌های او را با استفاده از دستکش و جوراب به خوبی محافظت کنید. علاوه بر این، سر کودک نیز بسیار تحت تأثیر سرما قرار می‌گیرد که در این مواقع پوشیدن کلاه جزء ضروریات به شمار می‌آید. اگر فرزند خود را در صندلی کودک قرار می‌دهید، حتماً از پتو‌های گرم به منظور ایجاد یک لایه محافظ در برابر سرما استفاده نمایید.


بیشتر بخوانید : چه فصلی برای پاکسازی پوست مناسب تر است؟!



استفاده از دستگاه رطوبت ساز یا بخور

در صورتی که هوای خانه دارای رطوبت کافی نباشد باعث به وجود آمدن خشکی پوست خواهد شد. این موضوع بیشتر در فصل زمستان به چشم می‌خورد. در این گونه از مواقع پیشنهاد می‌شود تا از دستگاه‌هایی که باعث تنظیم شدن رطوبت فضای منزل می‌شوند استفاده کنید. در این صورت می‌توانید محافظت از پوست کودکان در زمستان را به خوبی انجام دهید. شایان ذکر است که وجود رطوبت باعث از بین رفتن خشکی پوست خواهد شد.

استفاده از دستگاه رطوبت ساز یا بخور

فقط از محصولات بدون رایحه استفاده کنید

برای محافظت از پوست کودکان در زمستان می‌توانید از محصولات نرم‌کننده پوست استفاده نمایید اما باید توجه کنید که این محصولات بدون رایحه باشند چراکه احتمال بروز حساسیت وجود دارد. استفاده از لوسیون‌ها و شوینده‌های بدون بو برای حفظ طراوت و شادابی پوست کودکان پیشنهاد می‌شود. در فضای بیرون از منزل حتماً لباس‌های مناسب بپوشید. بسیار مهم و حائز اهمیت است که در زمان فصول سرد از لباس‌هایی استفاده کنید که کم‌ترین آسیب را به پوست کودک و نوزاد وارد می‌کنند. ذکر این نکته ضروری است که معمولاً زمانی که کودک خیلی گرمش می‌شود شروع به عرق کردن می‌کند. در این صورت پوست دچار تحریک خواهد شد. 
برای جلوگیری از تحریک و آسیب‌های پوستی در کودکان لازم است تا از لباس‌های مناسب استفاده کنید تا کودکان دچار مشکلات پوستی نشوند. معمولاً بیشتر آسیب‌های پوستی در فصل زمستان بروز می‌کنند چراکه در این فصل بیشتر از فصل‌های دیگر شاهد خشکی پوست هستیم. این عارضه در مراحل اولیه عوارضی مانند خشکی و سوزش را به همراه دارد اما در صورتی که توجهی به آن نشود و مورد درمان قرار نگیرد، باعث به وجود آمدن بسیاری از عوارض پوستی شدیدتر مانند اگزما می‌شود. با توجه به اینکه پوست کودکان بسیار حساس است؛ توجه به رعایت موارد اساسی و مهم یکی از الزامات محافظت از پوست کودکان در زمستان به شمار می‌آید.


بیشتر بخوانید : بهترین برند برای فیشیال صورت چیست؟2022


کلام پایانی

زمستان فصلی است که امکان به وجود آمدن برخی از حساسیت‌ها برای پوست کودکان وجود دارد. به همین منظور معمولاً پیشنهاد می‌شود تا از مرطوب‌کننده‌های مناسب برای کاهش اثرات آسیب‌های پوستی استفاده گردد. بهترین راهکار برای محافظت از پوست کودکان در زمستان کاهش زمان استحمام است. همچنین باید از قرار گرفتن در معرض نور مستقیم خورشید و باد پرهیز نمایید. فراموش نکنید که نیاز است تا اقدام به افزایش میزان رطوبت منزل، مخصوصا در فصل زمستان کنید. در صورتی که متوجه آسیب‌های پوستی کودک شده‌اید حتماً با یک متخصص مشورت نمایید تا پیش از بروز هرگونه عوارض شدید‌تر، درمان آغاز گردد.